• 0

Belastingen Belgie Nederland

Hallo,

 

Ik ben de laatste tijd over verschillende dingen aan het denken, en daarbij komen er ook vragen naar boven die ik via google niet beantwoord krijg, dus probeer ik het even hier.

 

( stel )Ik wil een eigen zaak beginnen in Nederland ik woon In Belgie, en ga mijzelf verhuren aan bedrijven in belgie als arbeider.

 

Moet ik dan belastingen betalen in Belgie of in Nederland? omzet belasting en loonbelasting.

Moet ik de BTW doorrekenen aan de klant in Belgie.

 

Prettyboy

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik bekijk het vanuit mijn, Belgisch, standpunt, maar voor Nederland (EU) is dat hetzelde neem ik aan.

 

Als wij goederen leveren aan een ondernemer in een lidstaat van de EU is er sprake van een intracommunautaire levering die belast is met 0% BTW. De klant verricht verricht op dat moment een intracommuntaire verwerving in de EU-lidstaat waarin hij gevestigd is, daar zal dan ook de BTW geheven worden.

Link naar reactie
  • 0

Hoe wil je er voor zorgen dat je een onderneming hebt in Nederland, terwijl je in België woont en werkt. En Waarom?

 

Er zijn wel mogelijkheden voor, maar die kosten allemaal geld.

 

Omdat je in belgie eerst een studie bedrijfsbeheer moet doen voordat je hier een onderneming kan starten.

Op zich is dat natuurlijk niet verkeerd maar met de kennis die ik al heb en de grote van het bedrijf vind ik dit niet echt nodig, ik verhuur mijzelf aan bedrijven in Belgie en Nederland.

 

Een onderneming starten vanuit Nederland is zeker niet moeilijk, er zijn in Nederland diensten waarbij je een stukje kantoor huurd voor een bepaalt bedrag per maand waar je een onderneming op in kunt schrijven, dit zal niet meer dan € 100 per maand kosten.

 

Prettyboy

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt mij dat als je een bedrijf in NL opricht, en jij door dat bedrijf betaald wordt, dat bedrijf in NL loonbelasting etc af moet dragen. Maar als je woont en werkt in Belgie ziet zo'n constructie er 'raar' uit, zowel voor de Belgische als NL fiscus. Misschien is zo'n constructie wettelijk toegestaan maar ik vermoed toch dat je door 2 belastingdiensten wat meer in de gaten gehouden zal worden.

 

Daarnaast is het in NL zo dat als je voor een buitenlands bedrijf werkt, en daar ook belastingplichtig bent, je minder AOW rechten opbouwt (AOW is ouderdomspensioen voor alle NL'ers). Ik stel me zo voor dat er in Belgie iets vergelijkbaars geldt. Goed uitzoeken dus.

 

Misschien is zo'n cursus / studie bedrijfsbeheer toch een beter alternatief? ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

-Je kan iemand als "borg" hebben die die cursus in hun vakkenpakket hebben gehad.

-Je kan via Syntra een snelcursus volgen.

-Je kan via de UNIZO een starterscursus volgen ( vrienden van mij deden dat in deze professionele tijden was dat echt een meerwaarde, ze doen je voornamelijk de zaken uitdenken, dus iets praktischer gericht dan een gewone bedrijfsbeheer cursus)

 

Bedrijfsbeheer heeft als doel je de inzichten te geven in BTW en belasting, alles is in België daaromtrent te vinden via UNIZO of KMO direct.

 

Ik zou zeggen begin eerst met de ABC vooraleer je het systeem wilt bewerken... °)

 

 

If you do what you always did, you'll get what you always got.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 98 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.