• 0

financiering BV door 2 partners met ongelijke inbreng maar wel elk 50% aandelen?

Mijn compagnon en ik zijn van plan om een BV oprichten om van daaruit (IT/internet-gerelateerde) business te gaan doen.

Het moet wat ons betreft een BV worden en geen v.o.f., o.a. omdat er zaken gedaan gaan worden met internationale partijen.

De een brengt het benodigde startkapitaal in, de ander expertise en programmatuur, maar geen geld. Inbreng in natura blijkt een moeilijke zaak: het bestaat uit programmatuur (in ontwikkeling) waar nog geen opbrengsten tegenover staan. Een door ons geraadpleegde accountant zag geen mogelijkheid om de waarde vast te stellen.

We willen elk voor 50% aandeelhouder worden van de BV. Hoe voorkomen we dat de fiscus dit als een vorm van 'schenking' of 'inkomen' ziet voor de partner die geen geld inbrengt? Die krijgt immers 50% aandelen zonder ervoor te betalen.

Wat we overigens niet willen is een constructie waarbij de partner die de programmatuur en expertise inbrengt, met een schuld (van EUR9k) komt te zitten, hetzij aan de BV, dan wel aan de financierende partner.

Ik hoop dat ik ons probleem duidelijk heb geschetst en ben zeer benieuwd of hier een fiscaal neutrale oplossing voor bestaat.

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Bergbewoner

Dat is inderdaad de ellende met inbreng van moeilijk waardeerbare zaken ter compensatie ban geld. De accountant zal toch echt wel een waarde kunnen toekennen aan de programmatuur! De programmatuur leidt immers tot toekomstige omzet. Is in de markt niets te vinden over omzetten met vergelijkbare apparatuur?

Daarnaast heb je de optie om dit vooraf met de fiscus af te kaarten. Ik ben daar doorgaans geen voorstander van (liever achteraf schermen dan vooraf ruimte prijs geven), maar het helpt je wel om dicussie achteraf voor te zijn, nu dit blijkbaar belangrijk is voor jullie.

Als je hier niet uitkomt, dan resteert feitelijk niets anders dan een vordering van 9K van jou op jouw compagnon.

Ik kan rondvragen in mijn kaartenbak of ik een accountant ken die wel kan waarderen voor jullie? PM me dan even.

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Beste Joost,

Bedankt voor je snelle response. Je bevestigt onze vermoedens en zullen n's kijken of de Belastingdienst het toch nog leuker kan maken, als 't niet makkelijk kan. Mocht dat niks worden dan vallen we je graag nog een keer lastig.

Groet,

Peter

• 0

Waarom koop je de helft van de programmatuur niet van je compagnon? Inbreng na koop. Kunnen jullie geen basisversie of beta introduceren?

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Beste Highio,

Van mijn compagnon kopen betekent dat er (extra) belastbaar inkomen voor hem ontstaat, dus daarmee houden we het fiscale nadeel, tenzij je constructie anders in elkaar zit dan ik denk.

Groet,

bergbewoner

• 0

maar het bespaart de kosten voor een accountantsverklaring en zorgt voor een gelijke inbreng. Dat lijkt me een gezonde basis om te starten. Zeg nou eerlijk, een waardering van precies 9 of 18k in een accountantsverklaring is toch ook een wassen neus? Bij het starten van één BV ben je fiscaal (op lange termijn) ook niet optimaal bezig.

Groet,

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

• 0

Beste Highio,

Dat is zo, maar (stel) EUR 150 voor een acc. verklaring t.o.v. aftikken op een schenking van 9k (min de vrijstelling) is een stuk voordeliger, dus vandaar dat we deze weg eerst wilden bewandelen.

Je laatste punt ('1 BV is geen BV') beseffen we, maar we hadden bedacht er pas 2 holdings boven te zetten zodra er substantieel omzet gegenereerd wordt.

Nu al twee BV's extra er op nahouden komt toch je toch al gauw op EUR 3k kosten extra te staan waar we voorlopig nog geen voordeel mee denken te behalen. Maar ook hier staan we als beginners open voor andere inzichten en ervaringen.

Groet,

bergbewoner

• 0

Beste Bergbewoner,

ik denk dat een doortimmerd ondernemingsplan (bank) en goed advies over te kiezen bedrijfsvorm (totaal aan oprichtingskosten) vele malen belangrijker zijn dan de waardering van de in te brengen programmatuur. Wat je schenking noemt is m.i. een (evt. te leveren) dienst of product waarop jammer maar waar inkomsten uit overige werkzaamheden/inkomstenbelasting op van toepassing is, maar daar gaat het in een breder perspectief toch niet om? Succes in ieder geval!

Groet,

Highio

• 0

Check ook even dit draadje over waarom je beter nu ieder een holding tussen kan zetten.

Nu de helft kopen en dan inbrengen is ook een beetje zonde. Als je geen accountantsverklaring hebt, is de waarde van de inbreng 0, dus daar schiet je niets mee op. Je wil juist wel dat het waarde heeft in de BV, of dat je in privé niet hoeft af te rekenen. Dus toch een accountant zoeken (RA of AA) die een accountantsverklaring af wil geven (met een reële waarde)

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar