• 0

Scooter van de zaak

Beste Lezer,

 

Ik wil graag een scooter op naam van de zaak zetten. Ik zit in Amsterdam en vaak is het makkelijker om een scooter te gebruiken dan een auto.

Moet ik ook bijtelling betalen? Zijn er nog voordelen te behalen belasting technisch? Ik denk dat ik de scooter ook wel prive zal rijden, zit er net als bij auto's een prive limiet op qua aantal km.

 

Graag wat info hierover, want wat ik tot nu toe heb gevonden is mij niet geheel duidelijk.

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Beste Marc,

 

Vooruitlopend op de deskundige adviezen die je gaat krijgen heb ik gisteren ontdekt op deze site hoe de 0,19/km werkt (voor alle voertuigen). Voor een scooter lijkt me dat een hele goede vergoeding. Als je op de zaak zet en je krijgt een bijtelling voor privé gebruik, bedenk wel dat je gemiddelde snelheid in de stad niet hoger is dan 20km/uur zodat je 1.000-1.100 UUR per jaar (200 werkdagen) zou moeten rijden om een 22% bijtelling te krijgen. Desondanks zou ik het gewoon privé houden en 0,19/km lijkt me aanmerkelijk voordeliger.

 

Succes, Karel

Link naar reactie
  • 0
Als u een ander vervoermiddel dan een personen- of bestelauto aan uw werknemer ter beschikking stelt (bijvoorbeeld een motor, bromfiets of fiets), is de waarde in het economische verkeer van het privégebruik loon voor de loonheffingen. Deze waarde is het aantal privékilometers vermenigvuldigd met de werkelijke kilometerprijs en verminderd met de bijdrage van uw werknemer voor het privégebruik. De waarde kan per saldo niet negatief zijn. Bij de berekening van het aantal privékilometers zijn de kilometers voor woon-werkverkeer zakelijk.

 

Bron: Belastingdienst.nl

Link naar reactie
  • 0

Ik stel de scooter niet beschikbaar aan een personeelslid, maar koop hem voor de zaak of voor mijzelf als eigenaar. Hij is te gebruiken door iedereen.

 

De tekst van de belastingdienst is voor mij overigens niet heel duidelijk, maar dat kan aan de vrijdag ochtend liggen ;)

 

Kan iemand het ook in iets duidelijkere taal uitleggen?

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 0

Marc,

 

Bij Sembodja Holland BV. (geen spam bestaat niet meer) hadden wij - sommige kaderleden - "recht" op een dikke middenklasser. Formeel moesten wij deze auto inleveren als we op reis gingen naar verre buitenlanden (en dat deden we vaak). Niemand deed dat natuurlijk - maar deze regeling zorgde er wel voor dat er geen sprake kon zijn van een "door de werkgever ter beschikking gestelde auto". Dus in jouw plaats zou ik deze scooter een bedrijfsscooter i.p.v. een Marc-scooter inzetten - tenminste als deze regels onveranderd zijn gebleven en zode aan dijk zet.

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

De Scooter blijft op de zaak na werktijd. Ik zal hem in de zomer vast ook wel eens een keer prive gebruiken om heen en weer te pendelen, maar niemand krijgt hem mee naar huis. Hoofddoel is snel in Amsterdam naar klanten of kandidaten heen en weer.

 

 

Voor hoger opgeleid commercieel personeel neem contact op via

www.profilerecruitment.nl

Link naar reactie
  • 1

Hoi Marc

 

Als ik aanneem dat het om een bromscooter gaat (dus geen motorfiets) dan is er sowieso geen sprake van een bijtelling. Daarnaast zijn de ritten overwegend zakelijk en niet toe te schrijven aan 1 medewerker.

 

Hiervoor zijn geen specifieke regels in de wet LB of IB opgenomen. Om discussie te voorkomen, zou ik wel aanraden om alle ritten met de scooter vast te leggen. Dus:

 

Wie reed op welke dag met de scooter van waar naar waar met welk doel.

 

Vergeet ook niet om de investeringsaftrek voor de aanschaf van de scooter te claimen!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Als ik aanneem dat het om een bromscooter gaat (dus geen motorfiets) dan is er sowieso geen sprake van een bijtelling.

 

 

Vanuit de VOF hebben wij (dus zakelijk) een snorscooter aangeschaft voor woon- werkverkeer en prive, inclusief wat accessoires zoals een achterdrager en een windscherm (en een slot).

Als ik het goed begrijp hoeven wij voor privekilometers die de vennoten zelf rijden, geen bijtelling te betalen.

We kunnen dus de BTW van de aankoop scooter en toebehoren, de benzine en de reparaties terugvragen ook voor de privekilometers.

 

Vragen die ik hierover heb:

- Zijn er wel andere heffingen voor prive gebruik?

 

- Hoe moet ik de uitgave boeken? Moet ik op het totale bedrag afschrijven of moeten de accessoires; windscherm, achterdrager, kentekenplaat, kentekenleges(0% BTW), rijklaarmaakkosten en slot apart worden geboekt van de kale aanschafprijs van de scooter?

 

- Wij zijn starter, mogen we hierop dan versneld afschrijven?

 

- Geldt de kleinschaligheidsinvesteringsaftrek alleen op de kale aanschafrpijs of op het geheel?

 

Alvast bedankt voor de reactie!

 

Mvg Linda

Link naar reactie
  • 0

Hoi Marc

 

Als ik aanneem dat het om een bromscooter gaat (dus geen motorfiets) dan is er sowieso geen sprake van een bijtelling. Daarnaast zijn de ritten overwegend zakelijk en niet toe te schrijven aan 1 medewerker.

 

Hiervoor zijn geen specifieke regels in de wet LB of IB opgenomen. Om discussie te voorkomen, zou ik wel aanraden om alle ritten met de scooter vast te leggen. Dus:

 

Wie reed op welke dag met de scooter van waar naar waar met welk doel.

 

Vergeet ook niet om de investeringsaftrek voor de aanschaf van de scooter te claimen!

 

Groet

Joost

Klinkt inderdaad goed Joost maar eerlijk gezegd heb ik het idee dat dit gewoonweg niet gebruikelijk is? Veel bedrijven hebben gewoon zo'n scootertje met logo er op, rijden er leuk in rond en that's it?

Bezoekhetziekenhuis.nl: Eenvoudig bezoeken plannen aan de patiënt en communiceren met patiënt, familie en vrienden. ! Maak een account aan als een familielid in het ziekenhuis ligt en je kunt gezamenlijk de bezoektijden inplannen.

Link naar reactie
  • 0

Uiteraard moet in dit soort gevallen rekening gehouden worden met een privé gebruik indien van toepassing. Vergelijk dit maar met alle andere uitgaven die je doet met een gemengd karakter zakelijk/privé.

 

@Linda: je mag de scooter met toebehoren zien als een geheel. Dat activeren en daarop afschrijven. KIA kun je dan ook po het geheel toepassen, als ook versneld afschrijven als starter.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 205 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.