• 0

eenmanszaak starten

Situatie

 

Ik woon sinds een jaar gescheiden van mijn man. Formeel zijn we nog niet gescheiden. We zijn getrouwd onder huwelijksvoorwaarden. Mijn man runt restaurant wat onder VOF wordt gevoerd met mij als medevennoot. Mijn man heeft VOF een jaar gelden opgezegd, maar dit is nog niet geformaliseerd. Mijn man wil geen formele scheiding en alles onderhands regelen. Wil ook geen formele afhandeling VOF vanwege mogelijk hoge advocaat/accountant kosten. Wil mij wel helpen maar niets formaliseren/op papier zetten. Heeft voor mij ook een goedkoop huur(sloop)flatje geregeld. Onderling zijn de contacten redelijk goed. Ik doe zelf al ruim een jaar geen werkzaamheden meer t.b.v. het restaurant. Mijn man geeft me maandelijks een geldbedrag waardoor ik mij in mijn onderhoud kan voorzien. Ik heb momenteel geen inkomen en heb ook geen eigen vermogen. Mijn man heeft goede contacten in de horeca en heeft mij nu een klein eetcafe aangeboden wat ik zou kunnen gaan voeren. Ik ben wel geinteresseerd en heb een voorkeur voor een eenmanszaak als ondernemingsvorm.

 

Vraag: Is het juridisch mogelijk voor mij in de boven omschreven situatie als eenmanszaak een restaurant te gaan voeren. Ern wat zijn de valkuilen/risico’s?

 

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

12 antwoorden op deze vraag

  • 0

 

...

Mijn man wil geen formele scheiding en alles onderhands regelen. Wil ook geen formele afhandeling VOF vanwege mogelijk hoge advocaat/accountant kosten. Wil mij wel helpen maar niets formaliseren/op papier zetten.

...

 

 

Dit is voor mij wel een 'rood licht' signaal. Een scheiding is altijd formeel, dus of flitsscheiding via notaris of 'gewone' scheiding via rechter. De kosten vallen op zich wel mee als jullie samen al alle verdelingsafspraken goed op papier zetten. Denk ook aan evt pensioenaanspraken. Of willen jullie wel getrouwd blijven maar apart wonen?

 

Beeindigen van VOF kost ook niets, wederom als jullie er samen uitkomen. Jij laat je uitschrijven bij de KvK, je (ex)man laat de VOF omzetten tot eenmanszaak.

 

Maar ik kan het niet sterk genoeg benadrukken: zet het op papier, leg het vast!

 

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Allereerst zou ik goed nadenken over wat JIJ wilt..

Wil je eigenlijk wel scheiden of hoop je dat het toch nog goed komt? En wil je nog bij de VOF betrokken blijven of niet?

Let wel, of je nu wel of niet meer iets doet in de VOF, als deze in de problemen komt ben je als medevennoot aansprakelijk, indien nodig voor het gehele bedrag van de schuld.

 

Persoonlijk zou ik dat risico niet willen lopen. Waarom wil je (ex-)man dat niet formeel regelen?

 

Maar goed, je vraag ging of je in deze situatie een Eenmanszaak zou kunnen beginnen.

Zonder eigen geld lijkt het me lastig een horeca bedrijf over te nemen/starten. Hoe zit het met de financiering?

Wie betaald de overname en wat staat daar tegenover?

 

En niet onbelangrijk, hoe goed (of slecht) draait het bedrijf? Heb je de boekhouding in kunnen kijken? Of is het een leeg pand waar je een nieuw bedrijf in gaat beginnen?

 

De grootste valkuilen in deze situatie lijkt me de financiele aansprakelijkheid, zowel als eenmanszaak voor de nieuwe horeca-onderneming als via de VOF.

 

Persoonlijk zou ik het zelf willen doen, dus eerst zelf in eigen inkomen en onderhoud kunnen voorzien, eigen vermogen opbouwen en dan vanuit daar een eigen bedrijf opstarten.

Maar goed dat ben ik, natuurlijk mag je er zelf heel anders tegenaan kijken. :-)

 

Succes!

 

Karen

 

Link naar reactie
  • 0

 

Zonder eigen geld lijkt het me lastig een horeca bedrijf over te nemen/starten. Hoe zit het met de financiering?

Wie betaald de overname en wat staat daar tegenover?

 

En niet onbelangrijk, hoe goed (of slecht) draait het bedrijf? Heb je de boekhouding in kunnen kijken? Of is het een leeg pand waar je een nieuw bedrijf in gaat beginnen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Net zoals bij alle andere bedrijven moet je een goed ondernemersplan hebben, in elk geval voor jezelf is dat altijd heel handig.

 

Als je de financiering rond krijgt en er een goed bedrijf van denkt te kunnen maken moet je het doen.

Dat is in elke situatie wel zo ongeveer hetzelfde.

 

Weet niet of je het horen wilt, maar regel officieel dat je uit die VOF stapt.

Stel je voor dat jou zaak straks heel goed draait en het restaurant waar je medevennoot van bent over de kop gaat.

De geldeisers staan dan wel in jou zaak om hun geld te halen, want als medevennoot ben je gewoon voor 100% aansprakelijk met je hele vermogen en ook je eenmanszaak kan dan worden opgeëist ter afbetaling van de schulden...

 

Succes.

 

Karen

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik inderdaad formeel uit de VOF stap is het dan niet zo dat ik altijd nog aansprakelijk ben voor eventuele schulden? Wat moet ik konkreet doen om daar definitief geen problemen meer mee te krijgen? Is dan uitschrijven bij de KvK alleen al voldoende daarvoor? Mijn man en ik hebben destijds een fors bedrag bij de bank geleend om ons restaurant op te starten. Daar was ook een VOF contract voor nodig. Als ik mij laat uitschrijven is dan automatisch mijn man alleen verantwoordelijk voor de schuld bij de bank of moet hij hier formeel akkoord mee gaan en moet in overleg de lening van de bank op zijn naam worden geschreven?

Link naar reactie
  • 0

Stel dat ik inderdaad formeel uit de VOF stap is het dan niet zo dat ik altijd nog aansprakelijk ben voor eventuele schulden? Wat moet ik konkreet doen om daar definitief geen problemen meer mee te krijgen? Is dan uitschrijven bij de KvK alleen al voldoende daarvoor? Mijn man en ik hebben destijds een fors bedrag bij de bank geleend om ons restaurant op te starten. Daar was ook een VOF contract voor nodig. Als ik mij laat uitschrijven is dan automatisch mijn man alleen verantwoordelijk voor de schuld bij de bank of moet hij hier formeel akkoord mee gaan en moet in overleg de lening van de bank op zijn naam worden geschreven?

 

Kijk in de kredietvoorwaarden. Meestal zal de bank kijken of je man zelf dat krediet kan dragen. Zo ja, wordt hij alleenverantwoordelijk. Zo nee, dan wordt het krediet verlaagd, of jij blijft medeverantwoordelijk.

 

Kijk ook in het VOF contract wat daar staat over jouw rechten en plichten als je uit de VOF stapt. Normaal gesproken volgt er een verrekening van de schulden en de bezittingen van de VOF. Uitschrijven bij de KvK en melden bij de Belastingdienst dat je geen VOF partner meer bent.

 

Mijn advies: schakel een deskundige in, gezien je vragen lijkt het 'zelf doen' een recept voor ellende in de toekomst...

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Fred, bedankt voor je informatie. Ga ik zeker iets mee doen. Heb nog een vraag. Is het noodzakelijk/raadzaam om een zakelijke rekening te openen of kan ik mijn privé-rekening hiervoor gebruiken? Weet jij toevallig een site waar goede informatie staat over de in-en outs van een eenmanszaak? Belastingtips?

Link naar reactie
  • 0

Kijk eens naar de onderwerpen op dit forum onder 'rechtsvormen', daar staat aardig wat.

 

Ik raad je aan een aparte bankrekening te nemen voor je zakelijke activiteiten. Het is niet verplicht, maar maakt je boekhouding een stuk gemakkelijker en inzichtelijker.

 

Kijk op www.belastingdienst.nl onder 'starten onderneming' over rechten en plichten. De startersaftrek en willekeurig afschrijven zijn in ieder geval dingen die je moet bekijken.

 

Kijk ook eens bij www.kvk.nl .

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Wat is er geregeld in de VOF-overeenkomst (verblijvings-/overnamebeding) met betrekking tot voortzetting bij overlijden?

Is er een testament waariniets is geregeld?

 

De schuldeisers kunnen hun vordering nu op jullie beide vermogens verhalen, dat is na overlijden net zo. Er is dan immers een boedel waar mogelijk nog geld te halen valt, maar ze kunnen ook alles bij jou halen (net als nu).

 

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 1

wirrawirra,

 

Het deelnemen in een VOF betekend dat je voor de volle 100% aansprakelijk bent. Door deze aansprakelijkheid is het m.i. niet van belang dat je onder huwelijkse voorwaarden getrouwd bent.

Het is inderdaad zo dat je mede aansprakelijk bent en blijft voor de schulden die tijdens de VOF periode zijn aangegaan.

Daarom is het zaak om je situatie in beeld te krijgen. Op het moment dat je een beeld hebt van de situatie kun je stappen ondernemen.

Deskundig advies lijkt me hierbij niet overbodig. Dit hoeft overigens helemaal niet duur te zijn.

 

Mijn advies,

 

Niet wachten. Neem een deskundige in de arm en "take control"

 

succes

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    9 leden, 222 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.