• 0

Brochures op de balans?

In mijn ondernemingsplan heb ik kosten opgenomen voor het versturen van folders in een DM actie. Nu heb ik de kosten van deze actie berekend door de portokosten plus de kostprijs van de folder te berekenen. Helemaal consequent ben ik dan ook niet geweest omdat ik de kostprijs van de envelop niet heb meegerekend.

 

Nu koop ik de folders die ik in 2004 en misschien wel 2005 ga versturen al dit jaar. Normaal gezien zou ik dus die kosten ook op dit jaar boeken maar ik vind dat dat een vertekend beeld geeft. Daarom is mijn vraag of ik de folders op de balans kan zetten of dat ik dit kan verwerken in de post vooruitbetaalde kosten? Graag jullie reactie.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Welleke,

 

of je de kosten op je balans kan zetten hangt af van het feit waar je de mailing voor gebruikt. Als je ze alleen gebruikt voor je statistiekendienst dan zou je ze op de balans op kunnen nemen.

Als je ze gebruikt voor een algemene mailing voor al je diensten, dien je ze gewoon in de kosten van dit jaar te nemen.

 

Maar als het bedrag niet al te groot is, heeft het activeren van die kosten ook niet al te veel zin. Het drukt dan immers niet zwaar op je lasten.

Daarnaast denk ik dat je ook, als je wilt activeren, alleen de kosten van je folders dient te activeren. De enveloppen en postzegels e.d. kan je immers ook voor andere doeleinden gebruiken dan je mailing van je folders. De folders zelf niet.

 

Als ik zelf de keuze zou moeten maken, zou ik de kosten gewoon dit jaar nemen. De kosten van het opstellen van bijv. een website activeer je immers ook niet. Ook al heb ik de kosten van die website in dit jaar gemaakt en levert het me in de volgende jaren pas xtra omzet op. ;)

 

Gr Iceman

Link naar reactie
  • 0

Hey Iceman bedankt voor jouw reactie. Het is wel duidelijk dat financiën niet het favoriete onderwerp is van de HL-er want bij mijn andere posts had ik in "no-time" reacties :D

 

Het zal inderdaad gemakkelijker zijn om alles dit jaar nog af te boeken maar ik vond het niet helemaal juist. Het gaat om folders voor de statistiekendienst en ik vind dat ik pas die kosten maak op het moment dat ik ze verstuur. Het meest vervelende vind ik eigenlijk dat dit toch een tegenvaller is voor de begroting van dit jaar ;) Ok ik boek het gewoon af en ik houd dan maar in gedachten dat ik er tenminste nog een jaar mee kan doen.

Overzichtelijke website statistieken van ICStats, Visitor Engagement praktisch toepasbaar!

Link naar reactie
  • 0

Ha WelleKe,

 

Persoonlijk zou ik de zaak meteen afboeken. Als je dat niet wilt, of niet juist vindt, zou ik de kosten niet zozeer activeren (met afschrijving), maar gewoon op voorraden boeken. Aan het eind van het jaar maak je een inventarisatie en de overgebleven brochures boek je op "kantoorvoorraden" net als je biefpapier en andere verbruiksartikelen met waarde. Voorwaarde is dat de folders nog wel gebruikt kunnen worden.

 

Groeten Nils

(absoluut geen financieel expert, dus check wel met je boekhouder!)

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0

Ik heb hier ook nog een vraag over.

Wij hebben bij een drukkerij bedrijfsbrochures laten drukken met daarin algemene informatie over ons bedrijf.

Het gaat om een bedrag van ca. € 5000,--.

Deze brochures gaan we een aantal jaren gebruiken.

 

Kan ik een bedrag van € 5000,-- in 1keer als kosten boeken of moet ik deze kosten over meerdere jaren spreiden.

 

Graag een reactie.

 

Link naar reactie
  • 0

Het is inderdaad geen bedrijfsmiddel waar je in investeert, maar als je een VOORRAAD folders voor enkele jaren aanschaft, zul je ze misschien toch als voorraad moeten activeren? En of je het dan apart op de balans benoemd of onder een algemene post voorraden zet maakt dan niet zoveel uit.

 

Bij dergelijke bedragen is het soms lastig uit te leggen als het niet op de balans staat.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 124 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.