• 0

agrarische werkzaamheden, aanneemovereenkomst en VAR WUO

Wij zijn voornemens een aantal ZZP´ers in te gaan zetten voor wat arbeidsintensieve werkzaamheden. Wij hebben namelijk een opdracht aangenomen in de glastuinbouw en hebben hier `handjes´ bij nodig.

Nu lopen we met de vraag, hoe moeten we dit vormgeven zonder in de knel te komen met de loonbelastingen.

Het is namelijk zo dat wanneer de ZZP´ers op uurbasis gaan factureren aan ons, de Belastingdienst hoogstwaarschijnlijk gaat roepen dat het om een verkapte dienstbetrekking gaat. In dergelijke sectoren ligt dat namelijk vrij gevoelig.

Nu willen wij op voorhand gaan denken over een oplossing, waardoor wij zeker willen stellen dat er geen sprake is van een verkapt dienstverband.

Wij denken er over om met die ZZP´ers een aannemingsovereenkomst te gaan maken, waarin duidelijk staat dat ze voor eigen rekening en risico werken. Facturatie is dan op basis van aangenomen werk.

Vervolgens gaan wij op basis van de aannemingsovereenkomst een VAR WUO aanvragen (d.w.z. aannemingsovereenkomst met de aanvraag meesturen en hopen dat je een VAR WUO ontvangt).

De vraag is:

-   heeft de opzet zoals hierboven beschreven zin

-   wat zijn essentiele punten voor een dergelijk aanneemovereenkomst

Bij voorbaat dank voor jullie waardevolle input.

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Ik zou van al die zzp-ers een VAR WUO willen hebben voordat ik aan deze constructie zou gaan denken. En dan nog. Als jij hun enige opdrachtgever bent, kun je op je vingers natellen dat je, zeker in deze branch, de pineut bent. Als de fiscus toehapt, zullen ze niet snel loslaten zonder dat er een rechter aan te pas komt.

En als ik jouw opdrachtgever was, zou ik dit ook niet zo over mijn kant laten gaan. Zij lopen als gevolg van de wet inleen- en ketenaansprakelijkheid namelijk ook risico.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

ok bedankt voor je reply.

- als zo'n zzp-er een VAR WUO aanvraagt en het aanneemovereenkomst meestuurt, wat zijn dan de kansen ?

- zijn er belangrijke aspecten die in zo'n aanneemovereenkomst?

denk aan: voor eigen rekening en risico, niet doorbetaald bij afwezigheid, vrij in de uitvoer van de activiteiten et cetera.

• 0

Hoi Deno

De VAR WUO ontslaat jou in elk geval van de mogelijke gevolgen voor de LB heffing. Daarmee ben je er nog niet, want je zit ook met inlenersaansprakelijkheid. Als het echt ZZP-ers zijn, krijgen ze ook geen G-rekening. Er is dus niet veel zekerheid.

Dat er een zeer beperkte gezagsverhouding is, helpt niet. Aannemers van werk kennen - mits zij niet als ondernemer werken - een fictieve dienstbetrekking bij jou op basis van de wet LB.

Stel ze voor dat jij 40% van de factuur achterhoudt, totdat zij middels hun accountant aantonen dat zij de BTW afgedragen hebben.

Vergewis je er ook van dat hun VAR terecht een VAR WUO is. Veelel kom je er wel achter als je ze spreekt in de trant van:

"hoe gaat jouw onderneming? Lukt het met de opdrachtgevers?"

Probeer dus los te peuteren hoe eerlijk zij hun VAR verkregen hebben.

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1

Deno,

Vanuit jullie kant bekeken geeft is het belangrijk dat deze ZZP'ers een VAR-WUO hebben. Deze VAR-WUO moet geldig zijn en de werkzaamheden die daarop staat, moet overeenkomen met de werkzaamheden die ze bij jullie gaan verrichten.

Verder moet je de identiteit vaststellen en een kopie van het identiteitsbewijs + KvK in je administratie bewaren.

Werken op basis van een aannemingsovereenkomst is een goed idee, maar moet wel realistisch zijn. Maak dan gebruik van een onderaannemingsovereenkomst waarin je onder andere bepaalt dat de ZZP geen werk aan een andere ZZP mag uitbesteden.

Als de Belastingdienst dan toch stelt dat er sprake is van een verkapt dienstverband, dan wordt de nota bij de ZZP gelegd.

Misschien is het voor jullie iets nieuw, maar in de bouwnijverheid wordt op deze wijze al op grote schaal gewerkt.

Wim

Expert Sociale Verzekeringen, Arbeidsvoorwaarden, Ziekteverzuim

www.aspon.nl

• 0

Beste Joost,

Bedankt voor je antwoorden.

Maat de volgende passages begrijp ik niet helemaal. Kan je dat uitleggen.

De VAR WUO ontslaat jou in elk geval van de mogelijke gevolgen voor de LB heffing. Daarmee ben je er nog niet, want je zit ook met inlenersaansprakelijkheid. Als het echt ZZP-ers zijn, krijgen ze ook geen G-rekening. Er is dus niet veel zekerheid.

Dat er een zeer beperkte gezagsverhouding is, helpt niet. Aannemers van werk kennen - mits zij niet als ondernemer werken - een fictieve dienstbetrekking bij jou op basis van de wet LB.

Het werk wordt afgerekend per eenheid, dus niet per uur. Er is dus feitelijk echt sprake van aangenomen werk. Daarnaast hebben wij wel inzage gekregen in de administraties, hieruit blijkt dat er voldoende BTW is afgedragen.

Maar het punt waar wij ons zorgen over maken, is de Loonbelasting. Als wij een aanslag krijgen, dan hebben we een groot probleem.

Bovendien, een van die ZZP'ers heeft 2 VAR-verklaringen. 1 voor Grondwerk en 1 voor de Agrarische sector. Die voor Grondwerk is VAR-loon uit dienstbetrekking en die voor de agrarische sector is wel WUO.

Een aantal ZZP'ers zijn pas een paar maanden actief en wij zijn hun 1é klant. Dus zij voldoen ook al niet aan het 3-clienten criterium voor een VAR-WUO, daarom vragen ze het ook nog niet aan.

Al dit soort dingen, daar maak ik me erg zorgen over. Vooral in deze sector !!

@Aspon:

"Werken op basis van een aannemingsovereenkomst is een goed idee, maar moet wel realistisch zijn. Maak dan gebruik van een onderaannemingsovereenkomst waarin je onder andere bepaalt dat de ZZP geen werk aan een andere ZZP mag uitbesteden."

Eén van de ZZ'P'ers heeft ook een aantal ZZP'ers meegenomen. Loop ik hier risico?

"Als de Belastingdienst dan toch stelt dat er sprake is van een verkapt dienstverband, dan wordt de nota bij de ZZP gelegd."

O ja? Wanneer is dat zo ? Ik dacht altijd dat alleen de opdrachtgever de pisang was.

Alvast reuze bedankt voor jullie bijdrage!!

• 0

Als een ZZP'er, andere ZZP'ers heeft ingehuurd dan kan er inlenersaansprakelijkheid ontstaan. Stel dat ZZP Jan, ZZP Piet inschakeld.

De Belastingdienst kan bij een controle stellen dat Piet in loondienst staat bij Jan en Jan moet dan SV premies gaan betalen. Betaald Jan niet dan zal de Belastingdienst deze nota bij jullie neerleggen.

Bij een VAR-WUO of VAR-DGA is de opdrachtgever niet de pisang. bij de andere soorten VAR wel.

Wim

Expert Sociale Verzekeringen, Arbeidsvoorwaarden, Ziekteverzuim

www.aspon.nl

• 0

Plus dat in de LB wet expliciet is opgenomen dat aannemers van werk, niet zijnde ondernemers, fictief in dienstbetrekking staan tot hun opdrachtgever.

Als de fiscus dus hun VAR WUO onderuit haalt dan komen ze bij jullie de LB heffen...

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

• 1

zorg dat je in de agrarische keten gaat werken met Nen4400/Ria-gecertificeerde ZZPérs. ik werk zelf ook op deze manier als zijnde ZZPér. Gecertificeerde bedrijven worden twee maal per jaar bezocht en er is strenge controle op het hebben van VAR, meerdere opdrachtgevers en het betalen van belasting. Dus voor de opdrachtgever veel minder/geen risico op naheffing. je neemt zelf ook werk aan in de agrarische sector, wellicht daarom voor je eigen bedrijf ook waardevol!

en reactie op eerdere opmerking: het in een contract vastleggen dat een zzpér niet doorbesteedt aan een andere zzpér is risicovol omdat er een fictief dienstverband op de loer ligt, maw een zzpér is ondernemer en mag daarom altijd (in overleg) doorbesteden.

mag ik vragen om welk soort aangenomen werk het gaat?

groeten

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar