• 0

ondernemen om te ondernemen ? Webwinkel?

Na mezelf al een paar weken ingelezen te hebben op HL kan ik alleen maar tot de conclusie komen dat hier erg veel kennis van zaken aanwezig is. Heb derhalve ook al veel geleerd. Echter, ik blijf met een aantal vragen zitten;

 

Ik zie heel veel mensen hier beginnen, of met het idee lopen, een webwinkel te beginnen. Vanzelfspreken heeft een webwinkel veel potentiele voordelen maar ook een aantal nadelen. Met name tangability en persoonlijk contact. Ik heb namelijk mijn vraagtekens als het aankomt op de levensvatbaarheid van een webwinkel. Ik ben vooralsnog niet op de hoogte van de statistieken maar ik heb het idee dat veel winkels binnen redelijk kort tijdsbestek op de fles gaan. Hetzij omdat het een uit de hand gelopen hobby project was, dan wel door de moordende concurrentiestrijd.

 

Worden de concepten wel goed doorgedacht? Bijvoorbeeld, een webwinkel openen die electronica of gadgets verkoopt lijkt mij persoonlijk zeer moeilijk. Het aanbod is enorm groot en je bent derhalve zeker niet de enige die dergelijke producten aan de man probeert te brengen.

 

 

Als ik er langer en dieper over nadenk kom eigenlijk terug op de meest elementaire vraag die ik mijzelf steeds blijf stellen.

 

 

Ondernemen mensen omdat ze een levensvatbaar, sterk en interessant concept hebben of ondernemen mensen omdat ze zichzelf graag ondernemer willen noemen?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 1

Beiden :-)

 

Veel webwinkels worden zomaar begonnen, zonder goed concept of plan. Het lijkt zo makkelijk allemaal.

Die winkels gaan vaak op de fles of blijven op een laag vuurtje doorlopen doordat er geen echte winst gemaakt hoeft te worden.

 

Je hebt echter ook hele serieuse webshops, die hebben wel degelijk bestaansrecht.

Grote namen zoals wehkamp, bol.com e.d. zijn toch ook puur webwinkels.. Die draaien echt wel goed genoeg om serieuze bedrijven te zijn.

 

Wat mij zelf heel erg verbaasd zijn de vragen zoals "ik wil een webwinkel beginnen maar ik weet nog niet wat ik moet verkopen".. waarbij de webwinkel blijkbaar een doel is i.p.v. middel. Zelf zie ik de winkel als een vestiging, dus de vervanger van de fysieke muren. Aan een vestiging stel je eisen, en een webwinkel past binnen die eisen of niet..

 

Ik heb een webwinkel, deze draait sinds maart dit jaar en ik ben zelf erg tevreden over de groei hiervan.

Nu ben ik begonnen met cursussen in het ondernemen en boekhouden e.d. en heb een serieus ondernemingsplan geschreven om de haalbaarheid van mijn plannen te toetsen.

 

Wat mij betreft begint de goede ondernemer met een serieus plan en doet hij/zij marktonderzoek naar concurrentie en of er nog wel ruimte is voor een nieuw bedrijf.

In mijn geval is die ruimte er nog wel en zijn er ook genoeg concurrenten waar ik het makkelijk van kan winnen, naast een paar gevestigde concurrenten die ook zeer serieus bezig zijn en voorlopig ook nog wel ff zullen blijven.

 

Er zullen altijd mensen zijn die snel, simpel en vooral makkelijk geld willen verdienen, zij beginnen lukraak een webshop in een goedlopende markt zonder zich te beseffen dat het een overvolle markt is waar je niet zomaar ff rijk wordt..

 

Karen

Die zich afvraagt of je zelf ook een webshop zou willen beginnen??

Link naar reactie
  • 0

Ik ben allerminst van plan een webshop te beginnen. Ik ben wel van plan binnen nu en een jaar een onderneming te beginnen. Businessplan wordt nu al over nagedacht en over een half jaar uitgewerkt als alles mee zit. Wat en hoe houd ik vooralsnog voor mij.

Link naar reactie
  • 0

Beetje vreemd om deze vraag te stellen als je het zelf allerminst van plan bent.. Maar goed, wij hebben ook een webwinkel en hebben daarvoor gekozen omdat de producten die wij leveren (linux laptops en home servers) nog vrij onbekend zijn en een fysieke vestiging in een of andere stad daardoor waarschijnlijk niet rendabel.

 

Een groot voordeel is wat mij betreft dat je niet gebonden bent aan je lokatie en toch 24 uur per dag open kan zijn. Ook kan je er andere dingen naast blijven doen, zolang het in ieder geval niet al je tijd opslokt. Nadeel is inderdaad het persoonlijk concact, al komen klanten soms bij ons toch gewoon even gezellig langs :)

Link naar reactie
  • 0

Heb eigenlijk de webwinkel branche genomen omdat het vaak een branche is waar mijn hoofdvraag op van toepassing is. Let wel, dit is geen topic om met hard werkende ondernemers in bovenstaande branche de draak te steken. Ik zal derhalve ook de titel aanpassen.

 

Link naar reactie
  • 0

Ik denk omdat het leuk lijkt, en (betalende!) klanten binnenhengelen héél makkelijk lijkt >;(

 

Vooral de laatste -lijkt- wordt nogal eens over het hoofd gezien - met alleen een goede shop en dito productaanbod ben je er in de meeste branches nog lang niet.

 

Grote namen zoals wehkamp, bol.com e.d. zijn toch ook puur webwinkels.. Die draaien echt wel goed genoeg om serieuze bedrijven te zijn.

 

Zie daar de bedrijven als wehkamp die hun reputatie als postoderbedrijf ten gelde hebben weten te maken als online winkel. Iets als een wehkamp moet het echt niet hebben van de bijzonder scherpe prijsstelling of goede service, maar wel van jarenlange merkbekendheid bij een breed publiek. Die krijgen klanten die domweg wehkamp.nl intikken om iets te bestellen, als nieuwe speler zou je zoiets een gigantisch marketingbudget kosten.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 171 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.