• 0

storting 18K kapitaal in stamrecht BV

Hallo,

Ik krijg binnenkort een afkoopsom die in in een op te richten Stamrecht BV zal moeten storten. Echter, die 18K startkapitaal, kun je die gelijk weer terughalen uit de BV? Of blijft er dan een vordering over. In dit geval krijg je dus een mooi bedrag van je ex-werkgever, maar tegelijkertijd wordt je prive met een schuld (aan je eigen BV) opgezadeld. Is er daarnaast nog een bepaalde maximum looptijd voor die vordering? Ik ben niet van plan om de BV iets te laten doen. Het is puur voor de oude dag.

Ik lees op diverse sites dat die stortingseis waarschijn lijk in 2009 vervalt. Is hier al iets meer over bekend?

Thanks.

Zoeffie

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

21 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kees,

Bedankt voor je reactie. Er blijft dus inderdaad een vordering bestaan, maar is dit niet krom? Feitelijk word je dus "gestraft" met een prive schuld omdat je een afkoopsom krijgt. Is er een minimum kwa aflossing van deze vordering? Kan ik bijv. 50 euro p/m aflossen aan de BV? Of moet de schuld binnen een bepaalde tijd afgelost zijn?

Stel dat ik om de schuld te kunnen aflossen, uitkeringen uit de BV moet doen aan mezelf. Dan betaal ik eerst belasting over dat brutobedrag. Het nettobedrag is voor de aflossing Dus, feitelijk betaal ik dan veel meer (naast de rente) dan 18k. Of zie ik dat verkeerd?

Is het dan niet verstandiger om het bedrag te laten storten bij een verzekeringmaatschappij?

Link naar reactie
  • 0

Feitelijk is het geen schuld, want je hebt de aandelen van je BV als bezit gekregen. Zie het als het kopen van een brood bij de bakker: je geeft twee euro en krijgt er een brood voor terug. Zo is het ook met het kopen van de aandelen van je BV. Je hoeft het geld er natuurlijk niet uit te halen.

 

Over de 18.000 die je in de BV stort, hoef je geen belasting te betalen. Indien je stamrehct straks "op" is, resteert een banksaldo van 18.000. De waarde van je aandelen zijn ook 18.000. Je kan dan de BV opheffen door de aandelen van de BV aan de BV terug te verkopen. Je krijgt dan ook je 18.000 terug.

Kees de Kruiff

In Memoriam

Link naar reactie
  • 1

Kees,

Bedankt voor je reactie. Er blijft dus inderdaad een vordering bestaan, maar is dit niet krom? Feitelijk word je dus "gestraft" met een prive schuld omdat je een afkoopsom krijgt. Is er een minimum kwa aflossing van deze vordering? Kan ik bijv. 50 euro p/m aflossen aan de BV? Of moet de schuld binnen een bepaalde tijd afgelost zijn?

Stel dat ik om de schuld te kunnen aflossen, uitkeringen uit de BV moet doen aan mezelf. Dan betaal ik eerst belasting over dat brutobedrag. Het nettobedrag is voor de aflossing Dus, feitelijk betaal ik dan veel meer (naast de rente) dan 18k. Of zie ik dat verkeerd?

Is het dan niet verstandiger om het bedrag te laten storten bij een verzekeringmaatschappij?

 

Hoi Zoeffie

 

Je wordt niet gestraft hoor. Uitgangspunt is dat je zelf (niet uit de ontslagvergoeding) 18K hebt voor een BV. Een alternatief zonder de 18K is een LTD. Juridisch gezien heb je dus genoeg mogelijkheden om de 18K niet terug te hoeven halen naar privé. Dat is dus een keuze.

 

Als je besluit om de 18K terug te halen naar privé, dus te lenen van de BV, dan zal die ooit ingelost moeten worden. Dat kan door verrekening met de uitkeringen in de toekomst. Stel dat je vanaf 65 9K per jaar krijgt, dan kun je die uitkering wegstrepen gedurende twee jaar tegen de 18K schuld. Wel moet je privé dan de IB betalen over de bruto uitkering.

 

Overigens heeft de staatssecretaris goedgekeurd dat als het saldo van de lening onder de 17,5K blijft er geen rente verschuldigd is. Zie het besluit van 24-5-2006:

 

http://www.minfin.nl/minfin01/minfin/nl/Actueel/Kamerstukken/2006_deel_1/05/Inkomstenbelasting_Resultaat_uit_overige_werkzaamheden

 

CRTL-F even op '17.500'

 

Voorwaarde is dan wel dat de RC niet oploopt (op enig moment) tot boven de 17,5K. Dus haal maximaal 17.500 terug naar privé. Dan is het rentevrij!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Kees, Joost,

Bedankt voor jullie reactie. Ik vind het nog steeds een ingewikkelde materie. Weet niet hoveel topics is gisteravond over stamrecht heb gelezen. Als het moment daar is dat ik de keuze moet maken, dan kom ik wellicht met nog wat vragen (weet ik eigenlijk wel zeker).

Goed weekend.

Zoeffie

Link naar reactie
  • 0

Interessant.....heb nog wel een aanvullend vraagje, en hoop dat iemand me daarmee kan helpen. OK, voor die € 18.000 oprichtingskapitaal heb ik alle aandelen van de Stamrecht B.V. in eigen bezit. Hoe zit dat nu fiscaal privé. Dat is bezit van mijzelf, want bij opheffing krijg ik het terug. Dan moet ik dat dus in box 3 aangeven (grr). Wat is dan de koerswaarde ? Altijd 100 % ?

Link naar reactie
  • 0

Hallo Joost,

 

In een vorige bericht doe je melding over een besluit van de staat secretaris;

 

"Overigens heeft de staatssecretaris goedgekeurd dat als het saldo van de lening onder de 17,5K blijft er geen rente verschuldigd is. Zie het besluit van 24-5-2006:"

 

Ik kan echter de details niet op de site van het ministerie vinden. Heb je tips of meer informatie hierover?

(Bijvoorbeeld het besluitnummer?)

 

 

Ik heb nl. sinds vorige jaar ook een stamrecht BV en wil graag de 17.500 teruglenen, maar het mag natuurlijks niets gaan kosten ;)

 

Alvast mijn dank

Henry

Link naar reactie
  • 0

hopelijk leest iedereen in dit topic nog mee:

 

Zie deze link voor de uitleg over de goedkeuring van de Staatssecretaris over renteloos lenen AAN de BV. Let wel: dus niet VAN de BV.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=49;action=display;threadid=22417

 

De Staatssecretaris gaf in zijn goedkeuring de opmerking "ook negatieve standen" weer, waardoor de indruk is ontstaan dat je als DGA ook renteloos mag lenen VAN de BV tot € 17.500.

 

Dit is dus niet het geval! De goedkeuring ziet alleen op leningen van de DGA AAN de BV tot € 17.500. Zie verder de gegeven link.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Sta ook op punt stamrecht op te richten en heb de discussies en vragen over 18/k verplicht of niet en renteloos teruglenen aan prive gelezen. Wat ik nog niet echt helder heb is het volgende.

Ik heb keus tussen daadwerkelijk zelf uit eigen middelen 18k storten en dit in de BV laten zitten of gebruik te maken van een regeling bij mijn bank dat er vanuit nieuw geopende betaalrekening tijdelijk een kas rondje gemaakt wordt.

In laatste geval blijft er een vordering op prive in de balans.

Nu zegt de een tegen mij dat het uit rendement overweging op termijn beter is zelf uit privé te betalen en in de BV te laten

(bijvoorbeeld wanneer later een hypotheek geregeld wordt)

De ander zegt weer dat dit niets uitmaakt ?!

Kortom, als het geld er is, wat is dan het verstandigste te doen?

Link naar reactie
  • 0

hoi BSI

 

Het is een tientjes kwestie. Laat je die 18K staan, dan genereert dat rente in de BV.

Haal je 17,5K naar privé dan kan het privé renderen op een spaarrekening, maar genereert de BV geen opbrengst over die 17,5K omdat je dat rentevrij houdt.

 

Als je het geld niet nodig hebt, laat het dan staan in de BV, waar het thuishoort ;)

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Joost,

Opening rekening en boeking over en weer zit standaard in hele proces verweven bij de partij die voor mij de oprichting stamrecht e.d. verzorgt. Als het een tientjes kwestie is dan heeft het weinig zin dit proces te doorkruisen en denk ik dat ik het zo kan laten.

Bedankt voor je reactie

 

Link naar reactie
  • 0

Ik heb begrepen, dat ondanks de 18K weer teruggehaald wordt naar prive het aandelen pakket terwaarde van 18 K in de BV zit. Indien dit niet wordt afgelost verkoopt de BV bij liquidatie de aandelen aan de eigenaar.

Om de zaak te verevenen wordt dat boekhoudkundig toch alsvolgt geboekt?

Aandelen aan kap en Kap aan aandelen waarbij de zaak wordt glad getrokken.

Althans zo is het mij uitgelegd.

Als dit onjuist is, en het geld is er niet om de 18 K terug te betalen? Hoe zit dat dan.Perslot van rekening is dat toch mijn eigen geld?

Hopelijk wilt u mij hierop antwoorden

Vr gr

pjottr

Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen,

maar uit het hebben van weinig behoeften.

Link naar reactie
  • 0

 

Zodra het stortingskapitaal is teruggehaald naar privë, krijgt de BV in principe een vordering op de aandeelhouder. Bij liquidatie moet deze vordering eerst afgelost worden, voordat je de BV kunt ontbinden. Maar bij ontbinding blijkt er plotseling € 18k in kas te zitten en dit bedrag kan dan weer teruggegeven worden aan de aandeelhouder. Anders gezegd: Die € 18k ben je niet kwijt, maar komt bij ontbinding weer aan de aandeelhouder toe. Tenzij de BV verliezen heeft gemaakt, maar dat is weer een ander verhaal.

 

Succes,

 

Odeon

Link naar reactie
  • 0

Dank voor je bericht . Duidelijk, alleen het antwoord roept tegelijkertijd een andere vraag op nl:

Als de BV verlies heeft wat gebeurd er dan? Kun je daar iets over zeggen als je wilt?

Ik heb altijd begrepen, dat als de BV leeg is tengevolge van de uitkeringen en mogelijke verliezen en er geen andere zaken spelen dan die met het oprichtingskapitaal, dat er sprake is van een lege BV. Ook dan kan ik die lege BV liquideren en ben die 18 K niet kwijt.

Hoe zit het op dat momnet met de verschuldigde rente als er geen rente vergoeding is betaald aan de BV. Ik begrijp dat die alsnog op tafel dient te komen maar ook die komen toch weer in prive terug als de BV is ontbonden?

Hopelijk kun je me wat licht hier over geven. Ik heb nl het gevoel dat mijn acc mij eertijds op een verkeerd been heeft gezet en ik wil zaken zodanig regelen, dat ik op einddatum niet voor verrassingen kom te staan maar ook mijn geld niet kwijt ben.

Gr

Pjottr

Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen,

maar uit het hebben van weinig behoeften.

Link naar reactie
  • 0

Hoi Pjottr,

 

Wat van belang is is het eigen vermogen van je BV. Dit bestaat uit 2 elementen: het gestort aandelenkapitaal en de algemene reserve. Je kunt dit terugzien in de jaarrekening van de BV. De algemene of winstreserve is het totaal van de ingehouden winsten -/- dividenduitkeringen. Als de BV meer verlies dan winst heeft gemaakt, is de algemene reserve negatief .

 

Op het moment dat de BV wordt geliquideerd realiseer je een resultaat uit aanmerkelijk belang. Indien het eigen vermogen hoger is dan het gestort kapitaal realiseer je een vervreemdingsvoordeel van Eigen vermogen -/- gestort kapitaal. Hierover is 25% inkomstenbelasting verschuldigd.

 

In de omgekeerde situatie heb je een verlies uit aanmerkelijk belang. In principe ben je dan je gestort kapitaal (gedeeltelijk)kwijt. Maar je hebt wel recht op een belastingteruggave.

 

Als het Eigen Vermogen bv € 0 is, heb je een verlies uit aanmerkelijk belang van € 18.000. Op grond van het verlies uit ab heb je recht op een belastingteruggave van 25% * € 18.000 = € 4.500. In principe moet dit verlies verrekend worden met toekomstige dividenduitkeringen, eventueel uit een andere BV. Als je echter gedurende een bepaalde tijd geen inkomsten uit aandelen meer geniet, mag je de belastingteruggave in de vorm van een tax credit ten laste van je overig inkomen brengen. Je moet hiervoor wel een beschikking bij de belastinginspecteur aanvragen.

 

Informeer je accountant hierover, want veel accountants - weet ik uit ervaring - kennen deze regel niet.

 

Wat betreft de rentevraag:

Als de BV een vordering op de aandeelhouder heeft, moet hierover in principe door de aandeelhouder rente betaald worden. Het hangt een beetje van de situatie af of je die rente alsnog moet voldoen. Jouw BV verkeert niet in een situatie van faillissement en je wilt de BV ontbinden. Verder leidt ik uit jouw verhaal af dat de BV verliesgevend is. Dit alles bij elkaar genomen, verwacht ik niet, dat iemand er zich druk om maakt of je wel of geen rente betaald over je schuld aan de BV.

 

Maar ik ken niet de exacte gegevens. Daarvoor moet ik inzage in de balans hebben.

 

Succes.

 

Odeon

 

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Hallo Odeon

Hartelijk dank voor je snelle reaktie. Helder en duidelijk. Ben best bereid je inzage tegeven in de balans maar zou dat liever niet

op het forum wilen plaatsen. Als je het goed vindt wil ik je de balans en v+w 2008 mailen met toelichting.

Bijvoorbaat dank

gr

Pjottr

Rijkdom bestaat niet uit het hebben van grote bezittingen,

maar uit het hebben van weinig behoeften.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    11 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.