• 0

Aannemen hoogopgeleid chinees personeel

De situatie: onze startup begint te lopen. Dit jaar breakeven of bij wat meer verkoop winstgevend. We opereren in een (wereldwijde) hightech niche markt.

 

We hebben al wat personeel en zijn nog steeds op zoek naar goede (technische) mensen om de groei ook door te kunnen zetten. Nu heb ik uit mijn eigen netwerk een open sollicitatie gekregen van een Chinese PhD student (deze maand heeft ze haar verdediging en dus klaar voor de arbeidsmarkt).

 

Het onderwerp van haar onderzoek is precies hetzelfde als de lijn van onze producten. Qua technische kennis dus perfect, zeker omdat er überhaupt weinig goede techneuten zijn en helemaal weinig die wat van onze techniek afweten. Ze heeft haar onderzoek op een respectabele Chinese universiteit gedaan onder de vleugels van zeer gerespecteerde professoren.

 

Dat zou dus meteen een flinke uitbreiding van ons internationale netwerk betekenen en wellicht zelfs het prille begin van een R&D afdeling in China/Taiwan.

 

Bottomline: ik wil haar eigenlijk aannemen.

 

 

Maar hoe pak je zoiets aan?? Zomaar op het vliegtuig naar China springen om haar te interviewen vind ik een beetje overdone, en haar alleen hier laten komen voor een sollicitatie vind ik ook zowat..

 

En zien jullie nog meer/andere beren in het bos?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ja, de belangrijkste.

 

Hoe voorkom je dat jouw product straks niet voor de helft van de prijs verkocht wordt door een achterneef van de toekomstige echtgenoot van je nieuwe medewerkster.

IPR is in China en/of met Chinezen vreselijk lastig te beschermen.

 

Link naar reactie
  • 0

...

Bottomline: ik wil haar eigenlijk aannemen.

 

 

Maar hoe pak je zoiets aan?? Zomaar op het vliegtuig naar China springen om haar te interviewen vind ik een beetje overdone, en haar alleen hier laten komen voor een sollicitatie vind ik ook zowat..

...

 

1e interview via webcam?

 

Om te voorkomen dat jullie kennis wordt doorverkocht (hoe groot is die kans?), kun haar misschien (deels) betalen in aandelen.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Snap het niet helemaal.

 

Zij heeft een open sollicitatie gedaan. Maar vanuit China?

 

Anyway, zij nam het initiatief, dus zal enige moeite moeten doen.

 

Kijk inderdaad uit voor stelen van IP. China beschouwt zichzelf als in oorlog met het westen en alles is geoorloofd. Diefstal van bedrijfsgeheimen wordt zelfs door de overheid ondersteund. Universiteiten zijn in China overheidsinstellingen.

 

In Duitsland zijn ze al bekend met deze materie, hier nog niet. Maar het gevaar is reeel.

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Nadat ik haar wat vragen stelde nav haar publicatie in een wetenschappelijk tijdschrift, vertelde ze dat ze bijna klaar is en op zoek is naar een baan.

 

 

 

IP is een goede (aan een clausule met concurrentiebeding ga ik niet veel hebben)...

Zeker omdat onderzoek binnen onze markt nu ook door China wordt opgepikt is dit een dilemma. Daarnaast heb ik al een aantal offerte aanvragen uit de regio daar gekregen. Aan de andere kant is ons product een mix van IP en het "geheim van de smid".

 

Al koop je onze producten en schroef je ze uit elkaar, weet je wellicht wat je moet maken. Hoe je het moet maken is dan nog steeds een probleem. Maar dat hoeft voor toekomstige producten niet zo te zijn.

 

Aan de andere kant is het misschien ook weer mogelijk om product ontwikkelingen die nu in China plaats vinden in een gezamenlijke spinoff te vermarkten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 215 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.