• 0

Verplicht DGA loon rem op ontwikkeling onderneming

Hallo,

 

Heb een vraag over het (vermijdenen van) DGA loon. Ik ben een freelance programmeur met een BV, ben de afgelopen jaren steeds minder gaan freelancen om tijd te hebben voor het ontwikkelen van software. Na de gebruikelijke mislukkingen heb ik nu iets dat wel werkt. Om verder te groeien zal ik moeten investeren. Probleem is echter dat de loonbelasting (op het verplichte DGA loon) een te groot deel van mijn omzet opslokt.

 

Is er een (legale) manier om mezelf dit loon niet uit te keren?

 

Heb gedacht aan veranderen van rechtsvorm maar ik wil niet prive aansprakelijk zijn. Heb gezocht maar je komt al snel uit bij allerlei (dure) constructies waarbij het doel belastingontwijking is (en niet ondernemen)

 

bvd,

Keesjan

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

11 antwoorden op deze vraag

  • 0

Heb je al overlegd met de Belastingdienst hierover? De BD bepaalt uiteindelijk de hoogte van het fictief loon van de DGA, dus als je een goed verhaal hebt, wie weet?

 

Maar ik zie niet zo het probleem. Stel, eerst werkte je fulltime (40u) als programmeur, nu bijv 20u (de rest van de tijd besteed je aan productontwikkeling). Mijn boerenverstand zegt dan dat je DGA loon met de helft omlaag kan. Als je daar van kunt rondkomen, is dat toch prima?

r.i.p. Fred Wiersma | IN MEMORIAM

Link naar reactie
  • 0

Heb je al overlegd met de Belastingdienst hierover? De BD bepaalt uiteindelijk de hoogte van het fictief loon van de DGA, dus als je een goed verhaal hebt, wie weet?

 

Maar ik zie niet zo het probleem. Stel, eerst werkte je fulltime (40u) als programmeur, nu bijv 20u (de rest van de tijd besteed je aan productontwikkeling). Mijn boerenverstand zegt dan dat je DGA loon met de helft omlaag kan. Als je daar van kunt rondkomen, is dat toch prima?

 

Het is net andersom. Mijn loon was al lager omdat ik de afgelopen jaren miminaal facturabel geweest ben (heb zoveel mogelijk tijd als ik kon besteed aan productontwikkeling). Volgens mijn boekhouder moet ik nu mijn loon verhogen (in lijn met mijn omzet/winst) Dat wil ik niet omdat ik al mijn geld en tijd wil besteden aan het verkopen/verbeteren van mijn product. Door de kosten van de belastingdienst kan ik minder investeren. Grrr.

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat zo'n beetje iedere ondernemer minder kan investeren door de kosten van de bealstingdienst... Maar hoeveel bespaar je met een lager gebruikelijk loon?

 

Stel 100 winst voor loon en belasting, prive heb je netto 11,6 nodig.

20 loon - 8,4 IB (uitgaande van 42%)

80 winst - 16 Vpb (20%)

 

Totaal belasting: 24,4

Winst in BV: 64

lening/kapitaal: 0

Totaal beschikbaar: 64

------------------------------

40 loon - 16,8 belasting (uitgaande van 42%)

60 winst - 12 Vpb

 

Totaal belasting: 28,8

Winst in BV: 48

lening/kapitaal: 11,6 (namelijk "over" in privé)

Totaal beschikbaar: 59,6

------------------------------

60 loon - 25,2 belasting (uitgaande van 42%)

40 winst - 8 Vpb

 

Totaal belasting: 33,2

Winst in BV: 32

lening/kapitaal: 23,2 (namelijk "over" in privé)

Totaal beschikbaar: 55,2

 

 

Overigens, als je een goed verhaal hebt, kun je altijd met de belastingdienst overleggen. Zeker wanneer de "cash-cow" nog op de rit gezet moet worden, willen ze best wel afspraken maken over het gebruikelijk loon. Dat hoeft overigens niet vooraf, achteraf kan ook: eerst wachten tot de belastingdienst zelf aangeeft dat ze vinden dat je gebruikelijk loon omhoog moet.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik denk dat zo'n beetje iedere ondernemer minder kan investeren door de kosten van de bealstingdienst... Maar hoeveel bespaar je met een lager gebruikelijk loon?

 

minimaal 1000 eur per maand schat ik en dat is net even te veel voor mijn huidige omzet. Soort van kip/ei probleem, zonder meer geld te investeren geen hogere omzet, zonder hogere omzet kan ik niet meer investeren. Het is op dit moment erg arbeidsintensief, 1000 eur besteden aan een helpende hand maakt uit.

 

Uiteraard heeft iedere ondernemer dit maar het overmaken naar de BD voelt zo als weggooien van geld, ik kan het zoveel beter besteden.

 

Overigens, als je een goed verhaal hebt, kun je altijd met de belastingdienst overleggen. Zeker wanneer de "cash-cow" nog op de rit gezet moet worden, willen ze best wel afspraken maken over het gebruikelijk loon. Dat hoeft overigens niet vooraf, achteraf kan ook: eerst wachten tot de belastingdienst zelf aangeeft dat ze vinden dat je gebruikelijk loon omhoog moet.

 

Toch maar eens bellen met de BD dan (brrr) Als ik dit achteraf doe, loop ik dan geen risico op naheffingen/boete ed?

Link naar reactie
  • 0

Tja, dit is een van die tientallen regels die Den Haag heeft ontworpen om het ondernemer zo moeilijk mogelijk te maken.

Aan de ene kant schreeuwen dat er innovatie moet plaatsvinden, aan de andere kant alles doen om te voorkomen dat het gebeurt.

 

Heb je al eens naar de WBSO gekeken? Als je iets met een belastingaftrek kan, dan kan dat interessant zijn.

 

 

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
  • 0

Als je bedrijf (voorlopig) geen winst maakt, of je kunt aantonen dat het uitkeren van een DGA salaris economisch niet te verantwoorden is, kan je volstaan met een lager loon. Je mag niet minder verdienen dan je best betaalde employee (ook zo'n gek regeltje)

 

In jouw geval kan je jezelf een (veel) lager loon uitkeren. Vergeet niet je loon aan te passen als je winst groeit.

Heeft mijn antwoord je goed geholpen? Dan is een reusje nooit weg.

 

contact: www.dewitte.org | Innovation + Business + Finance

Link naar reactie
  • 0
Heb je al eens naar de WBSO gekeken? Als je iets met een belastingaftrek kan, dan kan dat interessant zijn.

 

Ja, is in dit geval niet van toepassing gezien de aard van het werk (en iirc krijg je een korting op je betaalde loonbelasting, ik heb meer een liquiditeitsprobleem)

Link naar reactie
  • 0

Als je bedrijf (voorlopig) geen winst maakt, of je kunt aantonen dat het uitkeren van een DGA salaris economisch niet te verantwoorden is, kan je volstaan met een lager loon. Je mag niet minder verdienen dan je best betaalde employee (ook zo'n gek regeltje)

 

In jouw geval kan je jezelf een (veel) lager loon uitkeren. Vergeet niet je loon aan te passen als je winst groeit.

 

Dat is ook de conclusie van mijn boekhouder dus dat gaan we doen.

 

Iedereen bedankt voor de reacties.

 

groeten,

Keesjan

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Tja, dit is een van die tientallen regels die Den Haag heeft ontworpen om het ondernemer zo moeilijk mogelijk te maken.

Aan de ene kant schreeuwen dat er innovatie moet plaatsvinden, aan de andere kant alles doen om te voorkomen dat het gebeurt.

Heb je al eens naar de WBSO gekeken? Als je iets met een belastingaftrek kan, dan kan dat interessant zijn.

 

Die regel is er natuurlijk niet om het jou moeilijk te maken, dit vind ik altijd van die "telegraaf" opmerkingen. Dit is bedacht om ondernemers die de boel willen belazeren tegen te werken.

 

Als je zelf software ontwikkeld kan je hiervoor subsidie aanvragen, ik word zelf tweemaal per jaar benaderd om zo'n aanvraag te doen, kost je wat werk maar als het word goedgekeurd ben je gelijk van je probleem verlost.

 

P.s "weet je wat ook zo'n stomme regel is? "de maximumsnelheid op snelwegen, dit is er om te zorgen dat ondernemers altijd te laat op hun afspraak komen" ::)

Link naar reactie
  • 0

Het spijt me, maar ik ben het niet met je eens.

 

Ik ben lang genoeg ondernemer om te weten dat een groot deel van de Haagse politici willens en wetens aan maatregelen meewerken waarvan ze van te voren weten dat die de ondernemer ernstig tot zeer ernstig in zijn normale bedrijfsuitoefening bemoeilijken. Een deel van de politici kickt daar zelfs op.

 

Het heeft met controle te maken en met het uitbreiden van invloed. Ondernemers zijn voor politici veel te zelfstandige mensen, die zich niet makkelijk de wet laten voorschrijven. Politici zijn daar als de dood voor en een gedeelte van hen draait er niet de hand voor om ze willens en wetens kapot te maken.

 

 

Die regel is er natuurlijk niet om het jou moeilijk te maken, dit vind ik altijd van die "telegraaf" opmerkingen. Dit is bedacht om ondernemers die de boel willen belazeren tegen te werken.

 

Als je zelf software ontwikkeld kan je hiervoor subsidie aanvragen, ik word zelf tweemaal per jaar benaderd om zo'n aanvraag te doen, kost je wat werk maar als het word goedgekeurd ben je gelijk van je probleem verlost.

 

P.s "weet je wat ook zo'n stomme regel is? "de maximumsnelheid op snelwegen, dit is er om te zorgen dat ondernemers altijd te laat op hun afspraak komen" ::)

www.venturemedia.nl

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 125 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.