• 0

Verschil BV/NV voor advocatenkantoor

Hallo,

Ik heb een vraagje:

Ik ben voor het kantoor waar ik stage loop (een klein advocatenkantoor)aan het onderzoeken in welke rechtsvorm zij de maatschap het beste kunnen omzetten.

Zoals jullie wellicht weten is de maatschap straks niet meer waardoor het van rechtswege wordt omgezet in een openbare vennootschap. Dit is voor de aansprakelijkheidskwesties echter niet zo leuk, dus moet er een nieuwe rechtsvorm komen.

Nou heb ik onderzocht welke rechtsvormen andere kantoren hebben. De meeste van de door mij onderzochte kantoren zijn een NV. Andere, vooral kleinere, een BV.

Nou weet ik dat deze rechtsvormen erg op elkaar lijken. Het grootste verschil, naast het minimum kapitaal, is gelegen in de aandelen, die bij een BV dus niet vrij overdraagbaar zijn ivm met de blokkeringsregeling.

Mijn vraag is een heel simpele: waarom kiezen (vooral de grotere) kantoren voor een NV?

Is dat zodat er makkelijker toegetreden kan worden? Bij een BV kunnen er toch ook 'gewoon' nieuwe aandelen uitgegeven worden als er iemand toetreedt?

Ik hoop dat ik een beetje duidelijk ben.

Alvast bedankt.

Link naar reactie
https://www.higherlevel.nl/forums/topic/17614-verschil-bvnv-voor-advocatenkantoor/
Delen op andere sites

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

• 0

Kijk eens goed rond, ALLE advocaten kantoren zullen NV gaan worden. Ik weet zeker dat een collega je dit zal kunnen uitleggen

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
  • 0

Zeker niet ALLE.

Maar met het oog op het verdwijnen van de maatschapsvorm en de verschillen qua aansprakelijkheid daarvan met de voorgestelde OV® zullen veel kantoren overstappen (cq zijn al overgestapt) op de NV.

Een andere mogelijkheid is bijvoorbeeld de Engelse Limited Liability Partnership, LLP. Die is aardig vergelijkbaar met de maatschap.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Dat dus zie ik even niet, maar als je in het handelsregister zoekt onder advocaten bv, kom je een hele lijst tegen. Bel er eens een op en vraag waarom ze voor een BV gekozen hebben?

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

• 0

Het onderscheid moet je inderdaad zoeken in groot en klein.

Een BV met blokkeringsregeling wordt vaak aangegaan door bekenden van elkaar die met een bepaalde vertrouwensbasis samen een onderneming starten.

In een NV zal er een groter verloop (en aantal) zijn van partners met personal holdings, die ook nog eens veelal niet bij de oorspronkelijke oprichting betrokken waren.

laat even weten of je het zo in de juiste richting kunt vinden....

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar