• 0

opheffen BV

wij willen een bv opheffen en uitschrijven bij de KVK. ( turbo liquidatie ) De meeste crediteuren zijn akkoord echter zijn er nog een tweetal waarmee wij een procedure volgen de kans dat wij de procedure winnen is redelijk aanwezig. Stel dat de schuldeisers verzoeken om de bv te heropenen zijn wij dan als bestuurders hoofdelijk aansprakelijk of is de bv gewoon weer actief en gelden de zelfde regels mbt tot de aansprakelijkheid als een actieve BV

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

wij willen een bv opheffen en uitschrijven bij de KVK. ( turbo liquidatie ) De meeste crediteuren zijn akkoord echter zijn er nog een tweetal waarmee wij een procedure volgen de kans dat wij de procedure winnen is redelijk aanwezig. Stel dat de schuldeisers verzoeken om de bv te heropenen zijn wij dan als bestuurders hoofdelijk aansprakelijk of is de bv gewoon weer actief en gelden de zelfde regels mbt tot de aansprakelijkheid als een actieve BV

 

Hoi Paaj,

 

Volgens mij mag je alleen liquideren als de BV geen schulden meer heeft. Hangende de procedure kan er dus niet geliquideerd worden m.i.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Ik denk dat Denarius gelijk heeft. De BV moet eerst "vereffend" worden, alvorens tot ontbinding kan worden overgegaan. Dit betekent dat er dus eerst een akkoord zal moeten komen met de 2 schuldeisers.

 

Een BV heropenen kan niet. Is de BV eenmaal ontbonden, dan bestaat de BV niet meer en kan ie dus ook niet "heropend" worden.

 

Als de BV wordt ontbonden, zonder akkoord met de 2 schuldeisers, kunnen de schuldeisers jullie in privé aansprakelijk stellen, lijkt mij.

Link naar reactie
  • 0

ok dank duidelijk echter heb ik nog de volgende vraag: Stel je ontbindt een BV ( snelle procedure bij de kvk ) en plots klap verschijnt schuldeiser die zicht nog niet gemeld heeft kan je dan als voormalig bestuurder ( een holding ) aansprakelijk gesteld worden ?

Link naar reactie
  • 0

Ook als er schuldeisers zijn, kan er worden ontbonden. Een turbo-liquidatie is alleen mogelijk als er 0,0 baten zijn. Dan is vereffening namelijk niet nodig, want er is niets te verdelen. Als er nog een euro aanwezig is, dan is een turbo-liquidatie niet mogelijk.

 

Als een schuldeiser het er niet mee eens is, kan hij zich beroepen op onderstaande bepaling. Als er niets is, heeft hij echter pech, het faillissement zal bij gebrek aan baten worden opgeheven en de vennootschap houdt (weer) op te bestaan. LET OP: in het geval van onbehoorlijk bestuur kan de bestuurder aansprakelijk worden gesteld. Er is dan ineens weer zicht op een bate, dus zal de vennootschap niet worden ontbonden.

 

2:23C BW

1. Indien na het tijdstip waarop de rechtspersoon is opgehouden te bestaan nog een schuldeiser of gerechtigde tot het saldo opkomt of van het bestaan van een bate blijkt, kan de rechtbank op verzoek van een belanghebbende de vereffening heropenen en zo nodig een vereffenaar benoemen. In dat geval herleeft de rechtspersoon, doch uitsluitend ter afwikkeling van de heropende vereffening. De vereffenaar is bevoegd van elk der gerechtigden terug te vorderen hetgeen deze te veel uit het overschot heeft ontvangen.

2. Gedurende het tijdvak waarin de rechtspersoon had opgehouden te bestaan, is er een verlengingsgrond als bedoeld in artikel 320 van Boek 3 ten aanzien van de verjaring van rechtsvorderingen van of tegen de rechtspersoon.

 

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

ok dank duidelijk echter heb ik nog de volgende vraag: Stel je ontbindt een BV ( snelle procedure bij de kvk ) en plots klap verschijnt schuldeiser die zicht nog niet gemeld heeft kan je dan als voormalig bestuurder ( een holding ) aansprakelijk gesteld worden ?

 

Dat verandert de zaak. De juiste weg volgen is dan essentieel, wil je niet alsnog aansprakelijk gesteld kunnen worden.

 

1. aandeelhoudersbesluit maken nav vergadering waarin tot ontbinding besloten is;

2. dit melden bij de KvK, incl. tijdstip ontbinding, wie zijn de vereffenaars, welke bevoegdheden hebben zij;

3. KvK meldt dit aan de Staatscourant (op kosten BV);

4. dan alle financiële en contractuele zaken afwikkelen (waaronder schuldeisers aanschrijven).

5. rekening en verantwoording opmaken en een plan van verdeling opstellen;

6. deze deponeren bij de KvK en het voornemen plaatsen in een krantadvertentie;

7. vanaf dan hebben nog niet gemelde schuldeisers twee maanden om een verzoekschrift in te dienen bij de Rechtbank.

 

Hebben jullie het ook zo aangepakt of de korte weg bewandeld?

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

 

Als een schuldeiser het er niet mee eens is, kan hij zich beroepen op onderstaande bepaling. Als er niets is, heeft hij echter pech, het faillissement zal bij gebrek aan baten worden opgeheven en de vennootschap houdt (weer) op te bestaan. LET OP: in het geval van onbehoorlijk bestuur kan de bestuurder aansprakelijk worden gesteld. Er is dan ineens weer zicht op een bate, dus zal de vennootschap niet worden ontbonden.

 

Als er niets is, dan heropent de zaak juist weer als tijdig schuldeisers zich melden. De BV wordt op initiatief van het bestuur ontbonden, dus geen faillissement. Het bestuur kan dus niet zomaar een BV met schulden ontbinden zonder dat er sprake is van faillissement. Ik kan me indenken dat als ze toch ontbinden en er meldt zich een schuldeiser en de BV is leeg, dat er dan wel sprake kan zijn van onbehoorlijk bestuur!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Wijze worden allemaal. Er zit dus eigenlijk niets anders op dan een faillissement aanvragen, wat jammer is want 8 van de 10 schuldeisers zijn akkoord. Technisch gezien is de BV ook failiet er zitten meer schulden in dan baten maar we willen het allemaal correct afsluiten.

 

Groet

 

Paaj

Link naar reactie
  • 0

ok dank duidelijk echter heb ik nog de volgende vraag: Stel je ontbindt een BV ( snelle procedure bij de kvk ) en plots klap verschijnt schuldeiser die zicht nog niet gemeld heeft kan je dan als voormalig bestuurder ( een holding ) aansprakelijk gesteld worden ?

 

Wacht eventjes: hoe kan een schuldeiser uit de lucht komen vallen? Je hebt hem toch in je crediteurenadministratie?

 

Avé Karel

Link naar reactie
  • 0

Technisch gezien is de BV ook failiet er zitten meer schulden in dan baten maar we willen het allemaal correct afsluiten.

 

De eerste vraag is dus nog steeds: zitten er nu wel of geen baten in? Oftewel: staat er iets debet/links op de balans? Zo ja, dan kun je in ieder geval geen turbo-liquidatie toepassen.

 

Vraag 2 is dan of je kunt liquideren met (externe) schuldeisers, of door een faillissementsprocedure heen moet. Als er geen baten zijn en ook niet meer binnen zullen komen (al dan niet uit aansprakelijkstelling), dan zal een faillissement heel snel kunnen worden opgeheven wegens de stand van de boedel en kan de vennootschap worden ontbonden.

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Goedag

 

ik zit met volgende vraag.Wij besloten onze bv te opheffen.Schulden van de bv willen we betalen van onze eigen middelen.Allen hebben we nog verhuurders over.Onze huurovereenkomsten lopen nog aantal jaren(3 tot 4 jaar) door.Tussentijdse beeindigen helaas contractuel niet mogelijk en verhuurders gaan niet akkord.Mijn vraag is kunnen we nog onze bv opheffen?Als dat gebeurt kunnen de verhuurders na opheffing ons nog schade claimen?

Ik heb de forum grondig doorgezocht maar over dit punt geen informatie gezien.

 

groet

 

Mike

Link naar reactie
  • 0

Dag Mike

 

De BV's opheffen kan als schuldeisers daarmee instemmen. In jullie geval zullen de verhuurders alleen instemmen als ze op een andere manier verhaal krijgen voor de toekomstige huurpenningen.

 

Zou je overgaan tot liquidatie van de BV's zonder akkoord van schuldeisers dan kan volgens mij een schuldeiser sowieso bij de aandeelhouder/bestuurder hoofdelijk terecht.

 

gr. Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Dag Mike

 

De BV's opheffen kan als schuldeisers daarmee instemmen. In jullie geval zullen de verhuurders alleen instemmen als ze op een andere manier verhaal krijgen voor de toekomstige huurpenningen.

 

Zou je overgaan tot liquidatie van de BV's zonder akkoord van schuldeisers dan kan volgens mij een schuldeiser sowieso bij de aandeelhouder/bestuurder hoofdelijk terecht.

 

gr. Joost

 

Dank je voor reactie.Als ik het good begreep ik kan niet opheffen zonder toestemming van mijn verhuurders vanwege lopende contracten.Dus bv belijft verantwoordelijk voor lopende contacten.Kunt u iets meer vertellen over andere manier verhaal voor de toekomstige huurpeningen.Want we willen echter zonder problemen vanaf zijn van onze bv.Maar als het so doorgaat we gaan zeer waarschijnlijk failliet and dat willen we graag voorkomen.

 

groet Mike

Link naar reactie
  • 0

Een andere manier van verhaal van de huurpenningen kan bij de bestuurders die de BV geliquideerd hebben zonder de formaliteiten in acht te nemen.

 

Als je hier onderuit wilt dan is afspraken maken met de verhuurder de beste weg.

Of zoek een nieuwe huurder voor ze.

 

gr. Joost

hartelijk dank voor de advies.Mijn verhuurders zijn helaas erg streng voor de nieuwe huurders en antaal potentiele huurders hebben ze all afgewezen.Ik probeer ze te overtuigen hoe ernstig de situatie van mij is en vragen of ze mee willen werken en kijken we verder hoe dit afloopt.Wens ons maar succes en nogmaals hartstikke bedank.

groet Mike

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 183 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.