Jump to content

Nano Hendrik

Senior
  • Content Count

    78
  • Joined

  • Last visited

Community Reputation

3

Personal info

  • You are:
    ondernemer
  • How did you find us:
    anders

Register

  • What age group do you belong to?
    25-30
  • You are primarily interested in:
    innovatief onderneme
  • Which other websites about entrepreneurship and / or innovation do you visit regularly?
    sprout
    sproutstart
  1. @RT: het zijn inderdaad alleen onze holdings die die naam voeren @Ward: ik denk dat je daar ook een sterk punt hebt. Mijn eigen voorlopige conclusie (na er meer over nagedacht/gelezen te hebben en de bovenstaande discussie): In wezen is het hebben van een dezelfde handelsnaam niet verboden. Echter, wanneer er verwarring bij het publiek op kan treden is men vrij het aan de kantonrechter voor te leggen. Deze zal beoordelen of dit ook zo is. Waarschijnijk houdt deze rekening met de locatie van de ondernemingen, de bedrijfstak waarin zij opereren, of er al verwarring is ontstaan bij klanten, enz.
  2. lol, nu dus wel.. ;D Er zijn inderdaad diverse Jansen Holding BV's die precies dezelfde naam voeren. Echter, artikel 5 van de Handelsnaamwet zegt het volgende:
  3. Onlangs kwam ik erachter dat er een tweede (jonger) bedrijf is, dat exact dezelfde handelsnaam voert ("XXXX" Holding BV) als onze BV. Nu zijn het beide financiële holdings van actieve, maar totaal verschillende werkmaatschappijen (BV's) in verschillende delen van het land. De tegenpartij voert -naar mijn weten- geen activiteiten uit met zijn financiële holding. Echter is onze financiële holding wel actief (exit/VC) en ik ben bang dat buitenlandse partijen het raar kunnen vinden dat er twee "dezelfde" bedrijven in Nederland zijn. Naast verwarring zou dit ook wat rode vlaggetjes op kunnen leveren... Aanklagen van de tegenpartij vind ik ook weer zo wat, voornamelijk in verband met de tijd en kosten die daar mee gemoeid zijn. Wat zouden jullie doen?
  4. Interessante vraag, ik zit er zelf ook over na te denken. Overigens zou dit ook een mogelijkheid kunnen zijn: http://kaatadvies.nl/
  5. Duidelijk, bedankt voor je antwoord! Mocht ik nog additionele informatie vinden, zal ik die hier toevoegen.
  6. Het gaat om een goede vriend, maar ik vind de vraag zelf ook interessant voor mijn toekomst.
  7. Heeft iemand ervaring met een AOV die meegenomen kan worden naar het buitenland? De betreffende persoon heeft nu een BV en zou zich willen verzekeren. Wanneer hij in de toekomst emigreert (binnen de EU) en een nieuw bedrijf start, zou hij graag dezelfde verzekering aanhouden. groet, nano hendrik
  8. @Nachtbraker: Bedankt voor je bijdrage. Dat is nu juist de vraag. In mijn eerdere post gaf ik aan dat in voorgaande jaren (2012,2011) het minimum loon een harde eis was voor "het hebben van een dienstbetrekking" (bevestiging van AgentschapNL gehad). De informatie dat een student een minimaal loon moet hebben is dus niet nieuw (staat zelfs in de handleiding WBSO). Het nieuwsitem van BDO lijkt me wel nieuwe info, dus lijkt het erop dat dit niet langer het geval is (of BDO is aan het 'pronken' met oude informatie*). De vraag blijft dan dus waar de grens wordt gelegd (100 vs 1000 euro per maand) in het geval van het onderwerp 'loon' bij een dienstbetrekking. @ Melvin: klopt, maar dat hoeft niet perse een probleem te zijn. Het wijkt overigens een beetje af van de vraagstelling, maar toch bedankt voor je toevoeging!. ;) cheers, NH * aan BDO: als dat het geval is, komt dat behoorlijk onkundig over..
  9. In het verleden was de grens tussen het begrip loon en stagevergoeding vaag. AgentschapNL heeft destijds het minimum loon aangehouden als grens hiervoor. Ik vroeg mij af of dit gewijzigd is (is b.v. een kleine vergoeding voldoende om toch in aanmerking te komen). Verder vroeg ik mij af waar de nuances liggen op het gebied van de gezagsverhouding, een master student krijgt bijvoorbeeld een duidelijk ontwikkeldoel/component/product mee als opdracht. In de uitvoering daarvan is hij/zij vervolgens weer relatief vrij. Kortom, ik was op zoek naar ervaringen die eea wat zou kunnen nuanceren. groet, NH ps. alle kudo's zijn voor mijn "vakantie vierende" accountant ;-)
  10. BDO heeft gemeld met succes studenten aan te merken als S&O medewerkers (dmv goedkeuring door belastingdienst), zie: Artikel BDO heeft iemand hier ervaring mee of kent de precieze achtergronden van het verhaal?
