• 0

Bedrijf dood laten bloeden

Ik heb een goedlopend bedrijf, een VoF samen met mijn vrouw. Ik ben bijna 65, zij 61. Hoewel er wellicht 1022 mensen in NL bestaan die het zouden willen overnemen - ik weet niet waar deze zitten. Openllijk zoeken kan ik niet, want zowel de klant als de concurrenten zouden mij daarvoor vroegtijdig afstraffen.

 

Ik zit in een verdringingsmarkt - de concurrent zal er geen cent voor geven - omdat hij mijn klanten toch wel zal krijgen als ik stop.

 

Vermoedelijk zal ik het bedrijf moeten laten doodbloeden - zoveel mogelijk voorraaden "uitverkopen" en wat over is naar de opkopers. Schulden heb ik niet (courante crediteuren - en veel hoger banksaldo).

 

Wie heeft een goed idee?

 

Karel

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

  • 0

Hi,

 

Er zijn diverse bedrijven die ondersteuning bieden (verkopen.....) bij het verkopen/laten overnemen van bedrijven. Zij zullen wellicht goede overname kandidaten kunnen opsporen enzovoort. Er (b)lijken op dit moment nogal wat bedrijven te worstelen met bedrijfsovername, met name familiebedrijven zonder opvolging, dus da's een markt!

Hier in Alkmaar ken ik iig al één bedrijf die die dienst aanbiedt.

 

GJ

Link naar reactie
  • 0

Openllijk zoeken kan ik niet, want zowel de klant als de concurrenten zouden mij daarvoor vroegtijdig afstraffen.

 

Ik denk dat nu je dit bericht op een openbaar forum hebt gezet wat zeer goed door Google wordt geindexeerd, je je geen zorgen meer hoeft te maken over je concurrenten, die zijn nu of binnenkort wel op de hoogte :).

 

Neen hoor, het vrijwel zeker dat mijn concurrenten niet Googelen.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Hi,

 

Er zijn diverse bedrijven die ondersteuning bieden (verkopen.....) bij het verkopen/laten overnemen van bedrijven. Zij zullen wellicht goede overname kandidaten kunnen opsporen enzovoort. Er (b)lijken op dit moment nogal wat bedrijven te worstelen met bedrijfsovername, met name familiebedrijven zonder opvolging, dus da's een markt!

Hier in Alkmaar ken ik iig al één bedrijf die die dienst aanbiedt.

 

GJ

 

Dank je, ik heb het natuurlijk al overwogen, maar kreeg de indruk dat deze "hele snelle jongens" waren en dat ik uiteindelijk slechter zou afkomen.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Zijn/blijven jullie kinderen in het bedrijf actief? Waarom zijn zij geen opvolger? Wat wil je verkopen? Personeel, pand, relatiebestand? Etc.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

 

Dank je, maar mijn bedrijf moet minimaal door 2 mensen gerund worden.

 

Karel

 

Maar je vrouw is toch 'pas' 61 :-)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

 

Dank je, maar mijn bedrijf moet minimaal door 2 mensen gerund worden.

 

Karel

 

Maar je vrouw is toch 'pas' 61 :-)

 

Jawel Iwan, maar ik denk niet dat ik het bedrijf overmorgen al kan laten doodbloeden, bovendien hebben wij 2 VoF-fen. Dus fabouwen zal wellicht langer duren.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

In mijn beleving zit er toch wel een groot verschil tussen een goedlopend bedrijf en een ton aan voorraad uitverkopen. Als je het zelf niet meer waard vind, tja...wat moet het dan voor overnamekandidaten betekenen. Relatiebestand (herhalingsaankopen), wagenpark, naamsbekendheid etc.

 

Groet,

 

Highio

"The secret is to take an existing product, service or concept and then take it up a level by applying your own vision and creativity."

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn je concurrenten bereid jouw voorraden over te nemen tegen hogere prijzen dan uitverkoopprijzen, dit ter voorkoming van (tijdelijk) inzakken van hun omzet? En als je hun dan ook nog introduceert bij jouw klanten waar zij niet leveren, zijn ze ook blij denk ik.

 

Wel vind ik het een beetje vreemd dat juist in een verdringingsmarkt de concurrentie geen interesse heeft. Stel dat je 3 grote concurrenten hebt. Wie van de 3 gaat jouw markt dan overnemen? Als er1 slim is en jouw zaak overneemt, is zijn marktaandeel meteen een stuk groter. Uiteraard afhankelijk van hoe trouw jouw klanten zijn.

 

Succes!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet op welke termijn je er evt. mee zou willen stoppen, maar misschien zou je personeel aan kunnen nemen met evt. de interesse de zaak te kopen. Als je alleen je voorraadwaarde eruit wil krijgen zijn er misschien andere manieren..

