• 0

Kosten gemaakt na liquidatie BV

Ik heb ong 1800 eur accountantskosten gemaakt na de liquidatie van mijn BV.

Mijn accountant heeft de declaratie van deze kosten wel gewoon gericht aan mijn (inmiddels geliquideerde) BV. Ik weet niet eens of dat al juist is, maar laten we aannemen dat ik deze declaratie betaal uit prive middelen.

 

Zijn deze kosten nog ergens aftrekbaar? (bijv aangifte inkomstenbelasting)

 

Groeten

Simon

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

10 antwoorden op deze vraag

  • 0

Joost

Dank voor je snelle reactie.

Het gaat om 1000 eur opstellen liquidatie balans en 700 eur vennootschapsbelasting 2007.

Ik zit nog met wat vragen hierover

1) De BV is afgelopen februari geliquideerd en ik ben als 'bewaarder' van de boeken aangesteld. Het is nu october en de accountant stuurt de declaratie naar de BV. Is dat wel juist?

2) Men kon mij na het opstellen van de liquidatie balans exact vertellen wat de teruggaaf vbp 2007 zou zijn. Ik heb daarom geen idee waar die idioot hoge factuur van 700 eur aangifte vpb op gebaseerd is. In de uren verantwoording van de accountant kan ik alleen zien dat ze er 6 uur mee bezig geweest zijn. Het gaat hier om een holding bv met mijzelf als enige aandeelhouder. Ik had een bezit van 25% van de aandelen in een werkmaatschappij die in april 2007 verkocht zijn aan de overige aandeelhouders van de werkmaatschappij. Kortom, voor accountant redelijk simpele zaak. Tussen april 2007 en begin 2008 zijn er geen activiteiten meer geweest binnen de holding. Ikzelf ben in april 2007 in loondienst gegaan.

Als die liquidatie balans is opgesteld moet het toch niet zo moeilijk zijn om een aangifte vpb te doen?

Ik ben hier overigens al met het accountants kantoor over aan het onderhandelen :-)

 

Groeten en nogmaals dank

Simon

 

 

Link naar reactie
  • 0

Nog even een aanvulling

 

De notaris waar de akte van liquidatie gepasseerd is, heeft mij keurig vooraf een factuur met de geschatte kosten voor het passeren van de akte gestuurd. Zodoende kon die nog mee met de BTW en VPB aangiftes mee.

Had de accountant niet hetzelfde kunnen/moeten doen. Bijv een schatting vooraf en een definitieve declaratie achteraf.

Dit alleen al om ervoor te zorgen dat ik die kosten niet nu uit prive hoef te betalen?

 

Simon

Link naar reactie
  • 0

Joost

Dank voor je snelle reactie.

Het gaat om 1000 eur opstellen liquidatie balans en 700 eur vennootschapsbelasting 2007.

Ik zit nog met wat vragen hierover

1) De BV is afgelopen februari geliquideerd en ik ben als 'bewaarder' van de boeken aangesteld. Het is nu october en de accountant stuurt de declaratie naar de BV. Is dat wel juist?

2) Men kon mij na het opstellen van de liquidatie balans exact vertellen wat de teruggaaf vbp 2007 zou zijn. Ik heb daarom geen idee waar die idioot hoge factuur van 700 eur aangifte vpb op gebaseerd is. In de uren verantwoording van de accountant kan ik alleen zien dat ze er 6 uur mee bezig geweest zijn. Het gaat hier om een holding bv met mijzelf als enige aandeelhouder. Ik had een bezit van 25% van de aandelen in een werkmaatschappij die in april 2007 verkocht zijn aan de overige aandeelhouders van de werkmaatschappij. Kortom, voor accountant redelijk simpele zaak. Tussen april 2007 en begin 2008 zijn er geen activiteiten meer geweest binnen de holding. Ikzelf ben in april 2007 in loondienst gegaan.

Als die liquidatie balans is opgesteld moet het toch niet zo moeilijk zijn om een aangifte vpb te doen?

Ik ben hier overigens al met het accountants kantoor over aan het onderhandelen :-)

 

Groeten en nogmaals dank

Simon

 

 

 

De VPB teruggave komt ook ten jouwer gunste. Die geef je aan als inkomsten in box 2 wegens liquidatie. Dan trek je daar de accountantskosten vanaf.

 

6 uur voor een eenvoudige VPB aangifte is mij ook wel erg gortig. In wezen is de VPB aangifte een kopie van het jaarverslag met daarna de fiscale correcties.

 

Je hebt de opdracht echter aanvaard zonder prijsopgave vooraf gevraagd te hebben. Wellicht kun je een beroep doen op zijn status als accountant. Volgens zijn beroepsregels moet hij werken met een opdrachtbevestiging van jou. Dat de factuur op naam van de BV staat, is wel erg dom van de accountant. Formeel bestaat de BV niet meer, dus die factuur is nu gefactureerd aan het luchtledige.

 

Succes met de onderhandelingen.

 

joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Het is nog altijd onduidelijk hoe deze kosten in aanmerking moet worden genomen in de inkomstenbelasting.

er zijn echter 3 opties:

 

1. Als TBS

2. In Box 2

3. of de inspecteur zegt dat het gewoon prive kosten zijn en dat je er verder niks mee kunt doen.

