• 0

financiering methode?

Stel je wilt een bedrijfje financieren dat nooit veel geld op zal gaan brengen. Je hebt ongeveer 100.000 euro nodig. Hoe en waar ga je dat geld vandaan halen?

 

Dat was/is het probleem dat ik heb met het opstarten van een squashbaan hier in het Zweedse dorpje waar ik woon. Het is meer een project dan een bedrijfje. Ze hebben hier geen squash, ik speel graag squash... Laten we maar eens kijken of we een squashbaan op kunnen zetten.

 

Helaas heb ik hier geen overwaarde op mijn huis (heb het net gekocht) en heb ik al mijn spaargeld ook in dit huis gestoken.

 

Hier is het idee dat ik bedacht heb om wat geld los te krijgen:

 

Ik probeer 50 bedrijven te vinden die ieder 10.000 SEK (ongeveer 1100 euro) willen investeren. De rest leen ik zelf van de bank.

Zodra het bedrijfje boven breakeven draait wordt maandelijks terugbetaald met 20% rente.

Er wordt echter niet terug betaald aan de bedrijven die geïnvesteerd hebben, maar aan een goed doel hier in Zweden.

 

Ik heb een paar goede doelen gesproken en op de een of andere manier zijn ze niet echt "hot" voor het idee. Ik ben er nog niet echt achter wat ze tegen houdt. Ik zeg nagenoeg letterlijk tegen ze "willen jullie ongeveer 65k euro in ontvangst nemen?"

 

Hebben jullie enig idee hoe ik het beste een goed doel achter me kan krijgen? Zitten er haken en ogen aan een dergelijk idee die ik niet zie?

 

Volgens mij hebben ze het gevoel dat ik met een grote scam bezig ben wat helemaal niet het geval is. Anyways, alle tips zijn van harte welkom.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

17 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je kent de uitspraak:

 

"If it sounds too good to be true, it probably is!"

 

Wellicht is dat wel een reden dat die goede doelen niet direct happig zijn. Als iemand mij aanspreekt op straat en zegt "zal ik je 50k euro geven voor een dagje werk?" ga ik er ook niet al te serieus op in.

 

Als je er nou eens 6500 euro van maakt ipv 65k? Want eigenlijk klinkt 65k euro goodwill-geld van een squashbaan mij ook wat vreemd in de oren...

 

 

Link naar reactie
  • 0

Ik kan me best indenken dat die goede doelen hun goede naam niet zomaar willen koppelen aan een onderneming... Waarschijnlijk verwachten zij dat jij geld op gaat halen door met hun naam te schermen, waarvan zij maar moeten afwachten of ze er ooit een cent van zien (immers... dan moet de squashbaan eerst winst gaan maken!)

 

Het lijkt mij dat je meer kans maakt als je voor deze leningconstructie een stichting opzet, die (dus zonder winstoogmerk) giften ontvangt van die 50 bedrijven, dit onder de genoemde condities uitleent aan jouw squashbaan-bedrijf, en in de statuten heeft staan dat alle aflossingen en rente ontvangsten naar een door de geldgevers bij meerderheid te bepalen goed doel gaat ofzo... Zo hebben de geldgevers zekerheid dat ALS het project slaagt, het geld ook werkelijk naar een goed doel zal gaan, terwijl het goede doel zijn naam niet bij voorbaat hoeft te verbinden aan je bedrijf...

 

Een goed doel dat harde cash weigert komt weinig voor geloof ik, tenzij de oorsprong van het geld in strijd is met de doelstelling van het fonds... (geld van een roofoverval geven aan de stichting tegen zinloos geweld ofzo...)

 

Groetjes,

 

Marcel

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk eerlijk gezegd dat die goede doelen het probleem niet zijn. Persoonlijk zou ik eerst eens even gaan informeren bij die bedrijven, of die er wat in zien. Die goede doelen komen later wel. Als ze geen 65K willen hebben, maar 6,5K, dan speur je toch gewoon 10 goede doelen op ;D. Zoals ik zei, ik zou bij de bedrijven beginnen...

 

Maarrrr: wel een interessant en leuk idee!!!

Link naar reactie
  • 0

Dat fonds idee lijkt me wel top inderdaad. Mocht alles tegen gaan zitten dan kan ik altijd nog mijn eigen goede doel opzetten, er zijn zat dingen die aan verbetering toe zijn.

 

Qua de gewilligheid van de bedrijven maak ik me niet zo druk, ik zorg dat ik het leuk aankleed en dat de bedrijven duidelijke exposure krijgen als een onderdeel van het fonds. 1100 euro aan een goed doel, daar zullen de meeste bedrijven niet over vallen denk ik.

 

Tegelijkertijd heb ik het voordeel dat die bedrijven niet alleen schenken aan een goed doel, maar ook helpen aan de ontwikkeling van Amal. Ze willen allemaal dat Amal meer te bieden heeft.

 

Het idee heb ik tegen een paar ondernemers hier aangehouden en allen waren ze enthousiast (moet nu alleen nog even uitvinden of dat "zweedse beleefdheid" was of dat ze het echt meende ;))

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Is de gemeente niet geïnteresseerd in je idee? Kunnen die je niet "steunen".

 

Hoe heb je ingeschat dat de squash baan niet veel geld op zal brengen.

Is er te weinig animo in Amal om lid te worden van een squasvereniging? Is er uberhaupt wel animo om te gaan squashen? Maar dat zul je wel onderzocht hebben lijkt mij.

 

Met de investering die je van de bedrijven vraag (1100 euro) realiseer je dat je de squasbaan kan opzetten. Maar hoe kom je uiteindelijk aan die 65k die je aan het goede doel beloofd?

 

Wat Aleph zegt zit wel iets in ... eerst het geld binnen halen bij die bedrijven die daadwerkelijk willen investeren, dan pas als je geld hebt om te verdelen de goede doelen benaderen.

Of is er een andere reden waarom je op voorhand al een goed doel wenst die achter je idee staat?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Het idee heb ik tegen een paar ondernemers hier aangehouden en allen waren ze enthousiast (moet nu alleen nog even uitvinden of dat "zweedse beleefdheid" was of dat ze het echt meende )

 

Ik zou bijna zeggen: nodig ze uit voor een potje squash.. het nadeel daaraan is dat je dan eerst die baan moet bouwen natuurlijk ;)

 

Misschien kun je ze ook wel een beetje paaien met gratis squashen voor de ondernemer en zijn personeel ofzo, vinden bedrijven vaak mooi. Goed voor de gezondheid, sportieve uitstraling... dat squashen kan nog hip worden in Amal!

 

Link naar reactie
  • 0

Mocht alles tegen gaan zitten dan kan ik altijd nog mijn eigen goede doel opzetten

 

Zrski,

 

Ik wil niet vervelend zijn hoor... maar ik denk dat die ondernemers weinig gaan voelen om een storting te doen in die stichting als het uiteindelijk uitkeert aan het doel 'Help Zrski de winter door'....

 

groetjes,

 

Marcel

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
  • 0

help zrski de winter door... nee daar gaan ze inderdaad vast niks voor storten ;)

 

Er is zeker animo om te squashen in Amal, het nadeel is dat er hier maar 13.000 mensen wonen. Als je een squashbaan gaat starten bereken je ongeveer 6200 inwoners per baan om één baan renderend te krijgen.

 

Amal's squash baan wordt dus (zeker in het begin) niet groter dan twee banen... En daar wordt je niet rijk van, dat weet ik zeker.

 

Extra "perks" voor de mensen die het geld storten zitten er natuurlijk bij. één jaar gratis squashen voor de eigenaar van het bedrijf en familie, 30% korting voor personeel, dat soort dingen.

 

De gemeente is wel geïnteresseerd maar kunnen vanzelfsprekend maar een deel financieren (ze helpen iig met de vestigingsplaats en verbouwingen).

 

De 65k die betaald gaat worden, worden betaald uit de opbrengsten van de squashbaan per maand. Het zal dus niet als een lumpsum op de rekening van het goede doel worden gestort.

 

De reden waarvoor ik een goed doel achter me wil hebben staan is om samen met een representative van dat goede doel mijn presentatie aan de ondernemers te doen. Het kan volgens mij ook met een fonds, maar dat lijkt me wat moeilijker.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

De 65k die betaald gaat worden, worden betaald uit de opbrengsten van de squashbaan per maand.

k=1000 toch? Dus 65.000 euro per maand kan ik niet nix noemen als je het over omzet hebt. Of maak ik een berekeningsfout?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

Ik ben vandaag door twee goede doelen benaderd die wel interesse lijken te hebben.

 

Een goed doel dat het pesten op scholen tegen gaat en een goed doel dat zich bezig houdt met preventie van drugsgebruik.

