• 0

KOR, zie ik iets over het hoofd?

Goedenavond,

 

Vergeef mij mocht ik dit topic in het verkeerde board hebben geplaatst.

 

Ik heb een jaar een part-time bedrijf (ICT dienstverlening), naast een andere bijbaan en mijn studie. Ik ben BTW-plichtig, en heb braaf ieder kwartaal aangifte gedaan. Ik hef gewoon 19% BTW. Inmiddels heb ik ongeveer 500 euro afgedragen.

Ik had gelezen dat er diverse regelingen waren voor vermindering van (inkomsten&omzet)belasting, maar dacht dat deze allen pas van toepassing waren wanneer 1225 uur of meer in het bedrijf werd gestoken (dit haal ik niet).

Nu las ik echter dat de KOR, http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob02/ob02-127.html#P1633_159152, dit niet heeft. Zijn er behalve de daar genoemde eisen nog andere dingen die ik over het hoofd zie, of heb ik hier gewoon altijd al recht op gehad?

In dat geval vraag ik mij af of ik het bedrag over 2007 nog terug kan vorderen (2008 kan nog wel met het formulier van het 3e kwartaal straks).

 

Bij voorbaat dank voor uw antwoorden, opinies en visies.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik hoop dat je hier op het forum hebt gezocht? want er is over de KOR al veel geschreven.

 

Maar nog een keer: De KOR (kleine ondernemers regeling) heeft niets met de 1225 uren grens te maken (is voor de IB).

 

De K.O. regeling betekend dat als je per jaar niet meer dan € 1.883 aan omzetbelasting moet betalen (dat is btw op de verkoop -/- btw op je kosten (alleen zakelijke)) je gebruik mag maken van de K.O. regeling.

 

Als je over een jaar niet meer dan € 1.345 aan btw moet betalen, hoef je helemaal niets te betalen. daarboven tot aan €1883 wordt een gedeelte vrijgesteld van betaling.

 

Stel je moet over een jaar 1600 betalen dan krijg je een vermindering van 2.5 x ( 1883 -/- 1600) = 707 vermindering. Je betaald dan over dat jaar 1600 -/- 707 = 893.

 

Met je meer dan € 1883 per jaar betalen, dan krijg je GEEN vermindering.

Link naar reactie
  • 0

Er worden wel eisen gesteld aan de toepassing maar het urencriterium is hier geen eis.

 

KOR Voorwaarden Kleineondernemersregeling

 

Er moet sprake zijn van BTW afdracht van € 1883,- of minder aan de Belastingdienst

Het moet een eenmanszaak of onderdeel van een samenwerkingsverband zoals een maatschap of vennootschap onder firma (VOF) e.d. betreffen (natuurlijke personen)

Er dient voldaan te worden aan de administratieve verplichtingen voor de BTW, zoals het uitreiken en bewaren van de facturen van de onderneming

De onderneming of je bedrijf is in Nederland gevestigd of heeft hier een vaste inrichting. (Deze voorwaarde geldt niet wanneer je als buitenlandse ondernemer uitsluitend prestaties in Nederland verricht).

Link naar reactie
  • 0

Dank u. De werking van de KOR was en is me duidelijk.

Het ging mij alleen even om de randvereisten.

 

Ik heb deze regeling dus nooit toegepast, en ik vroeg me af of ik het nu alsnog zou kunnen doen, met terugwerkende kracht. En daar kan ik dus niets over vinden.

SpeedBalance forum - een forum voor discussie en vragen over de gratis boekhoudsoftware SpeedBalance: http://www.sbforum.nl

Link naar reactie
  • 0

Voor de omzetbelasting heb je inderdaad niets van doen met die 1225 uur. Je bent als BTW ondernemer aangemerkt, dus kun je een beroep doen op de KOR. Je kunt een verzoek om teruggaaf indienen bij de Belastingdienst, maar voor het jaar 2007 ben je wel wat aan de late kant hiermee.

 

Ik zou zeggen, stuur een briefje met een mooie berekening naar de Belastingdienst. Dan zie je wel hoe ze reageren.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    10 leden, 297 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.