 

optie 3 kan wel maar met enige goeie argumenten kun je daar makkelijk vanaf komen.

 

Optie 1 lijkt mij het beste, overleg anders even met je accountant of adviseur hierover.

 

groet,

 

Bahram Rahmani

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Over dit onderwerp ga ik mijn scriptie schrijven: De nagekomen kosten bij een liquidatie van een vennootschap.

Weet je misschien waar ik meer info hierover kan vinden.

 

heb al kluwer en NDFR gecheckt maar ik wil doelgerichte info.

 

Hopelijk kun je me helpen

 

groet,

 

Bahram

Link naar reactie
  • 0

Dank voor jullie reacties op mijn oorspronkelijke bericht.

 

Inmiddels heb ik van de accountant een 'korting' van 300 eur gekregen. Mijn BV is inmiddels dus geliquideerd en ook is inmiddels teveel betaalde vpb door de belasting terug betaald. Ik heb de samenwerking met mijn accountant formeel opgezegd door ze een briefje te sturen. Ik heb ook netjes bevestiging hiervan van ze gekregen.

(De belasting stuurde electronische afschriften direct door naar mijn accountant waardoor ik bank was dat ze rekeningen zouden blijven sturen....)

 

Ik neem even aan dat TBS ter beschikking stelling betekent. Weet niet zo goed wat dat inhoudt (ben geen accountant of boekhouder) maar ik was zelf van plan om de inkomsten (vpb teruggave) en kosten op te geven in box 2 (uiteraard alleen daar het 2008 betreft). De rest volgt dan bij de aangifte van volgend jaar.

 

Nogmaals dank en groet

Simon

Link naar reactie
  • 0

Joost,

 

Over dit onderwerp ga ik mijn scriptie schrijven: De nagekomen kosten bij een liquidatie van een vennootschap.

Weet je misschien waar ik meer info hierover kan vinden.

 

heb al kluwer en NDFR gecheckt maar ik wil doelgerichte info.

 

Hopelijk kun je me helpen

 

groet,

 

Bahram

 

Tja, ik haal mijn info uit de wettekst. Je kunt op www.rechtspraak.nl zoeken naar jurisprudentie.

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

 

Tja, ik haal mijn info uit de wettekst. Je kunt op www.rechtspraak.nl zoeken naar jurisprudentie.

 

Groet

Joost

 

Tsjonge, liquidatie ... bij notaris ..

Moi is simpele ziel met praktijk diploma boekhouden.

Schrik niet van het volgende verhaal he ;-)

 

Ik werkte al een aantal jaren bij een BV en de Holding wilde stoppen met de BV.

De BV had een aantal klanten met een onderhoudscontract voor ondersteuning van de software.

We hebben het hier dus over een BV die software maakte en verkocht.

 

In 1996 zijn we bij de notaris geweest en heb ik de BV over genomen.

 

In 1998 besloot ik om de BV om te zetten, per 1/1/1998, naar een eenmanszaak.

1= ik maakte de balans van BV per 31/12/2008 en op balans stond:

reking courant 20.390 versus Geplaats kapitaal= 40.000, Compensabel verlies=-40.545 en overige reserves=20.935 wat per saldi ook weer 20.390 gaf. De Telling van V&W was nul komma nul.

 

2= Op de beginbalans van de eenmanszaak begin ik met een vermogen van de hierboven genoemde 20.390 per 1/1/1998.

 

Hierna, zelf, een overeenkomst opgesteld (verkoop van de BV aan eenmanszaak met de eindbalans van de BV + beginbalans van de eenmanszaak) en deze opgestuurd naar K.v.K en belastingdienst en deze hebben de BV uitgeschreven.

 

De BV is dus niet bij een notaris geluiqideerd.

 

Nu wilde ik de BV per 1/1/2010 wakker laten worden omdat ik een artikeltje had gelezen over prive-huis in BV onderbrengen en dat dat alleen nog maar kon ik 2010 zonder overdrachtsbelasting met terugwerkende kracht per 1/1/2010.

Dit i.v.m. het aanvragen van huursubside (ook verhuur ik al een paar jaar een gedeelte van de woning aan particulieren en in mijn woonkamer bevindt zich mijn kantoor ;-)

 

Nu ga ik hopen op reacties ;-)

 

 

 

Hopelijk kun je me helpen

 

groet,

 

Bahram

 

Link naar reactie
  • 0

Hoi Bahram,

 

Op zich hoeft een BV helemaal niet bij een notaris geliquideerd te worden. Jouw route is ook prima mogelijk.

 

Nu een BV oprichten om een pand in in te brengen gaat ten eerste waarschijnlijk al niet meer lukken. In december nog een BV oprichten vereist dat er deze maand nog een verklaring van geen bezwaar afgegeven wordt. De deadline voor aanvragen die nog voor 2011 afgehandeld worden door Justitie was 6 december. Oftewel: een BV krijg je niet meer opgericht dit jaar en dus mist de inbreng van het pand in de BV haar doel.

 

Waarbij tevens opgemerkt dat de regeling zag op ondernemers die al ondernemen vanuit hun BV en aan hun BV een pand ter beschikking stelden. Als ik jouw verhaal zo lees is daar geen sprake van. Helaas dus.

 

groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    3 leden, 173 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.