 

Ik hou jullie op de hoogte van de ontwikkelingen, thnx voor alle feedback

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

klein reken foutje, het totaal is 65.000 euro en dat wordt in termijnen afgelost.

Nu ben ik je even kwijt. Die 65k geef je toch aan een goed doel. Aflossing is toch wat anders? Of bedoel je hier dat je belofte wordt afgelost?

 

Hoe is die 65k berekend? Waar komt dat vandaan?

 

Wat je goede doelen betreft:

Top! Het zijn nog 2 hele mooie goede doelen ook. Dat moet het bedrijfsleven wel aanspreken denk ik. Jongeren zijn hun toekomstige werknemers (mits ze niet voor zichzelf beginnen natuurlijk).

 

Nog even voor mijn eigen nieuwsgierigheid. Waar komt de gedachten vandaan dat als je squasbaan geld genereert dat je dit weg wilt geven?

Is de gedachten goed doel dé mogelijkheid en wellicht enige mogelijkheid om investeerders over de brug te krijgen?

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
  • 0

De belofte wordt afgelost.

 

Zoals ik het momenteel zie:

1. ik start een fonds, daar wordt het geld van de bedrijven in gestort (50 keer 10.000 SEK)

2. Dit fonds investeerd in de squashclub tegen een ongunstige achtergestelde lening (20% rente)

3. Zodra de squashclub goed genoeg draait (zodra deze break even draait) wordt de lening aan het fonds terug betaald. Het goede doel wordt vanuit het fonds betaald.

 

65k -> 50 * 1100 euro * 1.2 = 66k (is ietsje meer dus)

 

Die squashbaan gaat nooit echt geld opleveren, ik zie het dus ook niet echt als een bedrijf. Ik zie het meer als een sociaal ding voor de gemeente Amal. Tevens wil ik zelf graag squashen en wat goeds doen. Met dit heb ik het gevoel dat ik twee vliegen in één klap sla.

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0

Als mede squash fanaat vind ik het een mooi initiatief!

 

Succes. Volgens mij moet je gewoon eerst een brief bij de gemeente los peuteren dat ze dit initiatief endorsen, leuk vinden, steunen (niet financieel) etc etc.

 

Met die brief heb je wat meer credibility naar bedrijven en goede doelen toe. Ben je niet zo'n gekke hollander die niet wil langlaufen in de winter!

 

p.s. Die winters in Zweden kunnen best koud zijn, dus help Zrski de winter door is zo'n slecht doel nog niet!

 

Succes,

 

K.

Karel van der Poel

www.mirror42.com

Link naar reactie
  • 0

haha, thnx Karel.

 

Helaas ben ik nu wel tegen een nagenoeg onoverkoombaar (is dat een woord?) probleem gelopen.

 

Het breakeven krijgen van de squashbaan en het verkrijgen van het geld lijkt mogelijk. Het grootste nadeel is de tijdsinspanning welke het allemaal in beslag gaat nemen.

 

Twee banen is bloed zweet en tranen voor break even. De enige optie waar ik nu mee speel is om er een "sleutel baan" van te maken.

 

Leden worden lid voor een jaar en kunnen spelen zo veel ze willen. Online wordt de baan reservering bijgehouden. Om binnen te komen maak je gebruik van een keycard. Als de deur open is kunnen de lichten niet aan o.i.d.

 

Er zal dus geen bemanning zijn. Dit lijkt me de enige manier om de Amaliaanen aan het squashen te krijgen.

 

Wat denken jullie?

HL-er van het eerste uur (& proud of it)

follow me on twitter http://www.twitter.com/dhettema

fuk spelvouten

Link naar reactie
  • 0
In Memoriam
Retired Mod     11,3k 479

Wel techie hoor ! En nu maar hopen dat je niet gek gebeld wordt als het licht niet aangaat ;)

 

Maareh ... die baan zal toch onderhouden moeten worden? Kun je niet een "vrijwilligerspool" samenstellen met Amalianen die ook het goede doel willen steunen.

Offeh ... een club "bejaarden" die naast het thuiszitten nog een beetje verantwoordelijkheid op zich willen nemen? Een kleine kantine creëren zodat daar nog wat inkomen uitkomt kan dan een optie zijn voor de vrijwilligers en/of de bejaarden.

Netwerken: Het gaat er niet om wie je bent, maar wie je kent !

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    1 lid, 155 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.