• 0

Ervaring gevraagd bij het opstarten van een Internet product/dienst

Hallo allemaal,

ik ben van plan een producten / diensten te ontwikkelen op Internet gericht op individuen en het MKB, waarmee gebruikers hun werk makkelijker kunnen organiseren en beheren. Bijv. het beheren van relaties, of het beheren van projecten, of je TODO's, enz.

Ik wil dus geen webshop beginnen o.i.d., maar producten / diensten ontwikkelen waar gebruikers online gebruik van kunnen maken. Ik wil dus ook geen webdesignbedrijf opstarten waar projecten worden gedaan.

Ik ben op zoek naar ervaringen van mensen die iets vergelijkbaars hebben opgestart:

- waar ben je tegenaan gelopen?

- wat zijn je leermomenten?

- wat zijn de DO's en DON'T's?

- wat is je businessmodel (licenties verkopen / abonnementen / enz.)?

- wat zijn tips?

- wat zijn je succesfactoren?

- enz.

Kortom, heb je ervaring met iets vergelijkbaars, deel ze! Ik ben erg geïnteresseerd!

Alvast bedankt!

Funky

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

• 0

Voordat mensen hier open deuren in gaan trappen ben ik erg benieuwd wat je eigen ervaringen zijn op dit gebied.

Vertel eens wat je zelf zoal hebt ervaren en met ons wil delen. De praktijk leert namelijk dat mensen sneller geneigd zijn te reageren als ze zien dat iemand zelf ook bereid is zijn kennis te delen.

• 2

Ik maak heel vergaande MRM-tools voor horecaondernemingen, heb narrowcasting software gebouwd voor het MKB en een platform om binnen enkele minuten een social-network aan te maken. Ik ga gewoon even je vragenlijstje af.

- waar ben je tegenaan gelopen?

Dat de ontwikkelingstijd enorm tegenvalt als je het helemaal goed wil doen. Ik geef mezelf tegenwoordig voor grote projecten een extra tijdsmarge van 2 maanden op ieder half jaar verwacht werk. Ook al is het functioneel ontwerp nog zo compleet, er gaan altijd dingen fout of moeten anders.

- wat zijn je leermomenten?

Ieder moment dat ik een klant teleur heb moeten stellen om hier vervolgens weer samen uit zien te komen.

- wat zijn de DO's en DON'T's?

Niet te snel zeggen dat je iets kunt maken binnen korte tijd, ga eerst even rustig zitten met je programmeurs om een realistische tijdsplanning te maken en kom er dan op terug. Wat je vooral wel moet doen is enorm veel aandacht schenken aan de gebruikservaringen van je launching customer, geef hem veel extra voor weinig (of geen) geld. Zijn feedback is enorm waardevol voor jouw uiteindelijke product.

En verwacht nooit dat je product af is, blijf ontwikkelingen n.a.v. de feedback van je klanten.

- wat is je businessmodel (licenties verkopen / abonnementen / enz.)?

Narrowcasting op licentiebasis, horeca-MRM tool is toegang gratis (ze kunnen zien wat het allemaal kan) het gebruiken van veel functies kost vervolgens geld (niet alles, maar werkt samen). De community-sites draaien op advertenties.

- wat zijn tips?

Als jij een systeem wilt schrijven wat in jouw ogen perfect werkt voor de advocatuur, zorg dat je geregeld contact hebt met iemand die in die branche werkt en bespreek met hem jouw product, je hebt geen idee hoe ver je ernaast kan zitten.

- wat zijn je succesfactoren?

Door blijven te ontwikkelen, veel feedback vragen (en te blijven vragen) heb jij op den duur een product die je klant niet meer uit zijn dagelijks bedrijfsvoering kan wegdenken.

• 0

Dank voor de reacties sofar!

