Peter ten Berge

Junior
  • Aantal berichten

    26
  • Registratiedatum

  • Laatst bezocht

Persoonlijke info

  • Geslacht
    Male
  • Voornaam
    Peter
  • Achternaam
    ten Berge
  • Bedrijfs- of organisatienaam
    Nieuw Innovatie En Uitvinders Web
  • Websiteadres

Bedrijfsinfo

Peter ten Berge's trofeeën

  1. L E T O P De gegevens in bovenstaand bericht zijn aangepast op 18 november. Datum, tijdstip, locatie, doelgroep en aanmeldingsprocedure zijn veranderd. Tevens is het aantal gastsprekers uitgebreid. Peter ten Berge
  2. Tijdens de bijeenkomst op dinsdag 20 december, met als thema ‘Innovatiemarketing’, laten een drietal inspirerende sprekers vanuit verschillende invalshoeken zien hoe je een idee succesvol kunt uitwerken en op welke manier je het zou kunnen verkopen. De bijeenkomst wordt organiseerd door Syntens in samenwerking met NIEUW (Nieuw Innovatie En Uitvinders Web). De doelgroep bestaat uit: • Ervaren uitvinders/createurs • Ingenieursburo’s • Productontwerpburo’s • Zelfspecificerende (productie) bedrijven Sprekers zijn: Marijke Van kan (www. markube.nl) Mevrouw van Kan studeerde bedrijfscommunicatie aan de Katholieke Universiteit Nijmegen. Zij is merkengemachtigde en mede-oprichter en mede-eigenaar van Markube. Markube is een juridisch adviesbureau, een merken- en octrooibureau. Zij zal het dan ook met name hebben over de juridische aspecten van handelsnamen, merken en domeinnamen, maar natuurlijk komt daar ook een marketingtechnisch aspect bij kijken. Jasper Baggerman (www.dok5.nl) De heer Baggerman is oprichter en eigenaar van het innovatiebureau DOK5. Hij werkte onder meer als productmanager bij KPN, Ericsson en Ordina en is bedenker van het Vakantielandenspel en het Route du Soleil Speurboek. Hij is auteur van het boekje: ‘Ik heb een goed idee, wat nu?’. Wim Hermans (www.syntens.nl) De heer Hermans is adviseur bij Syntens en ondersteunt het MKB bij vraagstukken rondom het beschermen en vermarkten van innovaties. Hij zal de theorie samenbrengen in aansprekende praktijkcases. Lokatie De bijeenkomst op 20 december vindt plaats in: De Hucht, Stationsstraat 24, 6662 BB Elst, www.dehucht.nl Programma De ontvangst is vanaf 14.00. Het programma duurt van ca. 14.30 tot 18.00 uur. Na afloop is er gelegenheid tot napraten onder het genot van een broodje en soep. Er is ruimte voor circa dertig deelnemers. Aan deze middag zijn geen kosten verbonden. Het boekje van Jasper Baggerman, ‘Ik heb een goed idee, wat nu?‘ krijgt u als deelnemer van Syntens kado. Voor meer informatie: Syntens, 026-7501750 (Inez Kohlmann en Chris Willemsen) Aanmelden graag vòòr 6 december! Aanmelden voor Innovatiemarketing op 20 december kan bij Syntens t.a.v. Joyce Scholten, · via de mail naar secarn@syntens.nl · via de fax 026-7501700 · via de post: postbus 44, 6800 AA Arnhem · via de telefoon: 026-7501750 met vermelding van onderstaand gegevens. Naam: Bedrijfsnaam: Adres: Postcode & plaats: Telefoon: Website: Email: Specifieke interesse:
  3. In een geheimhoudingsverklaring wordt doorgaans een boeteclausule opgenomen. Bijvoorbeeld: als meneer A buiten zijn boekje gaat betaalt hij aan meneer B 150.000 Euro per overtreding en 1.000 Euro per ( gedeelte van een ) dag dat de overtreding voortduurt, onverminderd het recht van meneer B om de werkelijke schade te verhalen. Misschien maakt dit het voeren van een inbreukprocedure een stuk eenvoudiger omdat je niet meer hoeft te steggelen over de hoogte van de schade ( als je tenminste genoegen neemt met die 150.000). ZIjn er juristen in het forum die hier iets over kunnen zeggen? [titel ingekort - moderator]
  4. Beste Preston, Zou je mij een linkje kunnen sturen naar jullie website? Met vriendelijke groet, Peter ten Berge
  5. De mobiele telefoonindustrie ziet met smart te wachten op zwaardere batterijen? Grappig: bijna tweeëneenhalf jaar geleden had ik al een oplossing om mobieltjes langer standby te houden. Zeker drie maanden: http://www.natutech.nl/nieuwsDetail.lasso?ID=1999&-session=NTses:C1EEF505D22EBABB835C686536F7E70E Omdat mobieltjes rond die tijd al ruim honderd uur standby konden blijven was er eigenlijk geen probleem meer en kon ik mijn "oplossing" niet verkopen. De toestellen van nu passen allemaal hun zendvermogen aan aan de afstand tot de mast maar door het dalen van de telefoontarieven stijgt het gebruik en is er meer energie nodig. Dus halen die fabrikanten straks dat ideetje van mij uit de kast om tóch in de standby-tijd energie te sparen zonder er één cent royalties voor te hoeven betalen. :'( Maar ik denk dat ze vooral moeten inzetten op datacompressie.
  6. Hoe vind ik een licentienemer? Eén van de meest gestelde vragen en de grootste bron van frustratie onder ( met name ) beginnende Uitvinders. Deze week ging ik aan de slag met een aanpassing voor een rolstoel. In de Nederlandse octrooiliteratuur staan slechts 35 octrooien vermeld die betrekking hebben op rolstoelen. Het was niet moeilijk hieruit een klein aantal innovatieve ondernemers te selecteren. Na een bezoek aan hun websites maakte ik een keuze. Meteen raak.... ;)
  7. http://boek9.nl/ Intellectuele eigendom: actualiteiten en commentaren Als een ochtendkrantje, informerend, leerzaam, onderhoudend. Elke dag weer. Zet 'm bij je favo's!!
  8. Het Nieuw Innovatie En Uitvinders Web richt zich op Uitvinders en MKB-ers die zich bezighouden met productinnovatie. Voor onze bijeenkomsten in de regio Oost wil ik graag in contact komen met mensen die als gastspreker op willen treden. Ik denk hierbij aan innovatieve ondernemers ( SWOT ), IE-deskundigen, subsidie-adviseurs e.d. De eerstvolgende bijeenkomst wordt gehouden in Arnhem, in samenwerking met Syntens en merkenbureau Markube en is alleen toegankelijk voor het MKB en Uitvinders met geruime ervaring. Als U meer wilt weten over deze bijeenkomst of zelf iets organiseert, kunt U terecht op ons forum. Peter ten Berge www.innovatiebeurs.nl info@uitvinders.nl
  9. Het valt me op dat de mensen die serieus bezig zijn met innovaties gewoon onder hun eigen naam op het forum actief zijn. Naar mijn mening is het gebruik van nicknames leuk voor pubers die ondeugende verhaaltjes willen schrijven of afspraakje willen maken via het internet. De enig geldige reden om je achter een nickname te verschuilen is dat je op je bek bent gegaan en je ervaringen met anderen wilt delen zodat ze van jou fouten kunnen leren.
  10. Nieuw Inovatie En Uitvinders Web ( NIEUW ) www.innovatiebeurs.nl / www.uitvindersclub.nl Een ledendatabase met uitgebreide profielen en zoekmogelijkheden. Honderden links. Gratis.
  11. Voor ik je kan vertellen waarom je de ADID-ers weinig bij de NOVU ziet, moet ik je eerst iets vertellen over Uitvinders. Uitvinders worden g e b o r e n Grote componisten worden g e b o r e n Homosexuelen worden g e b o r e n Uitvinders worden g e b o r e n Uitvinders zijn mensen die geen genoegen nemen met "het is nu eenmaal zo". Het Uitvindersschap is geen beroep, is niet aangeleerd. Uitvinders worden geboren. Het Uitvindersschap zit verankerd in de geest van de Uitvinder en komt pas tot uiting op zijn eerste "Eureka-moment". Ondernemers worden ook geboren. Op hun vijfde zitten ze al op een kleedje in het winkelcentrum hun oude speelgoed te verkopen. en op hun veertiende nemen ze een krantewijk. Weer of geen weer, die krant moet in de bus. Aan het eind van de maand wacht de beloning. Geld. Om te stappen, voor een vakantie of voor een brommer. Voor zowel de ondernemer als de Uitvinder geldt: Een gedeelte van de kennis die hij nodig heeft om zijn kwaliteiten tot uiting te laten komen, kan hij leren. De combinatie Uitvinder/ondernemer is zeldzaam en het aantal Uitvinders met ondernemersbloed en/of -capaciteiten is velen malen kleiner dan het aantal ondernemers met goede ideeën. De meeste Uitvinders hebben geen flauw idee hoe het werkt in dit circus. Als ze voor het eerst een "ECHT" goed idee hebben vertellen ze vrouw en kinderen dat ze binnen gaan lopen. Als deze dan accoord gaan met het voorstel om E E N vakentie over te slaan en komen ze in de problemen. http://www.uitvinders.nl/voorlichting/oppassen.htm#Er was eens... NOVU: De Uitvinders die zich hals over kop in het avontuur storten vinden niet wat ze zoeken bij een beroepsorganisatie voor professioneel werkende Uitvinders. Ze verwachten regelmatige clubavonden en vierentwintig uur per dag technisch advies en juridische bijstand. Als ze niet slagen met hun uitvinding trekt moeder de vrouw na verloop van tijd de stekker eruit en druipen ze boos of teleurgesteld af. Maar vaak rennen ze al naar een octrooigemachtigde zonder ooit van de NOVU gehoord te hebben. Het is dus niet zo vreemd dat je de ADID-ers daar minder tegenkomt. Mocht je ze elders tegenkomen: juist voor deze mensen heb ik een nieuwe club opgezet, met als doelstelling het organiseren van maandelijkse regionale bijeenkomsten waar mensen informatie en kennis uit kunnen wisselen. Zoek in Google op Uitvindersclub.
  12. Geachte forumleden, allereerst wil ik graag zeggen, dat ik blij ben dat de lucht een beetje geklaard is. Af en toe blijft die naald even steken in één van die krasjes op mijn harde schijf en komt mijn boodschap onduidelijk of ongenuanceerd over. Mijn excuses daarvoor. Dank ook aan de voorzitter om de discussie onder een andere titel voor te zetten. De netwerkbijeenkomsten die de Novu gaat organiseren in samenweking met o.a. ID-NL, Bureau I.E. en NeBIB ondersteun ik van harte. Ik zal ze met alle plezier vermelden mijn websites en meenemen in de nieuwsbrieven. We richten ons op doelgroepen die elkaar slechts gedeeltelijk overlappen. Die overlap zien we bij de uitvinders behoefte hebben aan intensiever contact met collega-uitvinders. Omdat ze gewoon af en toe eens lekker een biertje willen drinken met mensen met dezelfde passie of omdat ze samenwerkingsverbanden aan willen gaan. Ze hebben een goed idee maar kunnen het technisch niet uitvoeren. NIet iedereen heeft verstand van electronika of een draaibank in de schuur staan. Het organiseren van bijeenkomsten zoals hierboven beschreven behoort niet tot mijn doelsteliingen. MIjn aanpak is totaal anders. De verschillen zitten in de wijze van organiseren, de aanwezige partijen, de schaal van de bijeenkomsten en het feit dat er nauwelijks of geen kosten mee gemoeid zijn. ( België doet overigens ook mee. ) Iemand die het leuk vindt om een keer met een aantal uitvinders in zijn regio bijeen te komen vraagt mij om een oproep te doen op m' n websites en in de NIEUWsbrief. Hij kan ook gewoon mensen bellen of een e-mail sturen aan alle uitvinders in zijn provincie. De adressen vindt hij op de site. Hij haalt een kratje bier en een stokbroodje in huis, en kijkt weer eens in de gebruiksaanwijzing van de stofzuiger. Een internet-forum per provincie is één van de dingen die ik in gedachte had, maar als het op Higher Level kan, heel graag: " Versnippering leidt tot verpaupering." Ik ga me nadrukkelijk ook richten op de man die met z' n hondje loopt te wandelen en voor het eerst in z' n leven een goed idee krijgt. Die leent nu vierduizend Euro van z' n zwager voor een octrooi van acht cent per kilo omdat hij niet weet hoe het werkt in dit circus. Misschien ben ik niet zo' n goede voetballer maar als trainer in de tweede divisie kan ik misschien nog wel iets betekenen. Peter.
  13. Hoi MIkky, kan jij dat hele verhaal Monpoly NOVU werkt stagnerend eraf gooien? De titel was ongelukkig gekozen en denkt niet de lading. Een betere titel zou zijn: Regionale uitvindersinitiatieven kunnen innovatieproces stimuleren. Ik vindt het moeilijk om het onder woorden te brengen, zit hier achter mijn pc en blijf corrigeren, knippen, plakken... Wat ik wil, is dat uitvinders regionaal en regelmatig bij elkaar kunnen komen. Uitvinders worden GEBOREN, net als homo's, suikerpatienten en grote componisten. Uitvinders zijn anders. Prima. Zij zijn gek, wij zijn gek, ik ben gek. Prima, en de rest van de wereld is normaal ( "heeft U electrisch licht thuis?" ). Ik richt een patientenvereniging op voor die mensen en zet ze een keer per maand bij elkaar. Gewoon lekker zeuren over het werk en de problemen thuis. Een biertje drinken en ouwehoeren over hun uitvindingen. Dat kunnen ze niet thuis, niet op hun werk en niet op verjaardagen: daar zitten ze alleen in een hoekje van de kamer met een fles bier want iedereen heeft die lulverhalen al dertig keer gehoord. Veel kerels die voor het eerst van hun leven een leuk idee hebben nemen met trillende knieën contact op met de NOVU en dansen drie kwartier de kamer rond als ze horen dat ze lid mogen worden. Maar de NOVU is een Orde en kent -net als de Orde van advocaten- geen verenigingsleven zoals een tennis- of een voetbalclub. Da's een beetje sneu voor de mensen die met dat idee lid worden. Ze mogen een cursus van Idee tot Markt volgen, misschien een cursus prototyping maar dan trekt moeder de vrouw de stekker eruit. Vervolgens hebben ze nog één maal per jaar de ALV, misschien een keer "Uitvindersdag" en met geluk een regioborrel. In het verleden heb ik het bestuur voorgesteld maandelijkse bijeenkomsten te organiseren in mijn regio. Dat wilden het bestuur niet en ik werd eruit getrapt. Achteraf begrijpelijk. Op het moment dat in Zuid-Limburg twintig man elke maand bij elkaar komen stappen ze na een tijdje uit de NOVU. Scheelt die mannen een hoop centjes. Maar niet alleen voor de sociale contacten, ook voor uitvinders die samenwerking zoeken zijn die regionale contacten van groot belang. De NOVU kan dit niet organiseren. Dan maken ze zichzelf overbodig. Als die mensen in de regio collectief bedanken voor hun lidmaatschap en voor zichzelf beginnen is het einde oefening. Ik weet niet waarom ik me hier zo druk over maak. Oud NOVU-leden verklaren mij voor gek: "Doe lekker je eigen ding, laat ze barsten." Misschien hebben die mensen gelijk. Maar het scenario is duidelijk. Dankzij Internet wordt de wereld steeds kleiner. Mensen betalen niet langer meer dan nodig ( "kijk eerst op marktplaats.nl" ). Er komt steeds meer gratis en goede informatie op het internet, er zijn een paar prima boeken te koop en met lastige vragen kunnen mensen op Higher Level terecht. Als mensen in een regionaal clubje stappen ( niet eens een vereniging in de juridische zin van het woord ) beleven ze daar waarschijnlijk veel plezier aan. Sociale contacten, kennis opdoen, kennis overdragen, ervaringen delen, samenwerkingsverbanden aangaan, inspiratie opdoen... En ze vinden elkaar straks heel eenvoudig via het internet. De NOVU staat voor een dilemma. Als ze niets doet in de regio, lopen de mensen straks weg ( lagere kosten, meer sociale contacten, meer samenwerking ). Als de NOVU wél dingen gaat organiseren in de regio lopen ze het risico dat de mensen na een tijdje voor zichzelf beginnen. Dus kan de NOVU op dit moment niets anders dan NIETS doen. En in die zin werkt het monopoly van de NOVU ( beter gezegd: het ontbreken van alternatieven ) dus stagnerend op het innovatieproces in NOVU-verband. Ze HOEVEN niets te doen omdat ze niks MOETEN doen. "Concurrentie" maakt daar een eind aan. Wie het gaat doen maakt niet uit. Het zal via internet beginnen. Internet is een ontmoetingsplaats. Die ontmoetingen zullen uiteindelijk niet alléén op het internet maar ook gewoon twee hoog achter of in een zaaltje achterin de kroeg plaatvinden. Er zullen regionale uitvindersclubs ontstaan en dat is goed. Goed voor de mensen, goed voor de economie en uiteindelijk misschien, wie weet uiteindelijk ook wel goed voor de NOVU. Tot op heden werden er bij mijn weten geen landelijke initiatieven genomen om uitvinders buiten de NOVU om met elkaar in contact te brengen. Laat ik dan maar de eerste zijn. Maar ik ga geen landelijke organisatie, geen KNVB opzetten. Dat is niet de bedoeling. De mensen willen voetballen. Ik vertel ze iets over de spelregels en vertel ze hoe ze een clubje op kunnen richten. Want ik ga die karren niet trekken. Ik zet er een aantal buiten en vertel de mensen hoe ze werken. Ze kunnen elkaar vinden via het internet en trekken doen ze zelf. Maar haal dat verhaal er maar af. Het is misschien te complex, te verwarrend. De mensen begrijpen het misschien niet, misschien ben ik niet duidelijk, misschien zie ik het verkeerd. De tijd zal het leren. Misschien moet ik maar gewoon "m' n eigen dingetje" doen. Misschien moet een ander maar een discussie starten onder de titel: Regionale uitvindersinitiatieven kunnen innovatieproces stimuleren Groetjes, Peter ten Berge
  14. Om in voetbaltermen te spreken: de NOVU is op dit moment de enige vereniging in Nederland. Het clubhuis is te klein, het is te ver weg en alleen overdag geopend. Er zijn geen velden, er wordt niet getraind en er wordt niet gevoetbald. De leden staan verspreid door het land in hun ééntje tegen een muur, of soms met z'n tweeën een balletje te trappen. De contributies zijn te hoog en de theorielessen peperduur. Het ontbreken van regionale initiatieven stagneert het innovatieproces. Mijn streven is: binnen drie jaar minimaal 6 clubs in Nederland waar mensen elkaar minimaal één maal per maand kunnen ontmoeten en ECHT samen aan projecten gaan werken. De NOVU zal NOOIT initiatieven in die richting ontplooien. Dat zou immers veel leden kosten á 135 Euro per jaar. Ik heb gesproken. Peter ten Berge Nieuw Innovatie En Uitvinders Web ;)
×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.