Ga naar inhoud
Geplaatst:

BuB

Hallo allemaal, mijn naam is Jan en ik ben nieuw hier op dit forum.

Ik ben bezig om voor mezelf te beginnen, met een internetwinkel.

 

Mijn ondernemingsplan is zo goed als af, het belangrijkste ontbreekt nog: het financieringsplan.

Of beter gezegd: een deel daarvan. Wat ik aan uitgaven moet doen om te beginnen is helder, wat ik moet lenen ook.

Maar hoe maak ik de liquiditeitsbegroting? Is dat domweg gissen (lijkt met niet) of heeft iemand daar tips voor?

 

 

Featured Replies

Geplaatst:

Marco van den Maagdenberg

Een liquiditeitsbegroting ook wel een cashflowbegroting genoemd, maak je door simpelweg je bedrijfsinkomsten en bedrijfsuitgaven per periode tegenover elkaar te zetten.

 

Het makkelijkste gaat dat met excel en dan per maand

Geplaatst:

BuB

  • Auteur

Sofiak,

 

Bedankt voor je antwoord.

Dat begrijp ik. Wellicht was mijn vraag niet helemaal helder: hoe schat ik de inkomsten in?

 

Geplaatst:

jane001

Als het goed is heb je in je ondernemingsplan bepaald hoe je inkomsten gaat krijgen en wat je daarvoor moet investeren. Je hebt als het goed is ook een exploitatiebegroting gemaakt om aan te geven wat je resultaten de komende 3 tot 5 jaar zullen zijn.

 

In in liquiditeitsprognose laat je zien wanneer je welke omzet verwacht en welke kosten. Het totaal zou dan moeten uitkomen op wat jij in het eerste jaar in je exploitatiebegroting hebt aangegeven.

 

Wat daarmee wordt bekeken is of je genoeg speelruimte hebt in je financiële middelen en het is voor jezelf heel handig om te plannen wanneer er grote uitgaven zijn dat er ook genoeg liquide middelen zijn.

 

Liquiditeitsbegroting is een inschatting van je geldmiddelen. Heb ik per maand voldoende geld om de kosten te dragen en ook nog mijn boterham te kunnen eten? Kan ik de lasten dragen die maandelijks bij mijn onderneming voorkomen en noem maar op.

 

Het geeft je inzicht in je uitgaven en inkomsten en ja...als je een compleet nieuw bedrijf start dan is dat een schatting (geen gok als het goed is). In je ondernemingsplan onderbouw je dan hoe je denkt die cijfers en omzet te gaan bereiken en waar dat op gebaseerd is....

 

 

Geplaatst:

Wouter Bink

ik heb voorbeeledn van Liquiditeits prognoses, als je wilt dan mag je me mailen om die op te vragen

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Geplaatst:

BuB

  • Auteur

Oké, ik doel dan dus op de exploitatiebegroting. Ik heb marktonderzoek gedaan, en een doelgroep gedefiniëerd.

Ook weet ik (via het CBS) wat er per jaar gemiddeld uitgegeven is per huishouden aan de productgroep die ik ga verkopen.

 

Tevens weet ik dat gemiddeld 3% van de non-food aankopen online plaatsvindt. Zo kan ik een reëel beeld schetsen van het aantal potentiële klanten. Maar hoe schat je in hoeveel mensen daadwerkelijk iets kopen? Is daar een formule voor, of blijft dat echt puur gissen en onderbouwen met je marketingplan?

Geplaatst:

BuB

  • Auteur

Als ik trouwens de kosten voor een heel jaar hosting van de webwinkel opneem op de investeringsbegroting, mogen die dan ook weer als kosten op de exploitatiebegroting terugkomen?

Geplaatst:

Tim Haa

Tevens weet ik dat gemiddeld 3% van de non-food aankopen online plaatsvindt. Zo kan ik een reëel beeld schetsen van het aantal potentiële klanten. Maar hoe schat je in hoeveel mensen daadwerkelijk iets kopen? Is daar een formule voor, of blijft dat echt puur gissen en onderbouwen met je marketingplan?

 

Daar is zeker geen standaard formule voor nee.

Het is ook geen gissen. Noem het in de meeste gevallen maar guestimates.

 

Wetenschappelijk gezien bevind je je dan eigenlijk al op glad ijs. Aannames blijven nog het meest geloofwaardig als ze overduidelijk conservatief (en doordacht) zijn! De onderbouwing, ofwel de kwaliteit van deze, wordt steeds belangrijker naarmate de business case groter wordt.

 

Als je het serieus aanpakt, bijvoorbeeld omdat je van deze site je fulltime werk zou willen maken, dan heb je wellicht een low, medium en high scenario van je winst en verlies rekening en cashflowstatement. Of in ieder geval van je omzetprognoses en je belangrijkste kostenfactoren.

 

Als je een afhankelijkheid hebt van een externe investeerder, dan wordt ook de onderbouwing steeds belangrijker ( Je kunt immers nu ook zijn geld verliezen).

Indien jij zelf de enige investeerder bent, dan wil je in ieder geval graag zien dat zelfs in het meeste pessimistische scenario je winsten maakt en belangrijker nog, is dat je cash positie gezond blijft.

 

Het is dus ook belangrijk hoe veel risico je zelf wil of "kan" nemen.

 

Algemeen gezien, om een internetwinkel op stoom te krijgen zul je budget nodig hebben voor marketing en/of erg innovatief moeten zijn met het online (gratis) promoten van jouw site.

De toegevoegde waarde en vernieuwing die jouw site kan leveren( jouw value proposition), bepaalt uiteindelijk het succes. Als je voldoende traffic genereert die aansluit bij jouw value proposition, zul je vanzelf gaan verkopen.

 

Probeer verder een zo goed mogelijke benchmarkcase te vinden. Wellicht ken je iemand die al lopende sites heeft? Vergelijk in ieder geval appels met appels en niet met peren!

;D

 

 

Succes

 

edit:typo

Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.

Maak een account aan of log in om te reageren

Je moet een lid zijn om een reactie te kunnen achterlaten

Account aanmaken

Registreer voor een nieuwe account in onze community. Het is erg gemakkelijk!

Registreer een nieuw account

Inloggen

Heb je reeds een account? Log hier in.

Nu inloggen

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.