• 0

Aanschaf kosten auto v/d zaak spreiden

Ik ben van plan een 2e hands BTW auto op mijn eenmanszaak te kopen. Aanschaf kosten zullen op ongeveer 18000 euro zitten.

Ik rij meer prive kilometers dan zakelijke kilometers, en als ik de berekening op http://www.inzakengaan.nl/fiscus/auto.html uitvoer ben ik inderdaad ook goedkoper uit als ik de auto zakelijk koop. Daarbij ben ik ook nog eens af van die kilometer registratie.

Met mijn eenmanszaak ben ik al bezig sinds halverwege vorige jaar. Omdat ik de eerste helft van dit jaar ook nog bezig was met het afronden van een opleiding is mijn winst niet heel hoog. Echter wel hoog genoeg om geen gebruik meer te mogen maken van de kleine ondernemersregeling. Daarom leek het mij een slim idee om de winst te drukken met de aanschaf van een auto v/d zaak. Ik vind het echter zonde om de winst verder te drukken dan nodig is, daarom wil ik graag de aanschaf kosten door 2en delen en het 2e deel pas volgend jaar boeken.

Mijn vraag is dan ook; hoe doe ik dat? Als het uberhaupt mogelijk is?

Ik heb al rondgekeken verder op het internet en op het forum hier, maar heb geen antwoord kunnen vinden.

Alvast bedankt voor een eventuele reactie!

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17274-aanschaf-kosten-auto-vd-zaak-spreiden/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0
Ik vind het echter zonde om de winst verder te drukken dan nodig is, daarom wil ik graag de aanschaf kosten door 2en delen en het 2e deel pas volgend jaar boeken.

Misverstandje vrees ik: je verwart liquiditeiten met kosten. Je mag de aanschafkosten van de auto of enige andere investering sowieso niet in 1 x volledig activeren, zelfs niet in 2 x. Je mag alleen de jaarlijkse afschrijving ten laste van de winst brengen. Ik ben geen boekhouder maar m.i. schrijf je in minimaal 5 jaar af.

Tip: maak een afspraak met een boekhouder of administratiekantoor, die kunnen gelijk voor je doorrekenen wat voor jou specifieke situatie de beste optie is m.b.t. auto zakelijk of privé en je informeren over de toegestane afschrijfmethodieken (alhoewel je zoekend op "auto" en "afschrijving" ook al heel erg veel informatie op dit forum kunt vinden)

Eem Financieel Advies ; persoonlijk en vertrouwd verzekerd voor ZZP en MKB.

• 0

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik dacht dat de BTW aftrek van de aanschaf eenmalig was. Ik dacht ook dat KOR alleen te maken had met de jaarlijks af te dragen BTW.

--toevoeging--

Op inzakengaan.nl kom ik de volgende tekst tegen:

Het eenmalige BTW voordeel bij aanschaf zou u echter kunnen besluiten de auto namens de zaak te kopen.
  • 0

Bedankt voor de snelle reacties!

Ik dacht dat de BTW aftrek van de aanschaf eenmalig was. Ik dacht ook dat KOR alleen te maken had met de jaarlijks af te dragen BTW.

--toevoeging--

Op inzakengaan.nl kom ik de volgende tekst tegen:

Het eenmalige BTW voordeel bij aanschaf zou u echter kunnen besluiten de auto namens de zaak te kopen.

Klopt. Eenmalige BTW teruggave is het inderdaad, maar die moet nog steeds samen met alle overige BTW van het boekjaar aangegeven worden. Dus ook de BTW teruggave over de auto loopt mee in een eventuele KOR berekening.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar