• 0

Voorbeeld invullen vennootschapsbelasting

De afgelopen jaren doe ik als free-lancer voor meerdere bedrijven de boekhouding, welke wordt gecompleteerd door een accountant.

 

In juni 2007 heeft een vriendin een stichting gestart, van waaruit zei diverse soorten drukwerk levert aan bedrijven. Ik heb gezegd, om haar te helpen, dat ik de boekhouding wel voor haar zal doen, inclusief de jaarcijfers, zodat zij niet voor deze kosten zou komen te staan.

 

ik wil dit zo goed mogelijk doen, met de kennis die ik heb. Daarom ben ik om zoek naar een voorbeeld van een ingevulde aangifte vennootschapsbelasting, omdat ik bij het invullen hiervan niet zeker ben, wat ik precies waar moet invullen. Het liefst in combinatie van de bijbehorende kolommenbalans, zodat ik goed kan zien, wat waar moet.

 

Misschien weet iemand hier wel een goed tutorial hierover, met veel voorbeelden.

 

Het bedrijfje heeft in 2007 een verlies gemaakt van +- 3.500 omdat er nog weinig is verkocht.

 

Ook heeft ze geen bijzondere opstartkosten opgevoerd, zoals een computer, omdat ze zegt dat ze deze al in haar bezit had. Kan dan toch niet een bepaald bedrag worden opgevoerd, ondanks dat deze niet is aangeschaft ?

 

Bij voorbaat heel erg bedankt voor iedere hulp die ik op mijn vraag zal krijgen ...

 

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Misschien een rare vraag, maar waarom laat je haar niet naar een echte boekhouder gaan? Alleen vanwege de kosten? De vragen die je stelt zijn namelijk redelijk basaal, dus dan zou ik aanraden om niet zelf wat te gaan proberen maar direct iemand in te schakelen die hier ervaring mee heeft. Dat hoeft helemaal niet zo veel te kosten (en verdient zich zéker terug), en dan heb je wel iemand die hier ervaring mee heeft. De kans op fouten is anders best groot, en dat zou zonde zijn.

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad vanwege de kosten, die voor het maken van alleen een jaarbalans allemaal minimaal rond de 500 euro vragen, en dat is op dit moment voor haar heel veel geld. Ik wil wel aan mijn vaste accountant het eindresultaat ter controle laten zien.

 

Ik denk nog steeds, dat als ik een voorbeeld aangifte VPB heb, met een bijbehorende kolommenbalans ik er wel uit kan komen. Ook hoop ik hieruit veel te leren, vor een volgende keer.

Link naar reactie
  • 1

Hoi Ikke,

 

Waarom kijk je niet naar de VPB aangifte die je kunt ophalen via het eigen domein van de stichting op belastingdienst.nl?

https://mijn.belastingdienst.nl/Webdiensten/toonServiceBerichten.do

 

 

Een VPB aangifte bestaat in eerste instantie uit het overnemen van de jaarrekening. Daarna is echter van belang dat je de VPB positie in kaart brengt (en dus juist op de balans zet als vordering of te betalen en de winstreserve daar op aanpast) en dat je de fiscale correcties toepast.

 

Daar helpt geen enkel voorbeeld bij omdat dat van stichting tot BV verschilt! Ik kan wel roepen wat de beperkt aftrekbare kosten zijn, de investeringsaftrek, fiscale reserves etc. maar daar heb je niets aan omdat je dat op basis van de cijfers van de stichting zelf zult moeten uitzoeken. Is het van toepassing of niet en zo ja, voor welk bedrag?!

 

Vul de aangifte VPB anders naar beste geweten in en leg deze voor aan de accountant. Wellicht dat hij in een uurtje de aangifte kan verbeteren.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Goeiemorgen - ik vind het geen spam, want ik geef een uitgebreide en gedegen invulinstructie weg die voor vele stamrecht bv's erg nuttig kan zijn...

Dat ik mijn diensten aanbied tegen een erg lage prijs lijkt me ook een goede zaak, omdat degene die deze discussie is begonnen zelf aangeeft dat hij er niet veel geld voor kwijt wil zijn.

Ik vind het dus prima passen in deze discussie...

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 259 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.