• 0

Einde deelneming van 33,3% in BV

Hallo,

 

Ik ben een half jaar geleden voor 33,3% in een nieuwe BV gestapt via mijn holding BV.

Ik heb € 25.000,- gestort en de andere partners € 50.000,-.

Er is een management overeenkomst getekend ivm de fee van € 4000,-/ mnd en verder zou ik het bedrijf gaan opzetten en runnen.

 

Nu, een half jaar later, blijkt dat de markt niet datgene is wat wij ervan verwacht hebben. Wij hebben besloten om te stoppen.

De partners kopen mijn aandelen. Nu moet er een afrekening komen en daar komen de verschillen van inzicht.

 

Mijn visie is over de afrekening is: afrekensom = Gestort kapitaal + 1/3 van de opbrengst - 1/3 van de kosten*.

25.000,- + 1/3 * 9.500,- - 1/3 x 30.000,- = 18.166,-

 

* kosten zijn: managementfee, auto, telefoon, huur

 

Het bedrijf komt met voorstel : afrekensom = ontvangen fee - 1/3 van som kosten - opbrengst

22.000 - 1/3 * (30.000-9500) = 15.166,-

 

Kan iemand mij vertellen welke methode de juiste is?

 

Hartelijke Groet,

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

9 antwoorden op deze vraag

  • 0

Volgens mij zijn beide onjuist.

Je vervult 2 verschillende functies:

- je bent manager en daarvoor is met de bv een management-fee afgesproken.

Dat is het ene deel en ik begrijp dat je die functie wilt beeindigen en financieel wilt afwikkelen.

 

- je bent aandeelhouder van 33,3% van de bv en als aandeelhouder wilt je die aandelen

verkopen aan de andere aandeelhouders.

De prijs van die aandelen is feitelijk een dagkoers en zul je onderling moeten afstemmen.

Dit staat dus los van het bedrag wat je er ooit zelf voor betaald hebt

en het zou zelfs kunnen dat die aandelen inmiddels niets meer waard zijn.

 

Maar volgens mij dien je die 2 functies uit elkaar te trekken en afzonderlijk af te wikkelen.

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Littlebit,

 

Thanks voor de info.

In mijn visie heb ik ook de fee apart staan, ik zou deze maand nog een factuur die ik klaar heb liggen moeten sturen.

 

De aandelen gaan voor € 0,- over ner de ander eaandeelhouders...

 

De afrekening heeft betrekking op mijn inbreng van 25000,- waar de winst bij komt en de kosten afgaan, is mijn visie.

1/3 eigenaar dus ook 1/3 van de opbrengst en kosten toch?

En niet zoals het bedrijf zegt: je hebt fee ontvangen en daar halen wij 1/3 van de kosten vanaf.......toch?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als ik het goed begrijp krijg jij 4000 management fee per maand, en werken je partners niet in de BV (hebben alleen kapitaal verstrekt). Zij hebben vermoedelijk nog inkomen ergens anders.

 

Stel even voor het gemak dat niet jij, maar een externe is ingehuurd om het bedrijf te runnen. Wat is dan de afrekening?

 

Kosten totaal 30.000,-

Inkomsten totaal 9.000,- (* rekent iets makkelijker *)

Kapitaal totaal 75.000,-

 

Resteert: 75000+9000-30000 = 54.000 ofwel 18.000 per partner. Daarnaast houd jij gewoon de uitbetaalde management fee tot zeg 1 okt. Die fee is gewoon voor verleende diensten. Als een externe die had gkregen was die toch ook niet meer terug te vorderen of mee te rekenen?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Ik sluit me aan bij Fred en zie nog een ander aandachtspunt.

Indien in de statuten van de BV staat dat de directie wordt benoemd/ontslagen met 2/3 van de stemmen, dan is het mogelijk dat je volgens de Belastingdienst een dienstverband hebt gehad. Dit kan leiden tot een naheffing. Laat je accountant hier even naar kijken!

 

Groet

Kees

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 0

Nu komt het bedrijf, waar ik nog steeds voor 1/3 eigenaar van ben met een zgn "eindvoorstel" waarin ze de kasstromen met elkaar vergelijken:

 

Ik zou management fee ontvangen hebben a 22.000,- en deel mee voor 1/3 in het verlies a 11.000,-, dus mijn kasstroom is

POSITIEF 11.000,-

De kasstroom van de overige aandeelhouders is alleen 2/3 van het verlies -/- 22.000,-

Zonder enige inhoudelijke discussie bieden ze mij nu als eindbod 10.750,-??

 

Heeft het bedrijf enige voet om op te staan, als dit tot een zaak komt? kasstromen vergelijken????

 

Uit vorige antwoorden, blijkt dat de 2 functies apart afgewikkeld moeten worden, dus de functie manager en de aandeelhouder:

 

1) Manager krijgt nog 2000,- fee over september (factuur is gestuurd) (er is een management overeenkomst getekend)

2) aandeelhouder krijgt afrekening : Inbreng + winst - kosten. (= ca. 19.000,-)

Totaal praten we dus over 21.000,- of in hun voorstel 10.750.......

 

Heb ik een zaak ??? Of staan het bedrijf in hun recht??

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

Tenzij er sprake is van iets wat wij niet zien, waardoor de managementfee niet de werkelijke verhoudingen weergeeft, sluit ik me aan bij het standpunt dat de andere aandeelhouders de verkeerde insteek kiezen.

 

Een goed uitgangspunt lijkt mij een liquidatieberekening te maken: hoeveel geld resteert er in de BV. De vraag is dan nog of dit verdeeld wordt aan de hand van de aandelenpercentages (33 1/3%) of aan de hand van de inbrengverhouding (20%).

Link naar reactie
  • 0

De inbreng verhouding is in dit geval gelijk aan de aandeelhouders verhouding

 

Ik ben 1/3 aandeelhouder en heb 25.000,- gestort

Het andere bedrijf is 2/3 eigenaar en zou 50.000,- storten.

In werkelijkheid hebben ze maar 12.000 gestort, met de belofte dat de rest zou volgen.

 

Het bedrijf wil mijn 1/3 belang voor 0,- overnemen en gaan waarschijnlijk door met het bedrijf.

 

In de liquidatie berekening kan ik toch met de inbreng rekenen die de partijen zouden storten, dus totaal 75.000,-?

Winst was 15.000,- kosten 35.000,-. Dus te verdelen 55.000,-. 1/3 = 18.333,-.

 

Dit is toch de meest eerlijke berekening?

Link naar reactie
  • 0
Cyber Security Adviseur

De inbreng verhouding is in dit geval gelijk aan de aandeelhouders verhouding

 

Ik ben 1/3 aandeelhouder en heb 25.000,- gestort

Het andere bedrijf is 2/3 eigenaar en zou 50.000,- storten.

In werkelijkheid hebben ze maar 12.000 gestort, met de belofte dat de rest zou volgen.

 

Het bedrijf wil mijn 1/3 belang voor 0,- overnemen en gaan waarschijnlijk door met het bedrijf.

 

In de liquidatie berekening kan ik toch met de inbreng rekenen die de partijen zouden storten, dus totaal 75.000,-?

Winst was 15.000,- kosten 35.000,-. Dus te verdelen 55.000,-. 1/3 = 18.333,-.

 

Dit is toch de meest eerlijke berekening?

In het kader van een 'wij hebben besloten te stoppen' lijkt mij dat de juiste berekening, want dat is de intrinsieke waarde van de aandelen.

Link naar reactie
  • 0

 

...

Zonder enige inhoudelijke discussie bieden ze mij nu als eindbod 10.750,-??

...

 

Zonder enige inhoudelijke discussie weigeren lijkt me wel wat. ;D

 

Serieus, als ze niet willen onderbouwen wat er verkeerd is aan jouw voorstel, lijkt het op jou onder druk zetten. Ik vermoed dat de verhoudingen inmiddels aardig verstoord zijn.

 

Of je je onder druk wilt laten zetten is aan jou. Ik zou sowieso versterking zoeken in de gesprekken met hun hierover, 2 tegen 2 praat makkelijker dan 2 tegen 1.

 

Laat je niet opnaaien met 'dit is ons eindbod'. Als het voor jou niet acceptabel is, maak dat dan op rustige wijze duidelijk. Vermoedelijk is de tijd in jouw voordeel, tenslotte heb je een management overeenkomst, en krijg je sowieso 4000 / maand. Dus als het maar lang genoeg duurt, is al het kapitaal op. ;)

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 190 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.