Nou ik heb een heel verhaal en de uitkomst is zowieso niet goed vrees ik, maar ik stel em toch maar.
Hoop dat mensen het willen lezen en mee willen denken...
eind 2005/begin 2006 hebben we met drie man een stichting opgericht gericht op cultuur - onderwijs waar we parttime en voornamelijk vrijwillig mee bezig zijn.
De stichting is toen ingeschreven bij kvk en aangemeld met zo'n formulier bij de belastingdienst. We kregen hierop een bevestiging dat we aangemeld waren en evt.verdere info later zou volgen, niks van gehoord, tijdje was de stichting ook niet echt actief tot half oktober 2006. Toen gingen we serieus boekingen vastleggen en ik als leek wist niet zo goed hoe het met de btw zat. Mijn vroeger theaterwerkgever had vrijstelling en dat wilden wij ook, dus ik heb gebeld met de belasting en die zeiden dat ik dit schriftelijk moest aanvragen bij het kantoor in Heerlen. Zo gezegd, zo gedaan, het duurde een tijd voor we antwoord hadden, maar dat was uiteindelijk geen vrijstelling, maar 6 % tarief.
Vervolgens niks meer gehoord, geen formulieren gekregen. Enfin. We hebben toen wel het een en ander gelezen over BTW en de betaalde btw met de geheven verrekend...dit telksens zo bijgehouden.
Een boekhouder (ja daar hebben we nu spijt van natuurlijk) hebben we nooit gehad, die had ons op onderstaande kunnen attenderen waarschijnlijk en gaan we nu ook wel nemen).
Het probleem is dat wij het principe van de aangiftebelasting helemaal verkeerd begrepen. Door dat 6 % tarief en het feit dat wij ook veel uitgeven aan kosten met een hoger tarief (en geringere inkomsten als stichting die niet op winst is gericht, maar puur op bestaansrecht) betalen we in 2006 en 2007 meer btw (die onder de voorbelasting valt) dan we heffen. Dit was trouwens eerst ook niet goed berekend, want we hadden dingen als personeelsetentjes ook voor de voorbelasting gerekend maar dat mag dus niet, toch met dat eraf gehaald, betaalden we telkens meer.
Eerste helft 2008 idem dito
Echter deze tweede helft hebben erg veel opdrachten en ontstaat de situatie dat we meer heffen dan betalen dus ik wil aangifte doen. Ik bel met de belasting...staan we ineens nergens meer in de systemen, geen nummer , nog een probleem we hadden ook geen btw nummer, hadden we toen eerlijk gezegd niet naar gevraagd, ook niet slim. Nou werken we voor scholen die vrijgesteld zijn, dus op zich hebben die er geen last van, maar toch ik moet alle facturen dus ook weer opnieuw doen en correcties naar iedereen sturen heb ik begrepen.
Het allerergste is nog wel dat ik nu dus ook heb begrepen dat bij teveel betaalde btw je ook aangifte moet doen volgens mij een 'nihil' aangifte?
De dame van de belastingdienst raadde mij aan ons eerst maar weer helemaal opnieuw met hetzelfde formulier aan te melden.
Mijn vragen zijn de volgenden na dit lange verhaal:
- Hoe pak ik de aangiften voor de gemiste periode alsnog aan? Wist die dame niet, zou ik nog wel 'horen' maar daar word ik wat zenuwachtig van.
Ik bedoel nadat wij alsnog juist geregistreerd staan.
- En belangrijkste, we knijpen em flink nu natuurlijk...zijn ons erg bewust van onze eigen fout en stommiteit. Ik denk erover om een begeleidende brief te sturen en bovenstaande uit te leggen, met kopieen van die twee stukken die we destijds (aanmelding+reactie op btw vrijstelling) wel hebben gehad.
Nu ga je zitten lezen op internet en ik lees dus allerlei vergrijpboetes etc....weten jullie wat hierop de reactie van de fiscus zal zijn, na uitleg? Ik denk haast boetes, hoe hoog kan dit over deze tijdsvakken oplopen, want volgens mij kan het als meerdere verzuimen gezien worden? Als ik het goed las??
Ik kan verder niets meer terug vinden over verzuimboete van max 133 per verzuim, gaat dit dan per kwartaal of jaar? Want anders kan er wel 4500 euro boete komen.
Ik lees ook dat de belastingdienst dit relateert aan de niet betaalde bedragen (wat dus 0 euro is want dat weet ik zeker)?
Nu u begrijpt mijn paniek. Ik weet hoe dom dit van ons is, maar ik hoop toch dat mensen ons enig advies kunnen geven.
Zie jij kansen voor je onderneming/bedrijf in het buitenland? Met RVO onderneem je verder.
Kijk wat onze kennis, contacten en financiële mogelijkheden voor jou kunnen betekenen.
