• 0

Salaris DGA in holding of werkmaatschappij uitbetalen?

Beste Allemaal,

 

Ik ben nu in de laatste fase van het van het oprichten van een holding en eenwerkmaatschappij.

 

Nu heb ik de volgende vragen.

 

 

[*] Mijn salaris dat ik als DGA moet gaan verdienen. Is het beter om het vanuit de werkmaatschappij of de holding te betalen?

[*] Moet ik een fiscale eenheid aanvragen? Of is dat niet verstandig? Ik dacht zelf niet aan te vragen. Hierdoor kan ik de omzet tussen de twee bedrijven verdelen. Dan blijf ik in de 20% tarief voor de VPB.

[*] Zijn er andere voordelen of nadelen voor het uitbetalen van je salaris vanuit je werkmaatschappij of juist vanuit de Holding.

 

Met vriendelijke groet,

JK

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

2 antwoorden op deze vraag

  • 0

Kan de WM je salaris dragen ? Je kan ook met een management fee naar de holding werken toch? Heb je gedacht aan de salarisadministratie? Is een Eenmanszaak niets vanwege de fiscale voordelen die je kan hebben (startersaftrek etc..)?

 

Fiscale Eenheid (FE) is in overleg met een fiscalist te bespreken, ik neem aan dat je een accountant/belastingadviseur hebt? Ik heb afgelopen maandag een SRA bijeenkomst gehad waarbij een FE niet altijd een voordeel kan zijn; laat je dus goed via een expert voorlichten!!!

www.mkbduurzaam.nl de informatie site om concreet met Duurzaam Ondernemen te beginnen.

Link naar reactie
  • 0

Hoi J.K.

 

Je loopt al wat maanden mee op HL, dus we verwachten dat je weet hoe het werkt: heb je de zoekfunctie al geprobeerd? Staat al veel op het forum over verloning vanuit de BV, Fiscale Eenheid en de voordelen om dat via de holding te doen (hint).

 

Zoek eerst even en stel dan aanvullende vragen in een nieuw topic indien gewenst.

 

Over de FE nog wel het volgende:

2 nadelen:

1. per BV profiteer je idd niet meer van het lage tarief, nu er voor een FE maar 1 aangifte gedaan wordt.

2. alle BV's in de FE zijn aansprakelijk voor bijv. BTW en LB schulden van de andere BV in de FE.

 

Voordelen:

1. minder kosten voor adviseur (immers maar 1 aangifte)

2. verliezen in de ene BV worden verrekenbaar met winsten in de andere BV (belangrijk argument)!

 

Groet

Joost

 

wel een slotje op dit generieke topic.

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 252 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.