• 0

Marktinformatie?

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Weet je zeker dat dit voor een opleiding is?

 

Het beste reclamevakblad: http://www.adformatie.nl - ze hebben een archief, dus als je gerichte vragen hebt wil ik wel even voor je kijken. Ik kan je wel harde marktcijfers geven (omzetten) maar volgens mij heb je meer belangstelling voor zachte gegevens.

 

Ook interessant is Marketing Tribune http://www.nieuwstribune.nl/ dat jaarlijks een Top 100 van de grootste adverteerders plaatst, op basis van BBC-mediagegevens. BBC is Bureau Budget Controle.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Beste mensen,

 

Ik zit nu in de idee fase van het opstarten van een klein reclameburo. Daarvoor wil ik een goede marktanalyse doen, zodat ik weet wie mijn concurrenten zijn en hoe ik mijn product aan de man moet brengen e.d. Daarvoor was ik eingelijk op zoek naar wat info.

 

Maar in ieder geval bedankt voor de reacties!

 

Christian

Link naar reactie
  • 0

Ik zit nu in de idee fase van het opstarten van een klein reclameburo. Daarvoor wil ik een goede marktanalyse doen, zodat ik weet wie mijn concurrenten zijn en hoe ik mijn product aan de man moet brengen e.d. Daarvoor was ik eigenlijk op zoek naar wat info.

 

Niet zo snel afhaken. Er zitten hier een paar mensen met de nodige ervaring (goed en slecht) in de reclame-bizz, dus je kan waardevol advies krijgen. Voor nop! In de landelijke vakbladen vind je vooral info over landelijke bureaus; daar heb je nu waarschijnlijk niet zoveel aan. Is een andere league.

 

Uit je Vormgeven.net blijkt een goed oog van design (of je ook een geschoolde hand hebt, laat ik aan anderen ter beoordeling over) maar je klantenkring geeft aan dat je het nu vooral moet hebben van welwillende buren. Met een lokaal bureautje (worden doorgaans reclamestudio's genoemd) kun je een boterham verdienen, maar om in de eredivisie mee te spelen is iets meer nodig. Er zijn bovendien interessante niches in deze markt, waar nieuwkomers snel naam kunnen maken.

 

Dus kom maar op met je vragen.

 

zb - deze draad past beter onder het algemene marketing kopje

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor de reacties voor zover.

 

Wat ik graag wil is gewoon eerst een klein buro/studio starten en vanuit daar mijn producten aan de man brengen. Nu is alleen de vraag bij mij, wat moet ik nu aanbieden om voor de klant een aantrekkelijk product te creeren, dus, welke diensten moet ik allemaal aanbieden. Het is jullie vast wel bekend wat er allemaal bij reclame e.d. komt kijken. In de eredivisie meespelen is in eerste instantie helemaal niet mijn bedoeling en een zee met geld verdienen ook niet. Ik wil gewoon met mijn hobby anderen 'blij' kunnen maken.

 

Alleen de vraag is nu, welke producten in de reclamewereld is veel vraag naar. Ik ben best bereid om een breed dienstenaanbod te kunnen leveren zolang de kwaliteit ervan maar gewaarborgd blijft, want dat is iets wat ik belangrijk vind.

 

Zelf had ik het idee om me meer te richten op de huisstijlen van bedrijven en de implementatie hiervan in een onderneming. Een uitgebreid raport hoe de huisstijl gebruikt moet worden enz. Naast deze werkzaamheden wil ik me ook richten op klein reclamewerk, zoals advertenties in tijdschriften e.d. Denken jullie dat dit een goede keus is, en waarom wel of niet.

 

Ik hoop op een spoedige reatie :-[

 

Christian

Link naar reactie
  • 0

Een reclamebureau houdt zich primair bezig met het bedenken van reclame. Art directors die daar werken besteden het meeste handwerk uit; zij vergaderen vooral. Huisstijlen en logo's komen meestal op tafel bij grafisch ontwerpers. Dat lijkt veel meer jouw stiel.

 

Het is ook jouw keuze om te bepalen of je op niveau IJsselmeervogels wil werken, of toch een divisie hoger wil reiken. Leuke lokale opdrachtgevers zijn schaars, geloof me. Voor je het weet zit je een middenstander te overtuigen dat de prijs niet perse vet in de HAH-folder hoeft.

 

Streef je een treetje verder, dan is het zinnig je talent aan te scherpen door verdere training en scholing, desnoods parttime. Of met stages bij gerenommeerde ontwerpers. Ik geef je een paar links ter inspiratie, misschien kende je die al.

 

http://www.thonik.nl/ Thomas en Nikki: op hun best met boeken

http://www.dietwee.nl/ Tirso en Ron: de flyer experts

http://www.egbg.nl/ Martijn: dol op formulieren

http://www.broeikas.nl/ kan reclame kunst zijn?

 

Er zitten hier op HL overigens ontwerpers die de weg in dat wereldje veel beter kennen.

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

Het ontwerpen is inderdaad een onderdeel wat mij het meeste aanspreekt. In het begin wil ik mij gewoon richten op het MKB en op starters. Ik denk zelf dat dan een treetje hoger vanzelf wel komt, dus het uitbreiden van de vakkennis en ook van de diensten.

 

Wat betreft de links, ik kende ze geen van allen, ze spreken me ook niet allemaal aan, maar ik kan me wel vinden in de werkwijze van dietwee. Ze hebben leuke klanten en maken naar mijn mening mooi werk. De anderen vind ik een beetje over de top.

 

Zelf zou ik me een beetje willen profileren als een kleine maar goede studio met verstand van zaken. Zakelijk en creatief. Eerst zal ik toch onder aan de ladder moeten beginnen, waarna ik me steeds meer op kan werken.

 

Christian

Link naar reactie
  • 0

Hey Christian,

 

Ik zit een beetje in alle werelden; ontwerp, marketing, reclame, internetcreativiteit. Misschien heb je wat aan mijn ervaringen- een van de belangrijkste dingen echter is in mijn optiek te onderzoeken waar jouw eigen drijfveer ligt, jouw passie en jouw kwaliteit.

Ben je bijvoorbeeld echt veelzijdig, breng dit dan ook tot uitdrukking, maar trek dan ook een jaar of wat extra uit om dit te 'bewijzen' - voordat je dan een track record hebt als veelzijdig bureau ben je echt jaren verder.

Denk je dat veelzijdigheid een must is om te overleven in 'dat wereldje' , of is het misschien ook zo dat je je juist nu beter op een niche (hele omlijnde doelgroep/expertise) kunt richten.

De grote bureaus hebben nog steeds veel vingers in veel pap.

Als beginner kun je je daar maar moeilijk mee meten.

 

Wie héb je eigenlijk gedefinieerd als 'concurrent'?

Waar wil je je mee vergelijken, waar wil je mee vergeleken worden?

 

Er wordt stevig gesnoeid in reclameland.

Het is voor de meesten opletten geblazen om niet kopje-onder te gaan.

Opdrachten zijn er (natuurlijk) nog wel, maar het is wel te merken dat het speelveld steeds krapper wordt.

Als de economie weer wat aantrekt, trekt dat ook aan.

En er zijn welwillende, heel aardig onderlegde, creatieve en zakelijke bureau's/studio's te over.

Het succes van een studio hangt vaker niet dan wel af van creativiteit/skills (tenzij je IDEO z(www.ideo.com) bent :o) en vooral ook van eenvoudigweg goede bedrijfsvoering, actieve marketing en klantgericht denken (afgezaagd niewaer?).

Je moet natuurlijk wel kunnen ontwerpen, maar ik ken heel wat enorm getalenteerde, vaardige, geniale ontwerpers die hun werk aan de straatstenen niet kwijtkunnen. Als je dus een goeie combinatie van vakinhoudelijk en algemeen ' ondernemerschap' hebt, heb je een goed uitgangspunt denk ik.

(Hoewel er natuurlijk ook ontwerpers zijn die puur om hun ontwerpen wereldberoemd worden ;-)

 

Een aantal extra overlevingskansen zul je denk ik dus wel in moeten bouwen; wat wordt je specialiteit, waar ga je op onderscheiden van begin af aan, wat maakt Christian uniek?

 

 

Ben benieuwd ;D

 

Groet,

Annedien

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, Annedien, je zet me regelrecht voor het blok.

 

Het is inderdaad zo dat het tegenwoordig niet meer allemaal zo is dat de klanten voor het oprapen liggen. Om op de overlevingskansen terug te komen, dat is ook eingelijk waar ik mee zit, dus, op welke gebieden moet ik me richten. Dat lijkt me een moeilijke keuze. Wat mij uniek maakt, dat is vast een cliché maar ik denk toch dat dit een combinatie is van kwaliteit, creativiteit,klantgerichtheid en natuurlijk klantvriendelijkheid. Zelf denk ik echter dat het voor mij niet rendabel is om in m'n eentje of met een vennoot complete campagnes e.d. te gaan verzinnen. Daarom denk ik ook dat we ons toch eerst moeten richten op het kleinere grafische werk, zoals huisstijlen en af en toe een kleine advertentie. Dat houdt alle opties open om later gestaag door te groeien naar een stabiele en flexibele onderneming.

 

Christian

Link naar reactie
  • 0

Voor het blok...op een positieve manier hoop ik? ;D

 

Wat je nu beschrijft is al een behoorlijke vernauwing van aanbod en doelgroep; lijkt me een goede zaak.

Als je dat als uitgangspunt neemt kun je denk ik prima aan een businessplan beginnen, onderzoeken of er ook markt voor is en onderzoeken hoe je je uniek kunt positioneren met die gegevens.

Misschien zijn er trends waar je op in kunt haken, misschien zijn er manieren om al vorm te geven aan je plannen.

 

Succes!

Aarzel niet hier feedback te vragen op je plannen, ideëen en bottlenecks... ;)

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 76 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.