 

Enige suggestie? Ik bedoel niet aan een opkoper die 20% voor de waarde geeft.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn je concurrenten bereid jouw voorraden over te nemen tegen hogere prijzen dan uitverkoopprijzen, dit ter voorkoming van (tijdelijk) inzakken van hun omzet? En als je hun dan ook nog introduceert bij jouw klanten waar zij niet leveren, zijn ze ook blij denk ik.

 

Wel vind ik het een beetje vreemd dat juist in een verdringingsmarkt de concurrentie geen interesse heeft. Stel dat je 3 grote concurrenten hebt. Wie van de 3 gaat jouw markt dan overnemen? Als er1 slim is en jouw zaak overneemt, is zijn marktaandeel meteen een stuk groter. Uiteraard afhankelijk van hoe trouw jouw klanten zijn.

 

Succes!

 

Fred,

 

Ik ben de jongste in the battlefield. Mijn klanten waren ooit HUN klanten. Ik heb ze verdrongen. 95% van de artikelen zijn gemeenschappelijk we voeren allemaal hetzelfde. Kijk eens naar mijn website, via mijn naam (die wil hier in deze topic niet vermelden). Mijn voordeel is dat ik bijna een militaire organisatie heb. De meeste dingen heb ik niet op voorraad, maar mijn leveranciers zitten "onderweg". Als onze bus morgen naar Rotterdam vertrekt om af te leveren, pikt-ie op de terugweg voorraden op in RIjswijk, die jij gisteren besteld hebt. We hebben alleen voorraden van leveranciers die ver van ons liggen.

Ik kan ook binnen 2-3 dagen leveren, de concurrent (alle in het Oosten van het land niet).

 

Ik moet nu weg, maar kom hierop terug.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Je hebt zelf al gereageerd op Teun4:

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=47;action=display;threadid=20718;start=0#msg178033

 

Misschien dat je met hem wat kan afspreken. Je zou bijvoorbeeld kunnen denken aan een constructie waarin je hem betrekt binnen je bedrijf, en dat je uiteindelijk zelf alleen investeerder bent.

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet op welke termijn je er evt. mee zou willen stoppen, maar misschien zou je personeel aan kunnen nemen met evt. de interesse de zaak te kopen. Als je alleen je voorraadwaarde eruit wil krijgen zijn er misschien andere manieren..

 

Enige suggestie? Ik bedoel niet aan een opkoper die 20% voor de waarde geeft.

 

Karel

 

Kan je de voorraad in de loop der tijd niet afbouwen. Ik neem aan dat je een redelijke verstandhouding hebt met je leveranciers, waardoor je met een iets grotere overhead een kleinere voorraad aan kunt houden.

Link naar reactie
  • 0

In mijn beleving zit er toch wel een groot verschil tussen een goedlopend bedrijf en een ton aan voorraad uitverkopen. Als je het zelf niet meer waard vind, tja...wat moet het dan voor overnamekandidaten betekenen. Relatiebestand (herhalingsaankopen), wagenpark, naamsbekendheid etc.

 

Groet,

 

Highio

 

Ik kan je niet helemaal volgend: een goedlopend bedrijf is een bedrijf waarin je een dikke boterham verdient. Bovendien heeft mijn naamsbekendheid bijna geen waarde: nog sterker, velen bellen ons nog steeds op de telefoon van mijn ander bedrijf, waaruit dit bedrijf in 1997 is afgesplitst! Zij herhaald: ik heb mijn concurrenten verdrongen, die hebben geen behoefte aan een relatiebestand, die hebben ze zelf ook! En wat herhalingsaankopen betreft: de klant is monogaam! Mijn klant is verschrikkelijk trouw, dat was juist het moeilijkste destijd om er een te winnen (omdat ze ook tot de concurrent heel trouw waren). Onze wagenpark is heel oud: we rijden 18.000 per jaar! Een rit gisteren: Heemstede, Haarlem, Heemskerk, 2x Amsterdam Noord, Diemen (hout ophalen), Amstelveen, Uithoorn, leverden ruim E 32.000,-- aan goederen en gereden 118 km! Representatieve waarde heeft ie absoluut niet: de klant ziet hem nooit! Ze zullen eerder verroesten dan "op" raken. Tot slot: ik zou niet eens leuk vinden als een andere mij bedrijfsnaam zou voeren. We hebben een klant voor wie een bus niet genoeg is (over de capaciteit) ....... 28km ver. Voorts heb ik straks een goed pensioen uit mijn vorig leven. Ik wil gewoon leegverkopen (voor de inkoopprijs) en de tent sluiten.

 

Ik denk inderdaad dat Iwan's suggestie mijn enige optie is. Jammer dat de adspirantkoper minimaal 30 moet zijn omdat hij niet serieus genome zal worden.

 

Bedankt voo het meedenken.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik weet niet op welke termijn je er evt. mee zou willen stoppen, maar misschien zou je personeel aan kunnen nemen met evt. de interesse de zaak te kopen. Als je alleen je voorraadwaarde eruit wil krijgen zijn er misschien andere manieren..

 

Enige suggestie? Ik bedoel niet aan een opkoper die 20% voor de waarde geeft.

 

Karel

 

Dat doen we al een tijdje, maar juist de diversiteit is zo groot. Maandag wordt o.m. bij een klant een order afgeleverd, 102 soorten artikelen en van de helft zeker 6-10 stuks. De voorraad die we hebben is reeds het minimale van het minimale. Het zijn budgetaire inkopen. De klant bestelt 12 tangen, maar als ik vandaag 6 lever en volgende week weer 6, dat vindt ie prima. Hij gebruikt toch nooit meer dan 20 en hij heeft er nog 15 van vorig jaar. Als ik volgende week lever, dan ben ik bij hem in de buurt en hoef maar 3 km omrijden.

 

Karel

 

Kan je de voorraad in de loop der tijd niet afbouwen. Ik neem aan dat je een redelijke verstandhouding hebt met je leveranciers, waardoor je met een iets grotere overhead een kleinere voorraad aan kunt houden.

Link naar reactie
  • 0

Solitair,

 

Dit is verkeerd terechtgekomen.

 

Dat doen we al een tijdje, maar juist de diversiteit is zo groot. Maandag wordt o.m. bij een klant een order afgeleverd, 102 soorten artikelen en van de helft zeker 6-10 stuks. De voorraad die we hebben is reeds het minimale van het minimale. Het zijn budgetaire inkopen. De klant bestelt 12 tangen, maar als ik vandaag 6 lever en volgende week weer 6, dat vindt ie prima. Hij gebruikt toch nooit meer dan 20 en hij heeft er nog 15 van vorig jaar. Als ik volgende week lever, dan ben ik bij hem in de buurt en hoef maar 3 km omrijden.

 

Met onze leveranciers hebben wij een buitengewone goede verhouding, zelfs toen we begonnen waren.

 

In 1997 hadden we: (bij ons besteld in juli, geleverd in augustus, betaald in september) eind augustus geen cent meer en zeker van 4 leveranciers 2 maanden betaaltermijn gekregen zonder de door ons aangeboden rente (we zijn geen bank was het antwoord). Natuurlijk is dit (onzerzijds) nooit meer voorgekomen, maar ik vertel dit omdat ik uit andere verhalen hele sterke dingen hoor: alsof de leverancier de poot onder je stoel vandaan wil zagen. NEEN, de meeste leveranciers willen helemaal niet je bloed drinken (tenzij je het verpest hebt). Ik werd helemaal warm van hun welwillendheid. Ik kon nauwelijks mijn diesel betalen en we konden alleen maar soep eten.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Misschien zijn je concurrenten bereid jouw voorraden over te nemen tegen hogere prijzen dan uitverkoopprijzen, dit ter voorkoming van (tijdelijk) inzakken van hun omzet? En als je hun dan ook nog introduceert bij jouw klanten waar zij niet leveren, zijn ze ook blij denk ik.

 

Wel vind ik het een beetje vreemd dat juist in een verdringingsmarkt de concurrentie geen interesse heeft. Stel dat je 3 grote concurrenten hebt. Wie van de 3 gaat jouw markt dan overnemen? Als er1 slim is en jouw zaak overneemt, is zijn marktaandeel meteen een stuk groter. Uiteraard afhankelijk van hoe trouw jouw klanten zijn.

 

Succes!

 

Fred,

 

Ik ben de jongste in the battlefield.

 

Wie van de concurrenten mijn klanten gaat overnemen?: eerstens natuurlijk die van wie ik ze verdrongen heb. Tevens zullen ze allemaal erom strijden. Maar ze hoeven weinig voor te doen, omdat de klant zelf naar ze toe zal rennen.

 

Mijn concurrenten hebben geen bestelwebsites - omdat de ze doodsbenauwd zijn dat de andere concurrenten hun prijzen zien. Terwijl de prijzen door de markt worden bepaald.

 

Karel

 

 

Link naar reactie
  • 0

Beste Allemaal,

 

Bedankt voor je reactie, ik heb van alles wat geleerd. Specifiek tot Iwan: ik heb al enige tijd geleden HIER mijn bedrijf te koop aangeboden. Mocht niet, maar staat nog steeds op. Maar niemand heeft erop gereageerd.

 

Ik denk dat ik deze topic nu moet sluiten.

 

Allemaal bedank en mijn groeten.

 

Fred hoe sluit je zo'n topic?

 

Karel

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 138 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.