• 0

wettelijke rente bruto of netto?

Ik heb via een rechtzaak een bedrag van 30.000 euro bruto geclaimd bij mijn vorige werkgever. Aangezien dit 2 jaar heeft geduurt heeft de rechtbank besloten dat dit bedrag vermeerderd moet worden met de wettelijke rente.

Mijn tegenpartij heeft nu bij de berekening het volgende gedaan om het bedrag netto te maken.

Loon 30.000 euro bruto + wettelijke rente (ca. 3000 euro) hij heeft de wettelijke rente hierbij opgeteld zodat ik over de wettelijke rente loonbelasting moet betalen. Klopt dit, want ik ben van mening dat alleen over het loon van 30.000 euro loonbelasting moet betalen en dat de wettelijke rente een netto bedrag is.

Wie kan mij hier mee helpen?

groeten ronald

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Hoi Ronald.

 

Al hetgeen uit dienstbetrekking verworven wordt, is belast in de loonheffing. Er zijn weinig uitzonderingen:

- vergoeding wegens aantasting van eer en goede naam;

- doorstorten van een ontslagvergoeding in een stamrecht;

- schadeloosstelling voor daadwerkelijk geleden privé schade (baas vernielt je IPhone).

 

Waaruit komt jouw 30K voort?

 

Daarnaast:

Zoals Steven het berekent, klopt. 30K bruto, maakt 15K netto (IB tarief gemakshalve 50%). Dan wettelijke rente over die 15K is 1500. Samen 16.500 netto.

 

Zoals jouw werkgever het doet, kan ook (hoewel onlogisch):

33.000 bruto bij 50% IB is ook 16.500 netto.

 

Je kunt hier wel een nadeel oplopen als de rente je net een belastinschijf hoger brengt (bijv. van 42% naar 52% omdat het jaarinkomen door de brutorente meer dan € 53.860 bedraagt). Maar met een belaste uitkering van 30K zal de rente ook wel in de 52% IB vallen.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur
Cyber Security Adviseur

Karel,

 

De ontslagvergoeding is wel degelijk belast.

 

De verwarring ontstaat ten aanzien van de wettelijke rente en de wettelijke verhoging (van die laatste is hier volgens mij geen sprake). Deze bedragen worden onbelast uitbetaald, omdat het vergoedingen zijn voor de vertraging in betaling.

Link naar reactie
  • 0

De 30K is als volgt op papier gezet.

"de kantonrechter veroordeelt xx om aan yy €30.000 bruto te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf x-datum tot de voldoenening;

 

Het is een veroordeling waarbij ik nog recht had op provisie, hetgeen mijn vorige werkgever niet wilde betalen.

Maakt dit de zaak nog anders?

 

groet ronald

Link naar reactie
  • 0

De 30K is als volgt op papier gezet.

"de kantonrechter veroordeelt xx om aan yy €30.000 bruto te betalen, te vermeerderen met de wettelijke rente vanaf x-datum tot de voldoenening;

 

Het is een veroordeling waarbij ik nog recht had op provisie, hetgeen mijn vorige werkgever niet wilde betalen.

Maakt dit de zaak nog anders?

 

groet ronald

Sorry Ronald, maar helaas.

 

de inkomsten zijn verdiend uit dienstbetrekking en de rentevergoeding is daar een gevolg van. Beiden zijn belast.

 

Ik zou anders met mijn baas overeen kunnen komen dat ik om de maand het salaris uitstel en dat hij mij daarover rente vergoedt. Na twee jaar ruil ik een maand loon in voor rente. Zou fijn zijn als die rente dan onbelast is, maar helaas dus.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 42 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.