• 0

tussenrekening balans

Balans dient in evenwicht te zijn, als ik boekhouding verwerk dan komt het verschil op "tussenrekening balans" te staan.

De boekhouder boekt dit verschil naar overige reservers en de balans is in evenwicht.

Ik kan verschil om balans in evenwicht te verkrijgen niet herleiden. Hoe zou je dit kunnen controleren hoe dit bedrag ontstaat?

Het boekhoudprogramma is SNELSTART

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Dag Leek ;)

 

Tussenrekening balans zou bij normaal gebruik op nul moeten lopen (uiteindelijk). Als er nog saldo op staat betekent dat dat er nog boekingen gedaan moeten worden. Ik heb de indruk dat in jouw geval deze rekening wordt gebruikt voor het overboeken van resultaat tussen v&w en balans.

 

Je kunt dit controleren door een specificatie van deze grootboekrekening op te vragen en te kijken welke boekingen daar in staan, of je vraagt je boekhouder om uitleg, of je doet bijde.

 

Good luck,

 

Martijn

Verbind.nl 'Zonder wrijving geen glans'
Link naar reactie
  • 0

Ik zou beiden doen, want een tussenrekening (kruisposten of vraagposten) moet aan het einde van het jaar leeg zijn. Dat jouw boekhouder dit simpelweg naar de overige reserves boekt, doet mij vermoeden dat jouw boekhouder vraagposten heeft (inkomsten en uitgaven die nog niet duidelijk een bestemming hebben) en die gemakshalve dan maar in het resultaat boekt.

 

Een goede boekhouder vraagt jou om toelichting bij de onbestemde vraagposten! Na jouw antwoord kan hij die posten alsnog een bestemming geven op de balans of in de W&V.

 

Als hij dit nalaat en gewoon de tussenrekening wegboekt in het resultaat (overige reserves) dan is hij LUI en betaal je wellicht te veel belasting over de winst (die lager had kunnen zijn).

 

Neem nooit genoegen met het wegboeken van de tussenrekening naar de overige reserves! Eis opheldering en correctie!

 

Groet

Joost

 

Ps: duidelijk geen beste beurt van jouw boekhouder!

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het zou ook zo kunnen zijn dat er journaalposten verwerkt zijn die niet in evenwicht waren;

er zijn boekhoudpakketten die geen verschillen accepteren, maar er zijn ook boekhoudpakketten die dit automatisch oplossen door het verschil naar "tussenrekening balans"of financiele tussenrekening over te boeken. Ik had een paar jaar terug het pakket multivers; deze had ook een "financiele tussenrekening" die de winst (of Eigen vermogen/weet ik niet meer precies) aangaf.

 

Het is dus van belang te weten wat de funktie van die tussenrekening is:

* is het een rekening om automatisch verschillen in journaalposten op te boeken/dan moet je de bijgehorende JP opzoeken en corrigeren.

* is het een rekening die de lopende winst aangeeft(en /of eigen vermogen) ? Dan kun je dit overboeken.

 

je kunt hierachter komen door een specificatie van die grootboekrekening te printen, en de afzonderlijke journaalposten te bekijken. Als je geen specificatie kunt printen, dan lijkt het mij dat deze rekening de EV-rekening/lopende winst rekening is.

 

Als de financiele tussenrek. dus geen EV/winstrekening is, dan ben ik het eens met 1 van de vorige schrijvers:

dat je boekhouder zich er dan wel erg makkelijk vanaf maakt; alle verschillen moeten verklaard worden; daarna pas kun je besluiten waar het naartoe gaat: reserves of anderszins.

Link naar reactie
  • 0

Normaal gesproken moeten de tussenrekeningen, bij het afsluiten van het boekjaar, geen saldo meer geven. Wellicht heeft het betrekking op het resultaat van het voorgaand boekjaar. Vergelijk het bedrag dat op de tussenrekening staat met het resultaat van het voorafgaande boekjaar.

ROVé Administratie en Advies voor verantwoord boekhouden, bezoek eens www.rovened.nl.

Wordt Nederland te klein voor ondernemers, kijk eens op www.indoned.com

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    4 leden, 247 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.