  11. Iemand ervaring met de regels die vanaf april 2013 gaan gelden voor Known Consignor of Bekende Afzender? In het kort komt het er op neer dat het bedrijf dat zaken naar het buitenland stuurt (wij dus ook) een audit krijgt en er een aantal mensen moeten worden opgeleid. Totale kosten: 1500 euro (en tijd). Als je dat niet doet, moet elke zending gecontroleerd worden: kosten, vertraging en kans op beschadiging (als het niet in een "clean room" geopend wordt in ons geval). Ik zou graag wat ervaringen over de audit horen, als die er zijn. gr Nanohendrik Meer informatie: In april 2010 is de huidige EU verordening m.b.t. de burgerluchtvaart van kracht gegaan en op dit moment zitten we midden in de overgangsregeling die eindigt op 29 april 2013. Concreet houdt dit in dat al de op dit moment bij de ACN of een erkend luchtvracht agent geregistreerde bekende afzenders (BA) tot deze datum de tijd hebben om de keuze te bepalen hoe men vanaf eind april 2013 met luchtvracht om willen gaan. Indien u ook na deze datum op de meest efficiënte manier uw export luchtvracht zendingen wilt blijven versturen, zult u bekende afzender moeten blijven. Om dit te doen zal u zich door de KMAR moeten laten screenen en laten opnemen in de Europese database voor bekende afzenders.Deze procedure begint met het invullen van een toolkit. Aan de hand van de toolkit zal de KMAR een inspectie uitvoeren op locatie. Op het moment van de inspectie moet de aspirant bekende afzender aan alle eisen voldoen. Zo moet het personeel gescreend worden en moet het personeel, welke belast is met de behandeling van luchtvracht, de training medewerker luchtvracht hebben gevolgd. Tevens moet een Beveiligingsadviseur Luchtvracht zijn aangesteld per vestiging en moeten beveiligingsmaatregelen worden getroffen om de luchtvracht te beschermen tegen manipulatie. Na de goedkeuring van de KMAR, wordt de vestiging opgenomen in de Europese database voor de bekende afzenders voor een periode van 5 jaar. Website Marechaussee voor toolkit
  12. wij gebruiken sinds kort mailchimp (10USD per maand of 0,03 USD per mail) en dat werkt uitstekend. Je kunt relatief eenvoudig (beetje HTML kennis is nooit weg) je eigen format opmaken en met behulp van "bouwblokken" tekst en plaatjes toevoegen. After sales en technische service is erg goed. Inzicht a la google analytics: top. kortom: erg tevreden
  13. Dag Gerard, bedankt voor het delen van je verslag, altijd leuk om onderzoek op dit gebied te lezen! Mijn kritische two cents: - In hoeverre is een "radicaal innovatieve starter" anders dan een "techno-starter"? Op het gebied van KSF en technostarters is er namelijk een berg aan onderzoek gedaan. Waarom heb je hier geen gebruik van gemaakt? - succes wordt in de eerste drie jaar al bepaald? Dit vind ik veel te snel. Daarbij moet ik wel zeggen dat er van de berg onderzoek die ik hier boven noem, maar weinig onderzoeken een startup 10 jaar lang volgen. Ik begrijp de praktische problemen die daar bij zouden optreden, maar volgens mij is dit nog een van de weinige grote lacunes in het onderzoeksveld van KSF's en startups.... verder: - Mbt je aanbeveling op het gebied van persoonlijkheid en ondernemersschap is dit artikel wellicht interessant: Zhao, H. en Seibert, S. (2006) The Big Five Personality Dimensions and Entrepreneurial Status: A Meta-Analytical Review. Journal of Applied Psychology (91) 2, pagina 259–271.
  14. Dag Nico, op het moment zijn wij zelf behoorlijk bezig in de horlogewereld (als toeleverancier van toeleveranciers van..) en in dat licht een paar reacties op je post: - de zwitserse horloge industrie is zeer conversatief en zelf-beschermend. Zelfs zwitserse bedrijven die om de hoek (letterlijk) zitten bij de grote jongens hebben moeite om toeleverancier te worden. Ik kan me voorstellen dat ze zo ook reageren naar jou. - bij mij zou je als potentiële klant niet echt hoog scoren op mijn lead kwalificatie lijst en ik denk dat je dat bij geen van de kaliberboeren doet. Zij zouden op basis van een design van een prive persoon moeten voorinvesteren (in tijd/geld/effort)? Het op de markt brengen van een horloge waarvan de techniek niet te koop is, is allebehalve eenvoudig. Maar het kan wel: http://www.urwerk.com Misschien moet je eens met hen praten? [edit: en anders geef je een paar honder/duizend euro uit aan wat advies op het gebied van horlogerie, dan weet je waar je aan toe bent. B.v. http://www.centagora.com]
  15. Ik heb een paar jaar geleden onderzoek gedaan naar teams die een technologische onderneming starten. Het "jezelf de schuld geven" heeft ook een wetenschappelijke achtergrond. Goede ondernemers hebben een grote "locus of control", maw: zij vinden dat hun prestaties afhankelijk zijn van hun eigen performance. Succes en falen zijn het directe resultaat van de ondernemer zijn acties (dat vindt hij/zij althans zelf). Er zijn in de voorgaande antwoorden al flink wat voordelen opgenoemd om de schuld bij jezelf te leggen; in de praktijk blijkt dit dus ook echt te helpen. Een grote locus of control is (oa) te meten via de Big Five index, waar dit terugkomt in een hoge score op het persoonlijkheidskenmerk "Conscientiousness". Further reading: * McClelland, D. (1961). The achieving society. Princeton, NJ: Van Nostrand. * Zhao, H. en Seibert, S. (2006) The Big Five Personality Dimensions and Entrepreneurial Status: A Meta-Analytical Review. Vooral die laatste is een aanrader, PM me als je een kopie wilt hebben.
EN

×

Cookies on HigherLevel.nl

Cookies are necessary for Higherlevel.nl to function properly. By using HigherLevel.nl you declare to have read and accepted our terms and conditions.

 More information   I accept