Iwan van Geelen Geplaatst: 9 oktober 2008 Iwan van Geelen 3,2k 213 Geplaatst: 9 oktober 2008 Een voorstel van de EU geeft de consument die winkelt via het web meer rechten. Er moeten gelijke basisrechten komen voor de Europeanen. linkhttp://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1474&format=HTML&aged=0&language=NL&guiLanguage=en (via emerce) geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17509-consumentenbescherming-commissie-doet-voorstellen-voor-eu-rechten-voor-consumen/ Delen op andere sites More sharing options...
0 renep Geplaatst: 9 oktober 2008 renep 2,4k 117 Geplaatst: 9 oktober 2008 Een voorstel van de EU geeft de consument die winkelt via het web meer rechten. Er moeten gelijke basisrechten komen voor de Europeanen. Klinkt goed. Alleen de bedenktijd ofwel "afkoelingsperiode" vind ik (in sommige gevallen) twijfelachtig. Wanneer een onderneming een fatsoenlijk aanbod doet, dat aan alle voorwaarden voldoet, kun je je afvragen of het redelijk is dat de koper zich 14 dagen lang kan bedenken. Wat is dan de eerste 14 dagen de betekenis van de overeenkomst, vraag ik me af. René Applinet - informatieve websites | Lancelots - informatie en forum voor freelancers / zzp'ers Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17509-consumentenbescherming-commissie-doet-voorstellen-voor-eu-rechten-voor-consumen/#findComment-172613 Delen op andere sites More sharing options...
0 retail Geplaatst: 9 oktober 2008 retail 1,4k 105 Geplaatst: 9 oktober 2008 Het ziet er goed uit voor de ondernemers. Nadeel voor de consument is de garantieperiode op witgoed e.d. wat 2 jaar wordt en in Nederland soms wel 4 of 5 jaar kan zijn. Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17509-consumentenbescherming-commissie-doet-voorstellen-voor-eu-rechten-voor-consumen/#findComment-172617 Delen op andere sites More sharing options...
0 StevenK Raad van Advies Geplaatst: 10 oktober 2008 StevenK Raad van Advies 4,8k 8 680 Geplaatst: 10 oktober 2008 Heel jammer. In eerste instantie was het nu juist de bedoeling dat er een EU verordening zou komen, om te zorgen dat de rechten van de consument dezelfde zouden zijn in de hele EU. Nu het zoals ik hier lees een richtlijn wordt, verandert er niets aan de mogelijkheden van de consument om zijn rechten te doen gelden. Allereerst vereist een richtlijn implementatie in de wetgeving van de lidstaten, waarbij de richtlijn alleen maar minimumnormen stelt (en dus de genoemde garantietermijn nog steeds in NL langer zal zijn). Daarnaast dient de nationale wetgeving dan richtlijnconform uitgelegd te worden. De kracht van een verordening zou er juist in zitten dit die hele impementatie en uitleg stappen op nationaal niveau uit de weg geruimd zouden worden. #ICT #Legal #manufacturing #sustainability Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17509-consumentenbescherming-commissie-doet-voorstellen-voor-eu-rechten-voor-consumen/#findComment-172624 Delen op andere sites More sharing options...
0 Iwan van Geelen Geplaatst: 10 oktober 2008 Auteur Iwan van Geelen 3,2k 213 Geplaatst: 10 oktober 2008 Consumenten bescherming is goed en is zelfs misschien wel basis voor veel mensen om internetaankopen te doen (vergelijk het met staatsgaranties die de overheden bieden bij bankgaranties). Ik denk wel dat we nog eens goed moeten kijken of het niet altijd te ver gaat. Als vergelijk; Vliegtickets vallen buiten de afkoelingsperiode, om dit absoluut te doen is raar! Als iemand een jaar voor vertrek een ticket koopt (traditionele airline) en 2 weken daarna besluit om wat voor redenen dan ook niet te gaan vliegen krijgt hij nul centjes terug en mag het ticket ook niet wijzigen (vaanuitgaande van een laagste prijs ticket) dit is raar, het zal inderdaad juist zijn als het ticket verkoop meer tijdgebonden / kritisch is (je koopt twee dagen voor vertrek een ticket en 5 uur voor vertrek wil je het afzeggen) De low cost carriers doen het (bijna) allemaal veel eerlijker, je mag je ticket altijd wijzigen je betaald alleen de administratie kosten en het prijsverschil. Zo denk ik dat er meer branches moeten gaan lobbyen voor een (beperkte) vrijstelling, die er misschien wel meer recht op hebben. Hier op HL wel vaker tegengekomen, denk aan ruilen om hygiënische redenen (staat volgens mij formeel nergens) of dure duurzame producten die de handelaar speciaal moet bestellen Zo dat voor de vrijdag morgen! geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be Link naar reactie https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17509-consumentenbescherming-commissie-doet-voorstellen-voor-eu-rechten-voor-consumen/#findComment-172634 Delen op andere sites More sharing options...
Iwan van Geelen
Iwan van Geelen
Een voorstel van de EU geeft de consument die winkelt via het web meer rechten. Er moeten gelijke basisrechten komen voor de Europeanen.
linkhttp://europa.eu/rapid/pressReleasesAction.do?reference=IP/08/1474&format=HTML&aged=0&language=NL&guiLanguage=en
(via emerce)
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17509-consumentenbescherming-commissie-doet-voorstellen-voor-eu-rechten-voor-consumen/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
4 antwoorden op deze vraag