• 0

domein of subdomein of xxx.mijndomein.nl?

Ik heb een merknaam geregistreerd, domeinnaam en handelsnaam. Allemaal hetzelfde.

In de toekomst wil ik een aantal websites exploiteren onder 1 domein (mijn merknaam), waarbij bezoekers zich maar 1x hoeven te registreren (single-sign-on). Vanwege de merknaam, wil ik alles onder hetzelfde domein/ De eerste website is bijna klaar, de overige volgen binnen 2 jaar.

 

Waar ik nu mee zit:

voor de eerste website wilde ik werk.mijnmerk.nl gebruiken.

nu wordt mij dit afgeraden omdat er geen "www"voor staat. Mensen typen automatisch "www"en zullen mijn website wellicht niet vinden. Mij werk aangeraden deze URL te gebruiken: www.mijnmerk-werk.nl

 

Nu dacht ik zelf: mischien moet ik opstarten onder www.mijnmerk.nl; als de overie websites er zijn, dan maken we de subdomeinen, en wordt wwww.mijnmerk.nl de startpagina van het portaal. Dit heeft tot gevolg dat de eerste website dus een andere URL krijgt

 

Ik weet het op dit moment eigenlijk niet meer.....

Wat kan ik nu het beste doen?

 

Ik heb van mijn ontwikkelaars begrepen dat in de toekomst subdomeinen noodzakelijk zijn omdat er voor alle sites 1 domein en 1 database gebruikt wordt....

 

Moet ik nu voorlopig starten met www.mijnmerk.nl ? En deze website later verplaatsen naar een subdomein ? Raden jullie aan om toch een URL te gebruiken die begint met "www"???

 

Wat is nu het beste?

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb vaak genoeg mensen aan de telefoon een url genoemd die het dan niet deed omdat ze zelf 'www' er voor typten terwijl dat niet de bedoeling was. Zorg dus dat de url, al dan niet met subdomein, altijd bereikbaar is met de www. En redirect zonodig naar de site zonder de www. Dus 'werk.mijnwerk.nl' als site en 'www.werk.mijnwerk.nl' doorsturen naar 'werk.mijnwerk.nl'.

 

Beginnen op 'www.site.nl' en dan al de content verhuizen naar een subdomein zou ik niet doen. Je verliest allerlei links en als mensen bookmarks hebben naar andere paginas dan de homepage werken die ook niet meer. (Kun je oplossen met allerlei 'rewrites' maar dat kan erg vervelend uitpakken)

 

Dus ik zou op 'www.mijnwerk.nl' en 'www.werk.mijnwerk.nl' een redirect zetten naar 'werk.mijnwerk.nl'. Zodra je een portal kunt beginnen hoef je alleen die redirect te verwijderen.

Link naar reactie
  • 0

Ik heb van mijn ontwikkelaars begrepen dat in de toekomst subdomeinen noodzakelijk zijn omdat er voor alle sites 1 domein en 1 database gebruikt wordt....

Ik denk dat je ontwikkelaars bedoelen dat voor het "single-sign-on" systeem één domein nodig is omdat cookies en sessie domein gebonden zijn. Een database is niet domein gebonden.

Link naar reactie
  • 0
Bedankt! Ik ga t meteen doorgeven morgen!

 

Kijk, da's nog eens snel beslissen. Mocht je nog niet gebeld hebben - je kunt ook kiezen voor een toevoeging achter de domeinnaam: www.mijnwerk.nl/werk of www.mijnwerk.nl/shop. Dit is vooral geschikt voor een website waarbij de verschillende onderdelen heel duidelijk binnen het grotere geheel thuishoren.

 

Mochten het compleet losstaande activiteiten zijn zou ik toch overwegen aparte domeinnamen te overwegen.

Link naar reactie
  • 0

Google is inderdaad allergisch voor 'dubbele content'. Als je dezelfde content aanbied via verschillende adressen kan/moet je dus inderdaad 301 (permanent verplaatst) redirects gebruikten.

Ik denk dat je ontwikkelaars bedoelen dat voor het "single-sign-on" systeem één domein nodig is omdat cookies en sessie domein gebonden zijn. Een database is niet domein gebonden.

Single Sign On (SSO) is juist een methode om via 1 inlog-pagina in te loggen op meerder domeinen/webomgevingen. De betreffende webapplicaties sturen de gebruikers door naar de inlog-pagina. Na succesvolle authenticatie worden de gebruikers weer terug gestuurd naar de webapplicatie. Je gebruikers hoeven dus maar 1 keer in te loggen voor alle webapplicaties en je hoeft wachtwoorden en maar op 1 plek te beheren.

Google heeft een redelijke uitleg

 

Wat betreft de vraag van de topicstarter: Ik zou, op het moment dat je de meerdere websites hebt, een duidelijke intro pagina op www.mijnmerk.nl maken waar men kan kiezen voor de verschillende belangrijke onderdelen. Afhankelijk van de keuze die men maakt komt men dan op shop.mijnmerk.nl, werk.mijnmerk.nl, etc. uit. Mensen aan de telefoon kan je dus gewoon naar (www.)mijnwerk.nl sturen en op de juiste keuze laten klikken. Uiteraard kan je hostingprovider er ook voor zorgen dat www.shop.mijnwerk.nl gelijk werkt als shop.mijnwerk.nl.

 

Ik zou adressen als mijnmerk.nl/shop vermijden omdat ik denk dat mensen die adressen minder goed onthouden als shop.mijnwerk.nl

Een compleet andere domeinnaam als www.mijnmerk-werk.nl kiezen lijkt me overbodig en heel erg verwarrend voor bezoekers.

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    8 leden, 305 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.