• 0

Nederlands VOF overzetten naar duitse GmbH

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Hoi Sray

Een GmbH is een rechtspersoon. Een VOF niet. Ik denk dat je dit wel om kunt zetten, maar dan door de VOF te verkopen (dus niet inbrengen) aan de GmbH. Let daarbij dus op de stakingswinst (stille reserves, goodwill, desinvesteringsbijtelling, fiscale reserves) die belast is bij einde VOF in box 1 van jouw IB aangifte.

In NL kun je voor de stakingswinst een lijfrente bedingen bij de overnemende partij. Dat werkt echter grensoverschreidend niet, dus zul je over de stakingswinst uit de VOF af moeten rekenen.

Waarom richt je geen BV op in NL die de opdrachten in Duitsland gaat doen? Dan kun je de stakingswinst wel belastingvrij in de NL BV storten, omdat je de VOF in een BV kunt inbrengen. De GmbH heeft geen duidelijke fiscale voordelen boven de NL BV, dus vanwaar de wens voor een GmbH?

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 0

Als het bedrijf in Nederland zit, een BV of VOF dan kan ik van 1 specifieke leverancier niet direct importeren in Nederland omdat deze leverancier een afspraak heeft met 1 nederlandse importeur op alleenrecht op import.

Ik zou dus een duitse rechtvorm willen starten en de producten in Duitsland importeren en vervolgens vanuit de Duitse rechtvorm verkopen in duitsland en nederland (eventueel aan mijn nederlandse bv tegen de inkoopsprijs). dit zou geen probleem zijn volgens de leverancier. Het alleen recht op import geldt namelijk alleen voor directe import. De producten kunnen door elke gewenst duitse onderneming gekocht worden. Waar deze producten vervolgens verkocht worden is geen punt. Parrelelimport is dus mogelijk.

• 0

Hoe bedoel je is dit geen oplossing?

Als ik een duitse rechtvorm opzet, de spullen inkoop en tegen inkoopsprijs doorverkoop aan mijn VOF die het vervolgens verkoopt in Nederland.... lijkt me haalbaar. vanuit de duitse rechtvorm verkoop ik de spullen dan in duitsland.

Nee er valt niet over de exclusiviteit te praten. Dit heb ik uiteraard al aangekaart.

• 0

...

Ik zou dus een duitse rechtvorm willen starten en de producten in Duitsland importeren en vervolgens vanuit de Duitse rechtvorm verkopen in duitsland en nederland (eventueel aan mijn nederlandse bv tegen de inkoopsprijs). dit zou geen probleem zijn volgens de leverancier.

...

Wat is dan het probleem? Start een GmbH NAAST je VOF!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar