• 0

Zijn er Concurrentievoordelen die beschermd kunnen worden.

Mijn jonge (6 maanden) onderneming (holding met werkmij) is actief op markten met voldoende omvang en groeimogelijkheden.

Het product en de diensten voorzien in een duidelijke behoefte.

Het business model staat groei toe (is voldoende schaalbaar).

Het financiële plan is interessant.

 

Graag zou ik ook concurrentievoordelen willen die beschermd kunnen worden.

Patent op het technische/software product is niet mogelijk . Is het ook mogelijk om een business concept/model te beschermen zodat je een concurrentievoordeel hebt, of zijn er nog andere mogelijkheden.

 

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Nee, bedrijfsconcepten kun je niet beschermen tegen concurrenten, althans niet via intellectueel eigendom.

 

Je moet het zoeken in andere zaken die te maken hebben met het feit dat je de eerste bent. Het voordeel van de eerste zijn met iets is dat je ook het snelst de schaalvoordelen kan benutten.

 

Zoals exclusieve overeenkomsten, bijvoorbeeld met tussenpersonen. Ook kun je de voorsprong benutten door de productiekosten via schaalvoordelen proberen te verlagen. Of door zsm een reseller-netwerk op te bouwen. Of door een batterij aan marketingmateriaal te laten ontwikkelen. Etcetera.

 

Concurrentie krijg je toch wel, maar als je al van alles ontwikkeld hebt, heb je een grote voorsprong als de eerste concurrent zich meldt.

 

Beste Jeroen,

 

Bedankt voor je reactie.

Naam en logo heb ik als woord en beeldmerk geregistreerd bij het merkenbureau.

Ik ben alleen benieuwd of het ook mogelijk is om een uniek business concept ergens te registreren en te beschermen.

Nogmaals bedankt

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Met IP bescherming gooi je ook alle kennis op straat en hoe controleer je of iemand er wel of geen gebruik van maakt?

 

Is het controleren gemakkelijk en heb je daar budget voor dan is het goed om het te beschermen. Is dat niet makkelijk: zorg dan dat je het als bedrijfsgeheim houdt en ga daar heel zorgvuldig mee om. Mensen zijn de grootste lekken, vaak onbedoeld.

'Een vraag stellen en je even dom en onwetend voelen is beter dan je hele leven dom voelen omdat je de vraag niet hebt gesteld' - vrije vertaling van een oud Chinees gezegde

Link naar reactie
  • 0

...

Ik ben alleen benieuwd of het ook mogelijk is om een uniek business concept ergens te registreren en te beschermen.

...

 

Ik denk het niet en dat is maar goed ook. Als jij niet continu de hete adem van de concurrent in je nek voelt, zou jij het kalmpjes aan kunnen doen, en dat is voor jouw klanten niet optimaal. Leve de concurrentie! ;D

 

Wat wel mogelijk is is een POOGI: process of ongoing improvement. Dat is het enige wat blijvend concurrentievoordeel oplevert. Google maar eens op Viable Vision en Goldratt.

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 150 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.