• 0

Wereldwijd octrooi? Kies voor productielanden!

Wat is een octrooi?

Een octrooi is onder andere een uitsluitend recht om een uitvinding te vervaardigen of te verhandelen.

 

Begin april heb ik octrooi aangevraagd op een vinding op het gebied van mobiele telefoons: de maximale standby-tijd wordt 30 maal zo lang.

 

Enkele producenten willen pas praten na publicatie van het octrooi in de octrooiliteratuur. Dat is na 18 maanden. Maar binnen 12 maanden moet ik beslissen of ik "wereldwijd" ga en dus gigantische kosten maken. :-\

 

Nu is het aantal landen waar mobiele telefoons geproduceerd worden beperkt.

Finland, Italië en Zuid Korea zijn samen goed voor ruim zestig procent van de werelwijde productie. Dus kies ik ervoor om mijn vinding alleen daar te beschermen.

Zo bouw ik voor weinig geld een ijzersterke octrooiportefeuille en onderhandelingspositie op.

 

;D

 

Peter ten Berge

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Om die kosten wat uit te stellen, kun je een PCT'er indienen met als "precautionary designation" alle landen die daar lid van zijn. Vervolgens vraag je PCT fase I en II aan, waardoor je tot 30 maanden na je prioriteitsdatum hebt voordat je kiest waar je nationaal wilt. Is uiteindelijk wel duurder dan nu kiezen en alleen daar direct indienen, maar gezien de uitvinding verdien je dat wel terug lijkt me zo.

 

Het nadeel van die productielanden kiezen is dat je concurrenten dan vrij zijn om het in een ander land na te maken en in jouw markt te gaan verkopen. En ik krijg de indruk (afgaande op wat ik op 't werk hoor) dat die fabrieken zo ongeveer in circustenten staan, zo snel als die in het buurland zitten.

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Ik moet nog even iets toevoegen aan mijn vorige bericht. Het is met PCT mogelijk om de beslissing in welke landen je octrooi wil hebben uit te stellen. Echter, daarvoor gebruik je niet zoals ik hierboven schreef de "precautionary designations". Deze moeten namelijk 15 maanden na je prioriteitsdatum bevestigd worden, anders vervallen ze.

 

Wat je dus moet doen is simpelweg alle landen designeren en de bijbehorende taksen betalen. Dit heeft een maximum van 5. Later, als de PCT-aanvraag nationaal gaat worden, kun je dat van de landen die je liever toch niet wilt tegen houden.

 

Raadpleeg dus een octrooigemachtigde met verstand van PCT, want je ziet dat het erg complex is. :)

 

Groeten,

 

Arnoud

 

--

Speaking only for myself.

Link naar reactie
  • 0

Volgens mij is een octrooi alleen maar geldig in die landen

waar het product verkocht wordt

En niet waar het gemaakt wordt

Ik zou dit toch nog eens beter nakijken

Ik heb nml gelezen dat fabrikanten hier misbruik van maken

door het product te verkopen in die landen waar geen octrooi

is aangevraagd.en die landen te vermijden waar wel

octrooi is aangevraagd.

 

mvrg Cyrill

Link naar reactie
  • 0
Ik heb nml gelezen dat fabrikanten hier misbruik van maken door het product te verkopen in die landen waar geen octrooi

is aangevraagd.en die landen te vermijden waar wel

octrooi is aangevraagd.

 

Als een concurrent een product verkoopt die inbreuk maakt op ons patent en wij alleen een octrooiaanvraag in Duitsland, Frankrijk, UK, Italie en Spanje hebben ingediend mogen ze in landen als Litouwen, Belgie, etc. best verkopen, klopt. Misbruik? Je maakt bewust keuzen en calculeerd een dergelijk stuk verlies van omzet in en je kunt inderdaad deze partij niet aanpakken in deze landen.

 

Wel zie je in inbreuk zaken dat het nog wel eens een stukje handjeklap is. Jouw concurrent maakt inbreuk op dit punt en jij op dat punt, dan word een octrooi een stukje wisselgeld en laat je elkaar met rust. Deze benadering noemen wij een defensief octrooi beleid, als je tegen alles en iedereen procedeerd een offensief octrooi beleid.

 

Cheers, Ron

Concepteule creatie van diensten, producten en belevenissen.

Link naar reactie
  • 0

Vrije Keuze ?

 

Als dat waar was had ik op dit moment geen probleem

Diende ik in elk land een octrooi in.Helaas voor mij

heb ik hier geen financiele midellen voor.En ben ik

afhankelijk van anderen die die midellen wel hebben.

Misbruik ! In mijn idee heb ik veel tiid geld en werk gestoken

met het risico dat dit alles ook nog eens geen enkele waarde

kan hebben.

Iemand die simpel weg dit idee overneemt , met de kennis

dat het een bepaalde waarde vertegenwoordigt.En dus geen enkel

risico hoeft te nemen .Er geen geld werk ect. heeft ingestoken.

Er dus gelijk geld mee kan verdienen.En ook nog in de wetenschap

is dat de ander in een bepaald land geen octrooi heeft aangevraagd

omdat deze daar de financiele midellen niet voor had.

Noemt men profiteurs, dieven, geboefte, criminelen, ect.

Dit klinkt wat hard mischien vandaar dat men er snel andere

namen aangeeft zoals defensief octrooi beleid.

 

Met vriendelijke groet Cyrill

 

 

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 227 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.