• 0

Gebruik van een merknaam logo op website.

Hallo allemaal. Ik heb een poosje rondgezocht op het forum maar kom er met mijn "probleem" niet helemaal uit.

Ik noem het beestje maar bij zijn naam want het gaat om het merknaam/logo van Fissler; een oud merk (ca. 160jaar)pannen uit Duitsland . In Nederland is Fissler B.V. gevestigd.

 

De Nederlands Fissler B.V. heeft mij verboden om afbeeldingen te gebruiken van hun hun producten en claimen zondermeer dat zij het auteursrecht hebben op alle afbeeldingen. Los van het feit of ze daar gelijk mee hebben is dit opgelost want ik gebruik nu eigen foto's.

 

Kennelijk zijn ze niet blij met mijn internetwinkel want nu hebben ze mij ook verboden om hun merknaam/logo te gebruiken en ik vraag mij dus af of dat kan/mag. Het logo bestaat uit een rood rechthoekig vlak waarin de naam Fissler staat.

 

Ik verkoop dus producten van het merk, geen namaak o.i.d. Dat merkbeeld/logo staat op de verpakkingen (en artikelen).

Ik kan daar ook foto's van maken en gebruiken maar daar worden de afbeeldingen niet mooier van.

 

Misschien dat iemand mij hier meer over kan vertellen? Alvast heel erg bedankt! Gerjan

 

Edit: een link naar een topic hierover is ook ok, maar ik het dus niet vinden.

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Waarom vraag je niet gewoon direct waarom zij het je verbieden. Ik neem aan dat zij hiervoor een rede hebben. Dat niet zomaar iedereen het logo op de site mag plaatsen kan ik begrijpen, maar als je een verkoper van hun product bent lijkt het mij stug.

Een zakelijke website + CMS + webhosting + domeinnaam + e-mail + gratis updates voor slechts 20 euro p/m! Ga naar Webdesign Direct!

Link naar reactie
  • 0

Ze willen gewoon niet dat ik het verkoop. Ondanks "1 Europa" met vrij verkeer van goederen en diensten doen diverse merken uiterst hun best om de grenzen te handhaven. Aangezien ik mijn goederen niet bij hun bestel proberen ze mij de handel te verbieden. Ik kan het ze gaan vragen maar heb een vermoeden wat het antwoord zal zijn.... ;)

Link naar reactie
  • 0

In het verleden hebben we wel eens vaker dit soort discussies gehad op het forum.

Volgens mij was de strekking van die discussies dat je weliswaar niet het beeldmerk van de fabrikant op je site mag gebruiken, ook geen beeldmateriaal welke afkomstig is van de fabrikant maar dat het wel toegestaan is om zelf een afbeelding van het product te maken en deze op je site te zetten.

 

Gebruik even de zoekfunctie met keywords als auteursrecht beeldrecht merknaam dealer.

Er staat me onder andere een discussie van een fabrikant van koffieautomaten bij.

Link naar reactie
  • 0

In eerdere rechterlijke uitspraken was beslist dat gebruik van een logo/beeldmerk door een( weder)verkoper niet was toegestaan omdat daardoor de indruk kon ontstaan dat de (weder)verkoper tot het (dealer)netwerk van de merkhouder zou behoren en dat dus sprake was van een commerciële band. Recente jurisprudentie is wat genuanceerder. Beeldmerkgebruik kan onder omstandigheden zijn toegestaan. Uitgangspunt is echter nog steeds dat voorkomen moet worden dat de indruk wordt gewekt dat er een commerciële band bestaat tussen de merkhouder en de wederverkoper. Het gebruiken van de merknaam, dus zonder logo, zal wel zijn toegestaan. U moet immers in staat zijn om (merk)producten te kunnen verkopen. Maar ook hier dient u uit te kijken dat niet de indruk wordt gewekt dat u behoort tot het officiële dealernetwerk van de fabrikant. Het afbeelden van de producten die u verkoopt zal doorgaans moeilijk door de merkhouder kunnen worden verboden.

Mark Krul

Link naar reactie
  • 0

Toen ik begon had ik de logo's van de verschillende airlines op mijn site staan, dat vonden een enkeling niet leuk (gewoon een telefoontje van ze gehad, en heb nog steeds / of juist nog steeds goed contact met ze)

 

Ik heb de logo's er toen afgehaald, dat ik hun merk gebruik vinden ze niet erg.

 

Mijn advocaat heeft mij toen verteld dat het ook heel lastig is om het geschreven merk te verbieden (in de zin hoe ik het gebruik....)

Sterker hij vertelde mij dat als ik zelf foto's van de verschillende vliegtuig staarten -met logo- maak en deze op mijn site zet dat er ook waarschijnlijk geen probleem zou zijn

 

Suc6

geverifieerd-adres.nl Laat maar zien wie je bent met logo & online certificaat Dat ben ik En ook een keurmerk oplossing voor je Belgische webshop geverifieerd-adres.be
Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 75 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.