• 0

Internationaal zaken doen met freelancers

Even een vraagje voor mezelf.

Als je internationaal zaken doet met freelancers. Bijvoorbeeld sales freelancers in Amerika en programmeurs in Rusland. Het bedrijf is gewoon in Nederland gevestigd.

Hoe zien de af te dragen belastingen er dan uit? Voor de freelancers en voor de klant?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

• 0

Kan nog aardige problemen opleveren volgens mij. De juridisch en belastingsystemen zijn volgens mij nog niet echt ingesteld op de snelle, flexibele organisatievormen van de toekomst (ad-hoc virtuele samenwerkingsverbanden, etc).

Ben benieuwd wat de experts er over te melden hebben...

Ronald

Passie voor ondernemerschap en crowdfunding en HL-er van het eerste uur.

• 0

Dit is niet mijn expertise, maar:

- De plaats van dienst is van belang. Voeren ze hun werkzaamheden uit in Nederland of in het land waar ze gevestigd zijn.

1.

Als ze in Nederland werken, zijn ze in Nederland belastingplichtig voor de omzetbelasting en de inkomstenbelasting .

Sterker nog: Als ze in Nederland werken en er is sprake van een gezagsverhouding, dan hebben ze een dienstverband. Je moet waarschijnlijk een tewerkstellingvergunning hebben voor buitenlanders en loonbelasting & SV premies afdragen.

2.

Ze werken in het land waar ze gevestigd zijn.

- Voor de omzetbelasting zijn ze niet in Nederland belastingplichtig. Hiervoor zijn de regels in hun land van toepassing.

- Voor de inkomstenbelasting zijn ze belastingplichtig in het land van herkomst.

Jij kan de kosten van hun factuur opvoeren.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

• 0

Volgens mij kunnen ze dan gewoon een factuur sturen. Het is een hen om te bepalen of ze je omzetbelasting in rekening moeten brengen. Check eventueel met een plaatselijke belastingadviseur of je daar als buitenlandse onderneming de BTW terug kan vragen.

Hun inkomstenbelasting is ook weer een plaatselijke aangelegenheid.

May the wind always be at your back and the sun upon your face.

And may the winds of destiny carry you aloft to dance with the stars.

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar