• 0

Deze situatie loopt uit mijn handen... wat kan ik doen?

Ik heb een contract met een duitse bedrijf voor het verkrijgen van de voorbereiding documenten voor de verbouwing van een fabriek in Roemenië. Er zijn 3 betaling milestones in onze contract vastgesteld. Ik heb een probleem bij de tweede betaling milestone.

 

Deze milestone omvat verschillende punten. Wij hebben alle punten voldaan met uitzondering van een waarvan de klant zei dat hij heeft het niet meer nodig. Maar nu zegt de klant dat hij het waarschijnlijk wel nodig heeft . Het probleem is dat ik klaar ben met de werkzaamheden voor de tweede milestone, maar de klant heeft nog niet besloten of hij de ontbrekende punt wel of niet meer wilt hebben.

 

Het grote probleem is dat wij met ons werk moeten doorgaan- volgens het tijdschema. Het ontbrekende punt uit de tweede milestone heeft geen invloed op ons werk; we kunnen verder gaan, maar in de tussentijd worden we niet betaald.

 

De tweede milestone bevat 60% van onze contractuele prijs, dus uiteraard ben ik erg bang dat hij de 60% betaling niet volledig of uiteindelijk helemaal niet zou betalen.

 

Wat kan ik doen? Ik heb al de correspondentie voor dit project bewaard en ik kan gemakkelijk aantonen dat mijn klant de betaling aan het uitstellen is (dat is wat ik vermoed), maar volgens onze contract heeft hij het recht om te beoordelen of onze werk goed of slecht is ...

 

Ik wil hem niet aanklagen, ik wil dit op een vriendelijke manier oplossen. Nog belangrijker: ik wil er zeker van zijn dat ik de onderhandelde prijs inderdaad krijg...

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

Als je de klant voorstelt de factuur reeds te versturen omdat je in principe aan je verplichtingen hebt voldaan, uitgezonderd iets dat door hem op de lange(re) baan is geschoven, hoe reageert hij dan? Ben je met hem in contact hierover?

 

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Als je nu de kosten van het deel dat je nog niet gemaakt hebt en hij nog over tweiffeld uit het 2de te betalen bedrag haald zodat dat 2de deel iets lager is heeft de klant geen enkelle reden meer om niet direct te betalen. Het deel dat nog niet gebouwd is is immers ook nog niet in rekening gebracht en kan hij dus rustig verder over denken.

Verder kan je hem natuurlijk ook met een nette en vriendelijke brief op de hoogte brengen dat als hij geen besluit neemt over het ontbrekende punt en de betaling daardoor blijft uitstellen dat je daardoor niet verder kan en dat de daaruit vloeiende vertraging niet aan jouw verwijtbaar is.

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Frans en Vossie.

 

Jullie adviezen zijn slim en ik zal ze zeker gebruiken. Ik hoop maar dat de klant zal reageren. Ik ben bang dat als ik zeg: ik stop met het werk als ik geen antwoord krijg, dan zal ik verder ernstige problemen hebben.

 

Mijn klant is een Duitse architect. Maar zijn opdrachtgever is een zeer grote automotive organisatie. Ik kan in grote problemen komen als ik gewoon stop met de werkzaamheden. In mijn contract staat niet dat als ik niet betaald ben dan heb ik het recht om te stoppen met de werk.

 

Ik probeer dit op te lossen en tevens cover my ass, weet je wel?

 

(sory voor eventuele fouten in het nederlands)

Link naar reactie
  • 0

Dank je wel Frans en Vossie.

 

Jullie adviezen zijn slim en ik zal ze zeker gebruiken. Ik hoop maar dat de klant zal reageren. Ik ben bang dat als ik zeg: ik stop met het werk als ik geen antwoord krijg, dan zal ik verder ernstige problemen hebben.

 

Mijn klant is een Duitse architect. Maar zijn opdrachtgever is een zeer grote automotive organisatie. Ik kan in grote problemen komen als ik gewoon stop met de werkzaamheden. In mijn contract staat niet dat als ik niet betaald ben dan heb ik het recht om te stoppen met de werk.

 

Ik probeer dit op te lossen en tevens cover my ass, weet je wel?

 

(sory voor eventuele fouten in het nederlands)

 

Je hoeft toch ook niet meteen te dreigen dat je stopt met werken? Gewoon contact zoeken en aangeven dat je een x bedrag wilt faktureren (of zoek helemaal geen contract en faktureer gewoon) onder aftrek van de nog niet verrichte en door hem uitgestelde werkzaamheden.

Dreigen te stoppen met werken hoef je niet aan te beginnen.

Heb je leveringsvoorwaarden trouwens?, en zo ja wat staat daarin?

de ark is gebouwd door amateurs, de titanic door professionals

Link naar reactie
  • 0

Hoi Frans,

 

leveringsvoorwaarden heb ik nog niet... en je hebt gelijk: ik wil niet dreigen om te stoppen met werken.

 

Dit is waarom ik voel me echt een starter!

 

Ik heb contact genomen met de klant en hij reageert niet op mijn berichten of telefoons. 2 maanden geleden moest hij onze factuur betalen (ik heb ook een discount verstuurd voor de ontbrekende punt) en hij heeft helemaal niet gereageert of betaald.

 

Ik heb ook contact genomen met de automoive bedrijf en ik heb gevraagd of ze kunnen mij helpen voor een betere communicatie met mijn klant maar natuurlijk is dat niet hun taak. Als ik mijn klant aan de telefoon krijg, zegt hij altijd dat hij het te druk heeft voor dit gespreek.

 

Ik heb ook een andere project gebracht (de verbouwing van een andere fabriek in Roemenie waar de duitse architect kan de architectuur doen) en ik hoopte om mijn klant te stimuleren voor een betere oplossing voor de current project. Dit werkt ook niet...

Link naar reactie
  • 0

Hi Olimpia,

 

Ten eerste welkom op de forum. Ten tweede vervelend dat de architect zich zo gedraagt. Had je het indruk dat de automotive bedrijf dat zij "problemen" hebben met de architect? Ik zou proberen erachter te komen wat er nog meer speelt.

 

Daarnaast zou ik even contact opnemen met de bond van architecten in Duitsland voor advies. Je hoeft niet direct te zeggen wie het is maar leg je situatie uit en probeer erachter te komen wat voor opties je hebt.

 

Ik hoop dat het gauw los loopt. :)

If at first you don't succeed try again

Link naar reactie
  • 0

...

Ik heb contact genomen met de klant en hij reageert niet op mijn berichten of telefoons. 2 maanden geleden moest hij onze factuur betalen (ik heb ook een discount verstuurd voor de ontbrekende punt) en hij heeft helemaal niet gereageert of betaald.

...

 

Wat gebeurt er als jij de rest van het werk niet meer afmaakt? Heeft hij daar last van? Dan is dat je enige praktische mogelijkheid. Zoek hem op. In een telefoongesprek of email is het makkelijk iemand af te poeieren, maar face to face is dat moeilijker. Stel een ultimatum: hij betaalt direct, of je voert geen spat meer uit. Als hij dan nog sputtert of intimideert, je poot stijf houden, en hem duidelijk maken dat je niet werkt voor mensen die wanbetaler willen zijn.

 

Worst case scenario: de verhoudingen zijn volledig verziekt en je krijgt je geld niet (maar dat is niet veel erger dan wat je nu hebt). En dan kun je evt nog naar de rechter.

 

Waarschijnlijker lijkt me dat hij eieren voor zijn geld kiest en je betaalt. Daarna ga je nieuwe afspraken maken met hem om herhaling van deze situatie te voorkomen. Wekelijks een betaling of zoiets. Hij heeft jouw vertrouwen beschadigd (dat moet je hem ook duidelijk maken!) en daarmee staat hij als het ware onder jouw curatele.

 

Voor toekomstige klanten: maak duidelijke betalingsafspraken met je klanten!

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Als ik de rest van het werk niet doe, zal de architect zelf problemen krijgen. Ze kunnen geen fabriek verbouwen zonder de bouwvergunning die ik moet krijgen.

 

In de tussentijd heb ik met mijn klant gesproken en ik heb een oplossing voorgesteld: de milestones verder in meer milestones te verdelen, zodat wij de betaling voor wat wij tot nu toe hebben gedaan kunnen krijgen. Hij is met dit eens! De 2e milestone was te generaal en nu zullen wij het duidelijker maken.

 

Zonder jullie advies zou ik dit oplossing niet hebben! Dank jullie wel :)

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 106 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.