• 0

Eenmanszaak kosten invloed op studiefinaciering

Ik zat samen met iemand te praten over het starten van een eenmanszaak. Deze persoon werk momenteel niet, heeft een vrouw die lerares is en hebben samen 4 kinderen. Het was altijd aantrekkelijker geweest om 1 werkende ouder te zijn ivm studie vergoeding voor de kinderen. De kinderen krijgen nu max. studiefinaciering en leven op het inkomen van de vrouw.

 

Echter wil deze persoon nu toch voor zichzelf beginnen om een leuk zaakje starten. Hij zou dit willen doen in de vorm van een "klusser". Hij is heel handig en kan praktisch alles binnen en buiten het huis. In het begin wil hij echt alleen werken, maar op zijn tijd zal er uiteraard personeel (1 tot 4 mensen) bij kunnen komen.

 

Nu heb ik zelf een VOF gehad, maar dit leek mij niet het meest gunstige voor deze persoon. Ik heb zitten kijken om te starten als freelancer of zzp'er. Maar las dat je sinds 1 juli 2008 ook verplicht ben om je in te schrijven bij de kvk als zzp'er of freelancer. Komt dit erop neer dat hij zich sowieso dan wel als eenmanszaak moet inschrijven en deze dus starten, en hoe zit het belasting technisch gezien met het totale huisinkomen ivm de studiefinanciering van zijn kinderen? Bij mijn weten gaat dit over het inkomen van 2 jaar geleden. Maar kan hij als eenmanszaak de winst drukken door inversteringen te doen, en daarbij het inkomen op "break even" te draaien?

 

Alvast bedankt

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

14 antwoorden op deze vraag

  • 0

Rustig aan, het is vakantietijd... Mag ik even wakker worden?

 

Je hebt zelf een VOF gehad, dus je zal ook wel weten dat een VOF in je eentje wat lastig is. Eenmanszaak kan wel. Freelance en ZZP zijn geen ondernemingsvormen, maar worden daar wel vaak mee verward. Als een freelancer in zijn eentje een onderneming drijft, is dat dus een eenmanszaak. Anders zul je moeten kijken naar een BV, de voor en nadelen zijn hier al vaak genoeg besproken.

 

Studiefinanciering kijkt inderdaad naar 2 jaar terug. Je kan wel een verzoek tot peildatumverlegging doen, bijvoorbeeld als je inkomen sterk achteruit is gegaan. Gaat het vooruit, dan doe je dat dus niet...

 

Winst drukken door investeringen te doen? Dat kan de eerste paar jaar, door gebruik te maken van een startersfaciliteit: willekeurige afschrijving. Moet hij wel aan het urencriterium voor ondernemers voldoen (1225 uur per jaar). Hoeft overigens niet voordelig te zijn, hoor, nu je winst verlagen. Dat wordt namelijk ook weer een keer gecompenseerd, zodat je dan een hogere winst hebt, en misschien ook wel in een hogere belastingschijf valt.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

...

Nu heb ik zelf een VOF gehad, maar dit leek mij niet het meest gunstige voor deze persoon. Ik heb zitten kijken om te starten als freelancer of zzp'er. Maar las dat je sinds 1 juli 2008 ook verplicht ben om je in te schrijven bij de kvk als zzp'er of freelancer.

...

 

Volgens mij kun je je bij de KvK niet als freelancer of zzp er inschrijven, dat zijn geen rechtsvormen. Een eenmanszaak lijkt voor de hand te liggen in deze situatie. Een BV misschien op termijn, zeker als er personeel bijkomt is dat veiliger. Als de BV failliet mocht gaan ben je niet met je privé vemogen aansprakelijk (tenzij bij wanbestuur).

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Dus als ik het goed begrijp, bestaan de de vormen zzp'er en freelancer niet meer (voor de kvk en belastingdienst)? Ik wist dat het geen officiele rechtsvorm was, maar aangezien je nu wel verplicht bent je in te schrijven bij de kvk als een van deze, moet je je dan automatisch als eenmanszaak inschrijven? Of kan je je nu inschrijven als zzp'er of freelancer bij de kvk?

Link naar reactie
  • 0

Als hij gewoon geen winst maakt gebeurt er niets met het gezamelijke inkomen dus gebeurt er niets met de stufi. Laat hem dus starten, investeren in materialen etc. Als hij eenmaal winst gaat maken dan stijgt het inkomen en dus zal hij gewoon minder recht hebben op voorzieningen zoals stufi, zo werkt dat nou eenmaal?!

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Hoe wil je het voor je zien?

 

Voor het geld wat die KvK inschrijving kost hoef je het niet te laten.

 

Ik ben ook ZZP'r. Ben ingeschreven als eenmanszaak. Ben zelfstandig ondernemer en heb geen personeel.

Ik doe ook wel eens klussen waarbij de opdrachtgever het freelance noemt. Ik stuur net als iedere andere opdracht na de klus een factuur. Er zit niet veel verschil in, vooral het naampje is anders.

Link naar reactie
  • 0

The Flow, het maakt eigenlijk helemaal niets uit voor de studiefinanciering of hij nou een eenmanszaak heeft of freelancer zonder eenmanszaak is of 50 man personeel heeft. Het gaat gewoon om de jaarlijkse inkomsten die hij heeft. Of ik moet eigenlijk zeggen de jaarlijkse winst. Dat wordt opgeteld bij het gezamelijke inkomen met zijn vrouw en daar kijkt de IB-Groep naar. Dus of hij dit nou uit een eenmanszaak haalt of uit loondienst of als freelancer zonder eenmanszaak , dat maakt helemaal niets uit.

Technisch innovator.

Link naar reactie
  • 0

Nee, de BD kent geen freelancers of ZZP'ers. De BD kent mensen in loondienst, bedrijven / ondernemers met verschillende rechtsvormen en andere belastingplichtigen. Mensen die door de BD als ondernemer worden gekenmerkt, hebben recht op faciliteiten als ondernemersaftrek. Anderen mogen zich wel ondernemer noemen, maar zijn dat niet volgens de BD.

 

Freelancer en ZZP'er zijn informele termen en hebben geen formele status.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

 

En deze wilde ik hier ook even aandacht geven ;)

 

Tja, er is hier ook een onderdeel fiscaal en een onderdeel KvK. Daar staat al keurig vermeld dat de KvK een eigen ondernemersbegrip hanteert, en dat de Belastingdienst niet 1 definitie hanteerd, maar in de IB onderscheid maakt tussen onderneming, overige werkzaamheden, loondienst en hobby.

 

En dan heb je ook nog eens de omzetbelasting, waarvoor je ondernemer kunt zijn, terwijl je dat voor de IB niet bent. En waar je zelfs nog een andere belastingplichtige kunt hebben, bijvoorbeeld de VOF (straks OV of OVR). Voor de IB bestaat die niet, voor de BTW wel...

 

Zoals hierboven al gemeld door Erik Duindam.... Studiefinanciering is afhankelijk van je inkomsten. Heb je genoeg inkomsten, dan zal dat "ten koste" gaan van je stuffi.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 167 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.