• 0

BV bijna failliet en ik denk dat ik er na mijn stage ingetuind ben

Hoi Allemaal,

Dit is mijn eerste bericht omdat ik dringend advies zoek.

 

Vooraf wil ik zeggen dat ik toen ik begon redelijk onbekend was in ondernemingsrecht, aandelen en wat erbij komt kijken.

 

Ik ben na een stageperiode vast in dienst gegaan in een BV en heb 4,9% van de aandelen ontvangen voor een klein fictief bedrag. Na een aantal jaren te hebben gewerkt werd de situatie grimmiger. Mijn salaris werd deels uitbetaald en uiteindelijk stopgezet.

Mijn salaristekort was opgelopen tot ongeveer 4500 euro. Ik heb met de andere aandeelhouders overlegd dat het zo niet langer kon en ik een andere baan zou gaan zoeken. Dit heb ik ook gedaan en ik werk al ruim een jaar bij een ander bedrijf.

 

Mijn tekort is omgezet in een achtergestelde lening, hier was ik het niet mee eens, maar moest het toch accepteren.

 

Nu (een jaar later) loopt de onderneming richting een faillissement. Met ongeveer 50.000 euro aan schuld van schuldeisers. De directeur vraagt om een betaling van kort lopende kosten +- 3000 euro naar hoeveelheid van aandelen. in mijn geval dus 4,9% van 3000. Moet ik deze betalen of niet, ook al is het niet heel veel geld? Voor ik stage ging lopen waren er al schulden.

 

Daarnaast vraag ik me af of, indien de onderneming binnenkort failliet gaat, ik nog voor schulden kom te staan? Ik heb niet veel geld prive voor eventuele schulden of ben ik niet prive aansprakelijk. Kan ik evt mijn aandelen nog verkopen om van alles af te zijn?

 

Het klinkt in mijn ogen te gek voor woorden. Ik krijg als bonus op mijn contract aandelen, salaris wordt niet goed betaald en krijg daarna wellicht ook nog schulden. Kan iemand mij opheldering geven hierover.

 

Mijn dank ik groot als ik wat opheldering kan ontvangen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0

De BV moet de facturen betalen, niet jijzelf. Als de BV deze niet kan betalen, zal de BV waarschijnlijk failliet gaan en kun je fluiten naar je centen. Mogelijk valt er bij de bestuurders nog iets te halen.

 

Waarom is je achterstallig salaris omgezet in een achtergestelde lening? Daarmee heb je jezelf ernstig tekort gedaan, vrees ik.

Het meest gegeven antwoord op fiscale vragen: "Dat is afhankelijk van de feiten en omstandigheden".

Link naar reactie
  • 0

Ik wilde nog even terugkomen op de achtergestelde lening.

Ik heb hier zeker niet voor getekend. Daarnaast heb ik gewoon aangifte gedaan aan de hand van mijn loonstroken(2007). Wel is het zo dat ik minder heb gekregen dan ik heb opgegeven (omdat ik dacht dat het nog zou komen binnen afzienbare tijd).

 

Nu dat het blijkt dat het is omgezet klopt mijn aangifte natuurlijk ook voor geen meter meer. Ik zou dit graag met iemand uitzoeken, maar heb niet al te veel geld op zak. Zijn er instanties waar ik het beste kan aankloppen?

 

 

Link naar reactie
  • 0

Het lijkt me een klein bedrag die 50K om daarvoor een faillissement tegemoet te zien. Dat is geen onoverkoombaar bedrag voor een onderneming met een beetje cashflow. Begrijp me goed, er gaan dagen voorbij dat ik het niet mijn kontzak heb zitten (weken zelfs... ;P ), maar over 50K valt toch echt wel te praten met de schuldeisers.

 

Hier komt het op ondernemen aan. Een goedlopend bedrijfje runnen kan iedereen. Praten met de aandeelhouders, in dialoog met de schuldeisers, en aan het werk!

 

Je salaris wordt door het UWV uitbetaald als het tot een faillissement komt. Het is volslagen onzin dat je een deel van de facturen vanuit privé zou moeten betalen. Als je ondernemend genoeg bent ingesteld, zou ik brutaalweg voorstellen de overige 95,1% van de aandelen over te nemen tegen finale kwijting van het achterstallig salaris. Dan heb je niets meer te maken met die oplichter die je er in heeft geluist, kun je een paar maanden strak saneren en een mooi bedrijf neerzetten.

 

Maar ja, dat kan alleen als je écht ondernemer bent...

Link naar reactie
  • 0

Bedankt allen voor het advies! Ik ga zeker stappen ondernemen. Maar ik wil zeker in de toekomst niet meer verder met deze club. Het is zo goed genoeg geweest. Ook al gaat het over "peanuts", de motivatie is zeker weg.

 

Gelukkig heb ik vandaag te horen gekregen dat een startend bedrijf mijn hulp nodig heeft en graag samen met mij wil ondernemen, ik zie het als een nieuw begin met gemotiveerde jonge mensen en goede ideeën waar ik zelf ook nog wat in te brengen heb behalve cash en waar ik meer uit kan halen dan alleen problemen en kopzorgen.

 

Volgende keer op dit forum hoop ik zonder mijn slecht gespelde alias te verschijnen.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    0 leden, 105 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.