• 0

voor het eerst balansen, hoe?

Hallo,

 

Einde van dit jaar (of eigenlijk wil ik er nu al aan beginnen) wil ik voor het eerst mijn huidige voorraad gaan tellen en doorgeven aan de accountant.

 

Ik ben sowies zelf ook erg benieuwd naar de waarde van deze voorraad.

 

Maar moet ik de waarde nou bepalen aan de hand van het verkoopbedrag wat op het artikel staat of naar het bedrag waarvoor ik het ingekocht heb?

 

Als het over het inkoopbedrag gaat (wat ik ook denk), dan zal dat niet 100% gaan kloppen omdat ik 1 artikel bij 3 leveranciers kan kopen met elk hun eigen prijs en korting. Ik kan dus niet aan het artikel zien bij wie ik het heb ingekocht.

 

Hoe kan ik hiermee omgaan en moet je voorraad altijd tot op de cent kloppen?

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Wat voor soort voorraad moet je gaan balansen ? Een winkel o.i.d. ?

 

Ja we hebben een webwinkel in feestartikelen en we verkopen de laatste tijd steeds meer uit voorraad, aangezien we de winst zoveel mogelijk investeren in grotere voorraad.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Ik begrijp uit je verhaal dat jijzelf je boekhouding doet. Voorraad is een balanspost en in je voorraadadministratie moeten alle mutaties (in- verkoop) geregistreerd te worden. Via je inkoopfactuur kun je exact nagaan hoeveel je van (w)elk artikel, en de prijs daarvan, gekocht hebt. Uit je factuurregisters (debiteurenadministratie) exact hetzelfde maar omgekeerd en natuurlijk op een hogere prijs. Als dit allemaal klopt, dan staat op je voorraad exact wat je zoal op dit moment op voorraad hebt aan elk artikelen en de waarde. De waarde per artikel gedeeld door het aantal is de gemiddelde waarde per artikel. Ik neem aan dat je het FiFo (first in, first out) volgt. Dus de oudste inkoop bij een nieuwste verkoop. Via je boekhouding en de onderliggende boekhoudstukken kun je exact nagaan wat je weten wilt. Dat kun je voorlopig ook met Exact doen. Regeltjes invullen, totaliseren, delen.

 

Succes ermee,

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

De boekhouding besteed ik uit aan een accountantskantoor.

 

Ik moet ook heel eerlijk bekennen dat inkoopfacturen direct in de map gaan en 1x per maand naar de accountant. Ik zet ze even daarvoor met hun eindbedrag in een database zodat ik zelf weet hoeveel ik aan welke leverancier heb betaald en hoeveel BTW ik moet betalen (dit reken ik wel zelf uit). Maar ik houd dus niet mijn voorraad ermee bij.

 

Als dit de manier is, dan zal ik dat zo in de toekomst moeten gaan bijhouden. Maar voor nu ligt er een grote voorraad die nog 'even' geteld moet worden.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0

Marcel,

 

Dat tellen moet dan maar gebeuren, bij de meeste bedrijven gebeurt dat eind december en niet eens omdat zij dat niet continue bijhouden, maar of het klopt. Bedenk wel bovendien dat een goede ondernemer er goed aan doet juist deze dingen goed bij te houden immers zijn brutowinst (voor de aftrek van de kosten) is het verschil tussen verkoop en inkoop.

 

Sterkte en succes,

 

Karel

Link naar reactie
  • 0

Sorry voor het late reageren... :P

 

Kan je alleen vertellen hoe het bij mij ging : Superleuk !!!

 

Ik had geen gerelateerd systeem boekhouding/kassa/voorraad. Dus controle, oftewel balans ! Dit is eigenlijk om te kijken of je daadwerkelijke voorraad klopt, met de voorraad die op papier staat (door je accountant, dus ook enn controle richting hem/haar, noet onbelangrijk... >;()

 

Dus : Zorg voor een leuke ploeg mensen, papier en pen, broodjes, soep en een bak bier (rustig aan..) en tellen !

 

Nu had ik een winkel met duizenden artikelen... letterlijk ! Dit was dus onbegonnen werk om per artikel de inkoop te bepalen. Inderdaad sommige artikelen kwamen dan van die leverancier, en dan weer van die... !

Eerste 2 jaar waren we 2 dagen bezig met tellen en schrijven en daarna een week bezig om van alle artikelen de inkoop op te zoeken, DUH !!

 

Daarna ging het anders : artikel inkoop maal (bijv) 2,25 = verkoop incl btw

 

Dus alle artikelen (nog wel handmatig) tellen : 2,25 = inkoop excl btw.

 

Misschien niet de juiste manier, of de meest nette maar wel een behoorlijk handvat.

Succes in ieder geval, wij hebben er altijd iets bijzonders van gemaakt, balansen is niet erg...

Link naar reactie
  • 0

Er zijn een aantal manieren om de voorraad te verwerken in een administratie. In het kort:

 

1. Opboeken van de inkoop op de voorraadrekening tegen inkoopprijs; afboeken van de voorraadrekening tegen verkoopprijs.

Periodiek voorraad opnemen en waarderen tegen inkoopprijs; verschil is resultaat.

Nadelen: je kunt de voorraad niet controleren met behulp van de administratie en de vraag is welke inkoopprijs je voor de nog aanwezige voorraad moet nemen.

 

2. Opboeken en afboeken tegen inkoopprijs; dit vereist dat de inkoopprijs nog bekend is op het moment van de verkoop.

Voordeel: voorraad is te controleren met behulp van de administratie

 

3. Variant op 2: opboeken en gemiddelde inkoopprijs bepalen. Vereist meer werk bij de verwerking van de inkopen. Afboeken tegen de gemiddelde inkoopprijs.

 

4. Werken met vvp's (vaste verrekenprijzen) Dit is per artikel een vaste prijs; het verschil tussen de vaste prijs en de inkoopprijs wordt weggeboekt naar prijsverschillen bij inkoop. Dit werkt alleen als er niet te veel schommelingen in de inkoopprijzen is.

 

Er bestaan boekhoudprogramma's waarbinnen automatisch de gemiddelde inkoopprijzen worden berekend die vervolgens gebruikt worden bij de afboeking van de voorraad bij een verkoop. Ook hier is het nadeel dat veel informatie eerst ingeboekt moet worden.

 

Last but not least: alles moet worden afgewogen tegenover de kosten in tijd die noodzakelijk is om dergelijke systemen goed bij te houden. Het kan dus best zijn dat de conclusie moet worden getrokken dat methode 1 maar moet worden toegepast. Deze methode kost nl. de minste boekhoudkundige tijd en vereist slechts periodiek enige tijd om de voorraad op te moeten nemen.

 

John

SpeedBalance expert; auteur van een aantal handleidingen voor boekhoudprogramma's en naslagwerken op financieel-administratief gebied. www.hofinza.nl

Link naar reactie
  • 0

John bedankt. Ik zal in onze webshop een script verwerken die automatisch de verkochte artikelen in mindering brengt op onze voorraad. De eerste keer moeten we dan gaan tellen om te weten wat we hier hebben liggen. Ik zal dan toch met een gemiddelde moeten gaan werken want ik weet echt niet meer wel artikel voor welke prijs is ingekocht.

Heeft u een idee voor een webapplicatie of heeft u het idee dat sommige processen binnen uw bedrijf sneller en efficiënter kunnen?

Link naar reactie
  • 0
Gast Verwijderd account

Als ik bij mijn ouders in de winkel ging balansen, dan moest ik alles tellen en de prijzen noteren van alle artikelen. Een hele klus.

 

Succes.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 70 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.