• 0

stamrecht en dekkingspolis

Goedemiddag,

 

Ik heb 5 jaar gelden een stamrecht BV opgericht, hierin is een ontslagvergoeding van 115.000 euro gestort. Momenteel is 60.000 – middels een zakelijke ovk uitgeleend.

Ik ben op zoek naar een voorziening voor mijn oude dag, waarbij ik er zeker van ben dat de betreffende voorziening ook op 65 jaar aanwezig is.

 

Mijn adviseur stelt voor dat de BV een zogenaamde dekkingspolis afsluit waarin een kapitaal wordt gespaard, dat voldoende is om de toekomstige stamrechtverplichting na te komen. Naast een maandelijkse premiebetaling wordt ook het resterende “stamrechtgeld” ad 55.000,-- euro in de polis gestopt. De polis kent een gegarandeerde uitkering.

Hij adviseert deze constructie boven een pensioenvoorziening omdat het stamrecht flexibeler is dan pensioen voor wat betreft de duur en aanvang van de uitkering.

 

Lijkt u dit een goede oplossing. Ik ben 45 jaar en heb de 55.000,-- voorlopig niet nodig.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0

En wat gebeurt er als je over 5 jaar wel het geld nodig hebt? M.a.w. hoe flexibel wil je zijn. Als je dit wil doen, had je misschien beter het stamrecht rechtstreeks bij een verzekeraar ondergebracht in plaats van bij een eigen stamrecht BV. Dan had je veel kosten en moeite gespaard. Ongetwijfelt zitten er vrij hoge kosten aan de polis, die garantie betaal je ook zelf voor door een lager rendement.

 

Het is net wat je wil.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik ben wel ondernemer, maar behoef in mijn onderneming geen investeringen te doen.

 

Inderdaad, achteraf had ik beter de ontslagvergoeding rechtstreeks bij een verzekeraar onder kunnen brengen.

Mij is inderdaad verteld dat het zeker niet gunstig is wanneer ik de eerstkomende jaren over het geld wil beschikken, maar dat is dus niet het geval.

Het is voor mij een idee van "een stok achter de deur".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 177 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.