• 0

BV bijna failliet en ik denk dat ik er na mijn stage ingetuind ben

Hoi Allemaal,

Dit is mijn eerste bericht omdat ik dringend advies zoek.

 

Vooraf wil ik zeggen dat ik toen ik begon redelijk onbekend was in ondernemingsrecht, aandelen en wat erbij komt kijken.

 

Ik ben na een stageperiode vast in dienst gegaan in een BV en heb 4,9% van de aandelen ontvangen voor een klein fictief bedrag. Na een aantal jaren te hebben gewerkt werd de situatie grimmiger. Mijn salaris werd deels uitbetaald en uiteindelijk stopgezet.

Mijn salaristekort was opgelopen tot ongeveer 4500 euro. Ik heb met de andere aandeelhouders overlegd dat het zo niet langer kon en ik een andere baan zou gaan zoeken. Dit heb ik ook gedaan en ik werk al ruim een jaar bij een ander bedrijf.

 

Mijn tekort is omgezet in een achtergestelde lening, hier was ik het niet mee eens, maar moest het toch accepteren.

 

Nu (een jaar later) loopt de onderneming richting een faillissement. Met ongeveer 50.000 euro aan schuld van schuldeisers. De directeur vraagt om een betaling van kort lopende kosten +- 3000 euro naar hoeveelheid van aandelen. in mijn geval dus 4,9% van 3000. Moet ik deze betalen of niet, ook al is het niet heel veel geld? Voor ik stage ging lopen waren er al schulden.

 

Daarnaast vraag ik me af of, indien de onderneming binnenkort failliet gaat, ik nog voor schulden kom te staan? Ik heb niet veel geld prive voor eventuele schulden of ben ik niet prive aansprakelijk. Kan ik evt mijn aandelen nog verkopen om van alles af te zijn?

 

Het klinkt in mijn ogen te gek voor woorden. Ik krijg als bonus op mijn contract aandelen, salaris wordt niet goed betaald en krijg daarna wellicht ook nog schulden. Kan iemand mij opheldering geven hierover.

 

Mijn dank ik groot als ik wat opheldering kan ontvangen

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

8 antwoorden op deze vraag

  • 0