• 0

volgende stap, informele afspraak?

Beste Higherlevel bezoekers,

 

Op dit moment zij wij in een fase beland dat alle elementen vanuit onze kant vrijwel compleet zijn. Zaken zoals een goed ondernemingsplan, marktonderzoek, gesprekken met diverse doorlaggevende partijen zijn er geweest en natuurlijk het unieke concept.

 

De volgende stap die wij willen nemen is dat wij met ons concept naar investeringsmaatschappijen, formal investors of business angels toegaan om te kijken wat de mogelijkheden zijn voor een kaptiaalinjectie en eventueel management buy-in.

 

Wat zijn de partijen waar we moeten gaan kijken en langsgaan. Het gaat hierbij om een bedrag van €200.000

 

Kunnen jullie mij wat namen, adressen en telefoonnummers geven en hoe zij te werk gaan. en natuurlijk tips zijn altijd welkom.

 

Uiteraard gaan deze onderhandelingen niet over één dag eis maar de planning is wel dat eind deze maand de eerste gesprekken al geweest moeten zijn.

 

Over het concept ga ik op dit moment nog niet dieper in, wel kan ik al wel vertellen dat het gaat over een crossmedia bedrijf (tv, radio, internet, printmedia, mobile) en dat we de afgelopen vijf jaar en nu nog opdrachten doen voor o.a. RTL4, RTL5, Yorin en SBS6. Daarvoor hebben we ook veel voor de publieke omroepen gewerkt en daarnaast hebben we 70 gemeenten als klant en daarbij ook nog eens circa 2500 klanten (bedrijven). We zitten inmiddels 15 jaar in het vak.

 

Hopende dat ik zo in ieder geval al een beetje een beeld heb kunnen geven van onze business.

 

Op dit moment zijn wij dus op zoek naar een investeerder voor een nieuwe Bv die wij aan het opzetten zijn. Gelieve blijf ik nog een beetje terughoudend over het concept en met mijn naar buiten toetreding. Hopend dat jullie daar begrip voor hebben. Maar naarmate de tijd vordert zal dit zeker wel veranderen.

 

Ps. Zelf brengen wij €250.000 eigen vermogen erin dat ondergebracht is in ons bedrijfspand.

 

Vriendelijke dank...

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik hoop dat ik niemand vergeet, ik doe dit even uit mijn hoofd.

 

Ga zowieso even praten bij de NeBIB (http://www.nebib.nl) Nils de Witte is momenteel op vakantie is over 1.5 weken terug geloof ik.

 

Babbel eens met Arjan Brienen van Arenthals Grant Thorton (ook expert op HL) (http://www.agt.nl)

 

En vergeet Karel niet (http://www.blue-nova.com)

 

Misschien dat Ties wat voor je kan betekenen (http://www.ties.lu)

 

Als ik iemand vergeten ben, my appologies.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

thxs zrski,

 

eindelijk een reactie op mijn topic. ik zat al te denken.....waar blijven die reacties toch, want het lijkt wel of alles hier op higherlevel een beetje stilvalt in vergelijking met een half jaar geleden.

 

in ieder geval bedankt voor de goede tips. al die links en namen die je hebt opgegeven. zijn zij ook actief op dit forum zodat ik misschien al informeel eerst van te voren met hun in contact kan komen over het verdere verloop hiervan?

 

iemand nog andere aanvullingen op die van zrski die zeer nutvol kunnen zijn?

Link naar reactie
  • 0

Obrigado,

 

Vergeet niet dat personen op dit forum het allemaal vrijwillig doen! Een groot aantal zijn zelf ondernemer en dan is er niet altijd tijd om het forum constant in de gaten te houden.

 

Ik hoop dat je je bedrijf van de grond krijgt en dat het allemaal goed gaat lopen, maar natuurlijk dat je ook tijd overhoudt om dan weer terug te komen op dit forum om andere ondernemers te helpen!

 

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

Link naar reactie
  • 0

kleverlaan,

 

uiteraard snap ik wat je bedoel en ben het volkomen met je eens. iedereen hier doet het vrijwillig. wat ik alleen probeerde te zeggen is dat het een half jaar geleden echt veel drukker was naar mijn indruk. er waren toen meerdere diverse reacties van niet alleen een handje vol mensen. maar goed, misschien is het gewoon een rustige week met koninginnedag en 4 en 5 mei en is iedereen op vakantie of zo. zal wel mijn timing zijn :-\

Link naar reactie
  • 0

Hallo Obrigado,

 

Sorry, maar ik had jouw posting niet eerder gezien anders had ik wel gereageerd.

Voor mijn beeldvorming: je hebt het over een kapitaalinjectie een een management buy out. Het gaat dus om een al bestaande onderneming?

In dat geval kan het mogelijk zijn om een deel bancair te financieren. Hierbij moet je rekening houden dat een bank de lening in 4-6 jaar terug wil. Als ik kijk naar de klantenbase en jullie track record vraag ik mij serieus af of het wel nodig is om aandelen te verkopen aan een investeerder.

 

Met groet,

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Arjan,

 

Ik zal het even kort samenvatten voor je:

 

We hebben twee bedrijven die goedlopen. Beide totaal in andere branche, maar dat doet er niet toe. Bedrijf 1 = die met 70 gemeenten en 2500 klanten, bedrijf 2 is die van het tv-wereldje om het zo maar f te noemen.

 

We willen nu een nieuwe bv opzetten, waar we een gedeelte van de werkzaamheden van bedrijf 2 gaan meenemen. Van bedrijf 1 zal niets worden meegenomen, die fungeert puur alleen als trackrecord over ons verleden en kennis van zaken doen om de investeerder een wat serieuzer en positief beeld van ons te geven (ook belangrijk dacht ik zo)

 

Verder komen er in de nieuwe bv een aantal nieuwe concepten te liggen waarvan er één echt bovenuit zal gaan springen (maar niet automatisch de core business wordt). Dit concept zal wereldwijde impact hebben....maar goed later meer hierover.

 

Wat wij meenemen is of course de know-how en het concept (vanzelfsprekend) en daarnaast kunnen wij naar de investeerders toe laten zien dat we eigen vermogen hebben van €250.000 in de vorm van onroerend goed waar we ook zullen gaan zitten. Dit ook om extra zekerheid te geven naar de investeerders toe dat wij ook risico durven te lopen en niet alleen hun. Ook iets waar we ze denk ik iets meer over de brug durven te doen laten komen.

 

Daarnaast zijn wij er natuurlijk 200% van overtuigd dat het succesvol zal lopen deze nieuwe bv, alleen proberen we alle haken en ogen te laten verdwijnen. En wat wij ook als een haak zien is een lening bij de bank. Uiteraard kunnen wij daarvoor in aanmerking komen, maar stel nou, altijd worst case scenario in je achterhoofd hebben.....het gaat niet zoals verwacht, dan brengen we onszelf in de schulden. uiteraard gaan we niet uit van deze situatie, maar toch moet je er wel bij hebben stilgestaan vinden wij en dat wij er uiteindelijk de dupe van kunnen worden dat willen we proberen te vermijden. Bepaalde zaken inleveren of verliezen ok, maar geen nasleep van weet ik veel hoeveel jaar met terugbetalen.

 

En d.m.v. een minderheidsbelang te geven aan de investeerders in ruil voor een kapitaalinjectie, dat vinden wij helemaal niet erg. We zien het juist als iets positiefs. Want we kunnen dan helemaal al de slag met de nieuwe bv, en een gunstige uitgangspositie voor onze toekomst dan als we met een bank werken. Daarnaast brengt eventueel management van de investeerders uit meestal ook toegevoegde waarde, aangezien zij meestal een goed netwerk hebben en natuurlijk ook veel ervaring en kennis.

 

Ik hoop dat het een beetje duidelijk is, want het is nogal een flink verhaal geworden zie ik. :)

Link naar reactie
  • 0

Waar je naar mijn mening te weinig rekening mee houdt is dat een investeerder niet erg happig zal zijn om het volledige bedrag als vermogen in te brengen. Verschaffers van eigen vermogen komen in geval van een failissement als laatste aan de beurt. In veel gevallen zal de transactie zwaar gelevered worden. Dit betekend dat van de 200/m slechts een klein deel als aandelenkapitaal zal worden gestort. Het restant zal een (achtergesteld) lening zijn welke in een bepaalde periode moet worden afgelost. De investeerder heeft dus een leningsovereenkomst met jouw bv. Ik denk dat het smart money concept iets te rooskleurig ziet, het kan ook doorslaan naar de andere kant. Let wel dat bancair vreemd vermogen in de regel het goedkoopste is.

 

Is het de bedoeling dat de nieuwe bv de aandelen van bv 2 verkrijgt? of worden onderdelen uit deze bv overgedragen naar de nieuwe bv? Let op de fiscale aspecten!!! Zijn beide bv's winstgevend / cash flow positief?

 

 

 

 

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Arjan,

 

"Dit betekend dat van de 200/m slechts een klein deel als aandelenkapitaal zal worden gestort. Het restant zal een (achtergesteld) lening zijn welke in een bepaalde periode moet worden afgelost."

 

Kijk, hier had ik nog niet aan gedacht en daarvoor ben ik ook op higherlevel om meer te weten te komen van dit soort dingen. Als je me hierover iets uitgebreider kan vertellen zou ik dat zeer op prijs stellen. Zo van, hoe precies de praktijk zal verlopen met wat jij noemde, zodat ik weet wat ik kan verwachten en wat de meestvoorkomende mogelijkheden zijn.

 

"Let wel dat bancair vreemd vermogen in de regel het goedkoopste is. "

 

Bedoel je dat omdat ik over het geheel gezien de hele zeggenschap in de bv bij mezelf hou op deze manier en dat daar veel waarde verloren gaat als ik een belang weggeef?

 

"Is het de bedoeling dat de nieuwe bv de aandelen van bv 2 verkrijgt?

of worden onderdelen uit deze bv overgedragen naar de nieuwe bv? "

 

beide is een mogelijkheid maar ook hiervoor hoopte ik wat meer advies te krijgen vanuit higherlevel.

 

"Let op de fiscale aspecten!!! Zijn beide bv's winstgevend / cash flow positief? "

 

ja, beide winstgevend en cash flow positief. wat voor fiscale aspecten bedoel je dan precies?

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

In het meest extreme geval zal een investeerder slechts 18.151 storten en het restant als vreemd vermogen vertrekken. Omdat een informal / investeerder geen zekerheden kan uitwinnen (in tegenstelling tot een bank) zal de vergoeding hoger zijn (denk in de richting van 10%).

Zeggenschap kan je regelen middels een aandeelhoudersovereenkomst.

 

Verkoop van een bv of onderdelen hiervan heeft altijd gevolgen voor de fiscale positie van bijvoorbeeld de aandeelhouders. Bij verkoop van onderdelen is er sprake van een activa-passiva transactie. De verkopende partij zal met de fiscus moeten afrekenen over de eventueel betaalde meerwaarde. Als de bv's onderdeel uitmaken van een fiscale eenheid moet tevens worden bekenen of de afgelopen 6 jaar niet met activa tussen de bv's is geschroven.

 

De propositie naar een bank toe (ook naar investeerder) is sterker als de onderneming cash flow positief is. Hier zitten geen fiscale gevolgen aan, behalve het feit dat er vpb betaald moet worden.

Arjan Brienen

Senior Associate

First Dutch Capital

Link naar reactie
  • 0

Beste Obrigado

 

Nog een of twee opmerkingen naast alles wat Arjen al gezegd heeft.

 

Vraag 1: de nieuwe BV, wie gaat die besturen? Blijven jullie full time betrokken bij de nieuwe venture of gaan jullie part-time twee ondernemingen runnen?

Over het algemeen vinden investeerders het niet zo leuk indien je part-time een new venture gaat runnen.

 

Vraag 2: De 250K eigen vermogen is dat puur onroerend goed en geen cash? m.a.w investeren jullie zelf ook werkkapitaal?

De externe investeerder ziet liever investeringen in werkcapitaal dan investeringen in natura, zeker indien de natura investeringen hun waarde redelijk blijven behouden en niet echt relevant zijn voor de core business. Bovendien is kantoorruimte en computers etc bijvoorbeeld niet echt een schaars goed op het moment en erg goedkoop te kopen /leasen.

 

Een aantal mogelijkheden:

- Bankkrediet met huidige bedrijf.

- Een Joint Venture partner zoeken die wellicht de assets heeft waar jij een deel van je kapitaal voor nodig hebt.

- Business Angel networks en regionale startersfondsen.

 

Karel

 

 

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

Beste Obrigado

 

Nog een of twee opmerkingen naast alles wat Arjen al gezegd heeft.

 

Vraag 1: de nieuwe BV, wie gaat die besturen? Blijven jullie full time betrokken bij de nieuwe venture of gaan jullie part-time twee ondernemingen runnen?

Over het algemeen vinden investeerders het niet zo leuk indien je part-time een new venture gaat runnen.

 

Vraag 2: De 250K eigen vermogen is dat puur onroerend goed en geen cash? m.a.w investeren jullie zelf ook werkkapitaal?

De externe investeerder ziet liever investeringen in werkcapitaal dan investeringen in natura, zeker indien de natura investeringen hun waarde redelijk blijven behouden en niet echt relevant zijn voor de core business. Bovendien is kantoorruimte en computers etc bijvoorbeeld niet echt een schaars goed op het moment en erg goedkoop te kopen /leasen.

 

Een aantal mogelijkheden:

- Bankkrediet met huidige bedrijf.

- Een Joint Venture partner zoeken die wellicht de assets heeft waar jij een deel van je kapitaal voor nodig hebt.

- Business Angel networks en regionale startersfondsen.

 

Karel

 

 

 

wie 'm gaat besturen. dat is nog afhankelijk van het DGA gedoe waar ik nog niet uit ben. ik heb namelijk weinig zin om een aanslag te krijgen op €38.000 die ik bij lange na niet van plan ben te gaan verdienen als eigen loon.

 

uiteraard zullen we fulltime in dit nieuwe bedrijf zitten. daar is geen twijfel over mogelijk.

 

over dat onroerend goed. dat is inderdaad geen cash. dat is de waarde van het pand en daarnaast hebben nog wat inventaris die we meebrengen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.