@Merkava: wat betreft mijn eigen ervaring: ik ben software architect met een achtergrond in interactie-ontwerp / usability en heb bij verscheidene Internet en ICT dienstverleners gewerkt. Tot nu toe voornamelijk projecten gedaan. Inmiddels weet ik dus wel hoe je goede software bouwt, maar het opstarten van een bedrijf gericht op een product of dienst, daar heb ik zelf nog geen ervaring mee, vandaar mijn vraag hoe andere mensen dit doen...

@Joost Schravendeel: hoe ben je begonnen? Had je een startkapitaal? Ben je alleen begonnen, of met meerdere mensen? Ben je gelijk fulltime aan de slag gegaan, of ben je bijv. eerst gedeeltelijk gaan freelancen?

• 0

Ik had als voordeel dat ik op mijn 17e begonnen ben, ik woonde bij mijn ouders en had een PC op mijn kamer staan. Ik begon samen met iemand omdat ik zelf niet kan programmeren. Ik kan mijn ideeën vormgeven en verkopen. Dit waren de social-networks, dit project heeft ervoor gezorgd dat ik kon beginnen.

Toen ik aan mijn tweede project begon was ik samen met een compagnon al in een klein kantoortje getrokken en vanuit daar hebben wij met zijn tweeën de narrowcasting-applicatie geschreven. Inmiddels ben ik verhuisd naar een groter kantoor en werken er 3 fulltime programmeurs voor mij en mijn compagnon om alle projecten goed te kunnen blijven onderhouden en uitbouwen.

Mijn enige 'startkapitaal' om de rekeningen van mijn eenmanszaakje te betalen was slechts 3.000 euro en had ik bij elkaar gespaard door vakken te vullen ;)

Ik heb mijn bedrijf zogenaamd 'gebootstrapped', ik heb altijd zo min mogelijk geld uit het bedrijf onttrokken en zoveel mogelijk geïnvesteerd in het doorontwikkelen van de producten (en het bouwen van nieuwe). Ik heb nooit een lening afgesloten maar alles uit de winst gefinancierd. Ik ben inmiddels 4 jaar zo bezig.

• 0

@Jeroen Bakker: Thanks! Dat is inderdaad een erg goede inspiratiebron, ik kende ze ook al :) Vooral hun recent verschenen boek 'Getting Real' legt alles uit hoe zij tot een succesvolle onderneming zijn gekomen. Heb jij ook een vergelijkbare onderneming?

• 0

Wij ontwikkelen geen producten voor het MKB in brede zin, maar verder lijken we qua ideeën en opzet wel op 37 Signals. Met een klein team voor eigen rekening en risico softwareproducten ontwikkelen, zelf learning curves slechten en betalende klanten binnenhalen, disruptive businessmodel t.o.v. bestaande partijen, terughoudend zijn met risicodragende externe financiering, enzovoort :)

• 0

Ik ben na m'n afstuderen nu precies één jaar fulltime bezig met het echt opstarten van zoiets (samen met een partner). Waar ik met name tegen aan loop is toch je eigen productiviteit te positief inschatten en te veel willen doen. Wat soms moeilijke keuzes oplevert: Momenteel staan er bijvoorbeeld zeer interessante en leuke projecten stil, omdat twee mensen maar een beperkte hoeveelheid werk kunnen verzetten.

Qua businessmodel zijn er eigenlijk twee belangrijk voor ons: abonnementen (en winstdeling op abonnementen in partner projecten) en licenties. Die licenties laten nu nog even op zich wachten tot de software (generieke community software) ver genoeg is afgerond.

En 37signals is inderdaad een zeer interessante onderneming. Over de daadwerkelijke producten twijfel ik een beetje, maar dat is een programmeur eigen misschien.... je had 't zelf immers altijd beter kunnen doen.... toch? ;)

Maar ik sta momenteel dus eigenlijk nog midden in het opstarten dus de succesfactor moet nog heel even blijken, net als de tips...

In ieder geval één tip: je niet gek laten maken door nieuws vanaf bijv. TechCrunch.com, iedereen lijkt je 10 keer in te halen, maar voor bijvoorbeeld groupware leek dat vijf jaar terug ook al zo en er is nog steeds zat ruimte voor goede producten in die markt.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar