• 0

Samenwerken met toekomstig resultaat als waardering

Hallo allemaal,

 

Ik beheer al jarenlang een website waarin een keurige omzet van Eur 100.000 en winst van Eur 50.000 zit. Nu werk ik met 2 partners ook al 2 jaar samen in een BV-structuur voor een aantal andere internetinitiatieven. Deze initiatieven zijn veelbelovend, maar leveren vooralsnog te weinig omzet op voor iedereen om een salaris uit te halen. Iedereen heeft dus ook nog steeds zijn eigen onderneming/activiteiten ernaast, net als ik dus, om eem inkomen mee te genereren.

 

Omdat ik mijn eigen site al jaren alleen beheer, ik het veel leuker vind om samen te werken met anderen en ik verwacht dat er in de omzet van mijn eigen site veel rek zit, mits er vodoende aandacht aan wordt besteed, heb ik mijn 2 partners nu voorgesteld om ook mijn site met z'n drieeen te gaan onderhouden, zodat we straks alledrie fulltime met onze gezamenlijke initiatieven bezig kunnen zijn. Zij hebben hier absoluut oren naar en ik ben nu dus op zoek naar een goede (financiele) constructie om in samen te werken.

 

De huidige omzet is niet voldoende om alledrie eenzelfde bedrag uit te laten onttrekken. Mijn voorkeur gaat dan ook uit naar een deelneming obv toekomstig resultaat; bv stijging van de omzet naar Eur 200.000 levert hun beide 25% van de onderneming op en ons alledrie eenzelfde onttrekking als salaris. Is zo'n soort constructie reeel?

 

Ik ben dus bijzonder benieuwd wat (andere) goede constructies zijn.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Wil,

 

Zoals gesteld kun je de site verkopen aan de BV. Let er dan wel op dat de fiscus zal claimen dat er sprake is van goodwill! Daarover moet bij verkoop van de site (gedeeltelijke staking eenmanszaak) afgereken worden.

 

Als je sprekt over BV structuur, bedoel je dan dat ieder een eigen holding heeft en dat die holdings een dochter BV hebben?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

@ Joost

dat is wellicht een goed optie.

 

@ Denarius

- hoe zit dat als ik mijn eenmanszaak eerst omzet in een BV en die BV verkoop aan de andere BV? Zelfde verhaal?

- en het is zo dat we allemaal een management BV hebben die allemaal een deel van de aandelen van de gezamenlijke BV hebben

Link naar reactie
  • 0

 

Zoals gesteld kun je de site verkopen aan de BV. Let er dan wel op dat de fiscus zal claimen dat er sprake is van goodwill! Daarover moet bij verkoop van de site (gedeeltelijke staking eenmanszaak) afgereken worden.

 

...

 

Joost, kun je dit uitleggen? Als de EMZ een site verkoopt aan de BV is dat toch inclusief goodwil. Wil zal IB betalen over het resultaat van de EMZ (inclusief verkoopprijs) en dan is het toch afgehandeld, of mis ik iets?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

 

 

@ Denarius

- hoe zit dat als ik mijn eenmanszaak eerst omzet in een BV en die BV verkoop aan de andere BV? Zelfde verhaal?

- en het is zo dat we allemaal een management BV hebben die allemaal een deel van de aandelen van de gezamenlijke BV hebben

 

Omzetting van de EMZ in een BV kent een voortzettingsvereiste van 3 jaar. Dus in die 3 jaar moeten de ingebrachte activiteiten voortgezet worden.

 

Als jullie alledrie al een man. BV hebben, waarom dan niet simpel een verkoop van de site. De werk BV betaalt jou in privé de afgesproken overnamesom. Zoals gezegd: er zal sprake zijn van goodwill omdat de site rendabel is en voor de toekomst geld genereert. Die geef je niet gratis weg. Zoals Fred stelt, de goodwill is onderdeel van de verkoopprijs. Ik merkte het op omdat die goodwill in de BV geactiveerd kan worden en er dus over afgeschreven kan worden. Je moet immers inzichtelijk maken welk deel van de overnamesom ziet op goodwill en welk deel op de site (indien die nog een waarde vertegenwoordigd voor het ontwerp daarvan).

 

Groet

Joost

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost, sorry als ik er nog even over doorzeur, maar voor mij is dit nieuw en ik leer graag iets.

 

Stel een BV koopt een lopende site voor zeg 100K €. Moet dit dan apart geadministreerd worden in de boekhouding, bijv 10K€ kosten / infrastructuur / software site en zeg 90 K € goodwill?

 

Of schrijft de BV de aankoop af in 5 jaar a 20k €? (want investering > 450 € dus afschrijven / activeren)

 

Alvast bedankt!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 223 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.