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Jvdmeer
Jvdmeer
Hallo
Nou ik heb een heel verhaal en de uitkomst is zowieso niet goed vrees ik, maar ik stel em toch maar.
Hoop dat mensen het willen lezen en mee willen denken...
eind 2005/begin 2006 hebben we met drie man een stichting opgericht gericht op cultuur - onderwijs waar we parttime en voornamelijk vrijwillig mee bezig zijn.
De stichting is toen ingeschreven bij kvk en aangemeld met zo'n formulier bij de belastingdienst. We kregen hierop een bevestiging dat we aangemeld waren en evt.verdere info later zou volgen, niks van gehoord, tijdje was de stichting ook niet echt actief tot half oktober 2006. Toen gingen we serieus boekingen vastleggen en ik als leek wist niet zo goed hoe het met de btw zat. Mijn vroeger theaterwerkgever had vrijstelling en dat wilden wij ook, dus ik heb gebeld met de belasting en die zeiden dat ik dit schriftelijk moest aanvragen bij het kantoor in Heerlen. Zo gezegd, zo gedaan, het duurde een tijd voor we antwoord hadden, maar dat was uiteindelijk geen vrijstelling, maar 6 % tarief.
Vervolgens niks meer gehoord, geen formulieren gekregen. Enfin. We hebben toen wel het een en ander gelezen over BTW en de betaalde btw met de geheven verrekend...dit telksens zo bijgehouden.
Een boekhouder (ja daar hebben we nu spijt van natuurlijk) hebben we nooit gehad, die had ons op onderstaande kunnen attenderen waarschijnlijk en gaan we nu ook wel nemen).
Het probleem is dat wij het principe van de aangiftebelasting helemaal verkeerd begrepen. Door dat 6 % tarief en het feit dat wij ook veel uitgeven aan kosten met een hoger tarief (en geringere inkomsten als stichting die niet op winst is gericht, maar puur op bestaansrecht) betalen we in 2006 en 2007 meer btw (die onder de voorbelasting valt) dan we heffen. Dit was trouwens eerst ook niet goed berekend, want we hadden dingen als personeelsetentjes ook voor de voorbelasting gerekend maar dat mag dus niet, toch met dat eraf gehaald, betaalden we telkens meer.
Eerste helft 2008 idem dito
Echter deze tweede helft hebben erg veel opdrachten en ontstaat de situatie dat we meer heffen dan betalen dus ik wil aangifte doen. Ik bel met de belasting...staan we ineens nergens meer in de systemen, geen nummer , nog een probleem we hadden ook geen btw nummer, hadden we toen eerlijk gezegd niet naar gevraagd, ook niet slim. Nou werken we voor scholen die vrijgesteld zijn, dus op zich hebben die er geen last van, maar toch ik moet alle facturen dus ook weer opnieuw doen en correcties naar iedereen sturen heb ik begrepen.
Het allerergste is nog wel dat ik nu dus ook heb begrepen dat bij teveel betaalde btw je ook aangifte moet doen volgens mij een 'nihil' aangifte?
De dame van de belastingdienst raadde mij aan ons eerst maar weer helemaal opnieuw met hetzelfde formulier aan te melden.
Mijn vragen zijn de volgenden na dit lange verhaal:
- Hoe pak ik de aangiften voor de gemiste periode alsnog aan? Wist die dame niet, zou ik nog wel 'horen' maar daar word ik wat zenuwachtig van.
Ik bedoel nadat wij alsnog juist geregistreerd staan.
- En belangrijkste, we knijpen em flink nu natuurlijk...zijn ons erg bewust van onze eigen fout en stommiteit. Ik denk erover om een begeleidende brief te sturen en bovenstaande uit te leggen, met kopieen van die twee stukken die we destijds (aanmelding+reactie op btw vrijstelling) wel hebben gehad.
Nu ga je zitten lezen op internet en ik lees dus allerlei vergrijpboetes etc....weten jullie wat hierop de reactie van de fiscus zal zijn, na uitleg? Ik denk haast boetes, hoe hoog kan dit over deze tijdsvakken oplopen, want volgens mij kan het als meerdere verzuimen gezien worden? Als ik het goed las??
Ik kan verder niets meer terug vinden over verzuimboete van max 133 per verzuim, gaat dit dan per kwartaal of jaar? Want anders kan er wel 4500 euro boete komen.
Ik lees ook dat de belastingdienst dit relateert aan de niet betaalde bedragen (wat dus 0 euro is want dat weet ik zeker)?
Nu u begrijpt mijn paniek. Ik weet hoe dom dit van ons is, maar ik hoop toch dat mensen ons enig advies kunnen geven.
Alvast mijn hartelijk dank
Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17597-grote-problemen-stichting-2005-2008/Delen op andere sites
Aanbevolen berichten
19 antwoorden op deze vraag