• 0

BTW te laat

Een startersvraagje:

 

Ik dacht dat ik pas in dit (3e) kwartaal aangifte hoefde te doen van OB, maar ik kom er zojuist achter dat ik een aantal inkoopfacturen in juni heb betaald. Daar heb ik dus geen BTW voor teruggevraagd, en de periode is verlopen. Hoe kan ik dat weer recht breien?

 

 

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

Ik neem aan dat je je hebt aangemeld bij de belastingdienst en dat deze heeft bepaald wanneer je aangifte moet doen, al is het een nul aangifte..... Je kan de facturen bij een volgende aangifte meenemen of nu suppletie aangeven (is kort gezegd een correctie)

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik neem aan dat je je hebt aangemeld bij de belastingdienst en dat deze heeft bepaald wanneer je aangifte moet doen, al is het een nul aangifte.....

 

Ja, maar die nulaangifte (op papier) had al binnen moeten zijn -- maar ik heb 'm pas dit weekend weer teruggezien. Stom, ja. Maar als ik 't goed gelezen heb had ik inmiddels van de Belastingdienst wel een herinnering moeten hebben. Heeft 't nog zin om die alsnog op te sturen?

 

Je kan de facturen bij een volgende aangifte meenemen of nu suppletie aangeven (is kort gezegd een correctie)

 

Kan dat via mijn.belastingdienst.nl? Of moet dat op papier?

 

Bedankt voor je tijd!

What use is a man walking on water if you don't follow in his footsteps?

Link naar reactie
  • 0

Als je je BTW aangifte nu nog niet gedaan hebt, dan zou ik die wel zo snel mogelijk als nog doen, als je het niet doet loop je het risico dat de belastingdienst gaat schatten. Afhankelijk van de hoeveelste keer je vergeet aangifte te doen kun je uiteindelijk een boete krijgen, maar de eerste keer is het volgens mij alleen een waarschuwing.

 

Een suppletie aangifte is volgens mij vooral gebruikelijk na het eind van een jaar. Volgens mij maakt de belastingdienst er weinig problemen van als je een foutje (vergeten factuur of iets dergelijks) in de BTW aangifte hersteld in de maand of kwartaal er op volgend in hetzelfde boekjaar.

 

 

Link naar reactie
  • 0

Schatten is op zich niet erg; daar kan je bezwaar tegen maken

 

Ook de eerste keer is er een boete mogelijk vorige maand nog gezien bij een vereniging 1% van de schatting = 2 euro...

 

Suppletie kan je altijd doen

 

 

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen, dat raxtor in zijn eigen NADEEL geen aangifte heeft gedaan. Op welke boete moet hij dan rekenen? Krijgt hij ook in dat geval een boete?

 

Karel

 

Schatten is op zich niet erg; daar kan je bezwaar tegen maken

 

Ook de eerste keer is er een boete mogelijk vorige maand nog gezien bij een vereniging 1% van de schatting = 2 euro...

 

Suppletie kan je altijd doen

 

Bla die bla

 

Als er een schatting komt ambtshalve aanslag dan komt die boete daarover

 

Sterker, eigen ervaring; als die ambtshalve aanslag geen 'grond heeft dan KAN de boete niet eens bestaan

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen, dat raxtor in zijn eigen NADEEL geen aangifte heeft gedaan. Op welke boete moet hij dan rekenen? Krijgt hij ook in dat geval een boete?

 

Ja hoor. Zie http://belastingdienst.nl/zakelijk/ondernemen_aangiftedoen/ondernemen_aangiftedoen-19.html#P127_19689

 

Schatten is niet erg, maar geeft wel meer werk omdat je dan bezwaar moet gaan maken. Als nu de aangifte wordt ingediend ben je alleen te laat, maar klopt alles wel weer gewoon en zul je volgens mij alleen een waarschuwing krijgen dat je te laat was.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Raxtor

 

Het verhaal is me niet helemaal duidelijk, dus 2 opties:

 

Optie 1

Je hebt te weinig voorbelasting teruggevraagd én de aangifte van het 2e kwartaal niet ingediend. Dan is het simpel, gewoon alsnog aangifte doen. Deze heb je op papier ontvangen omdat het jouw eerste BTW aangifte is (staat dus niet klaar in het ondernemingsdomein op belastingdienst.nl). Als je die niet meer hebt, dan even bellen en vragen om een duplicaat aangiftebiljet.

 

Optie 2

Indien de aangifte van het derde kwartaal jouw eerste aangifte is, dan moet je de voorbelasting van juni daarop aangeven (BTW over de voorperiode van de onderneming moet bij de eerste aangifte geclaimd worden)! De BTW van juni dan dus opnemen in de nog in te dienen aangifte 3e kwartaal voor 1 november.

 

Een van beide opties bevat jouw oplossing. Succes. En lees hieronder ook even mijn reactie aan Karel en anderen:

 

Groet

Joost

 

@Karel (en anderen): op een teruggave BTW zit nooit rente. Wel kan een verzuimboete opgelegd worden wegens een te laat ingediende aangifte (of hij nou moet betalen of terugkrijgt is niet relevant voor de boete). Aangezien dit het eerste verzuim is, volgt echter alleen een waarschuwing.

 

Een schatting (ambtshalve naheffingsaanslag) kan al onderweg zijn. Dan kan Raxtor daar bezwaar tegen maken en de bonnen met de voorbelasting toevoegen aan dat bezwaar.

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 162 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.