• 0

boekhouden in excell

Nu doet een boekhouder het voor ons (man zzper ik adminstratie)

maar ik wil het boekhouden zelf erbij gaan doen.

Wij hebben een eenvoudige boekhouding maar

 

Als ik het forum door heb goed heb gelezen dan lijkt het allemaal zo eenvoudig

om het op te zetten in excell (is het goedkoopst als je klein bedrijf bent)

Maar is dat ook echt zo

of is het verstandiger om toch een curcus te gaan doen ??

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 1

Hallo en welkom !

 

Mijn persoonlijke mening is dat je je boekhouding niet puur in excel kunt doen, wel bepaalde onderdelen als bijvoorbeeld facturering naar je klanten.

 

https://www.higherlevel.nl/forum/index.php?board=16;action=display;threadid=22375

 

Vraag eerst eens aan je boekhouder welk programma hij gebruikt. Wanneer dit een relatief goedkoop programma is, kun je dit zelf aanschaffen. Alles wat je namelijk zelf doet scheelt in je uren wat je je boekhouder moet betalen. Wannneer je dus zelf je facturen inboekt, codeert e.d.

 

Zelf ben ik er wel voorstander van, maar dat moet ieder voor zich weten, om je zelf te laten controleren en bepaalde dingen door je accountant te laten doen.

 

Door slechte en goede ervaringen met boekhouder/accountant ben ik de laatste maanden van mijn bedrijf ingeburgerd in Twinfield, een boekhoudprogramma wat ik in no time in de vingers had. Maar dit was inderdaad wel het programma waar mijn boekhouder mee werkte..

 

Succes, er zullen nog wel meer adviezen volgen !

 

Marcel

 

Link naar reactie
  • 0

hallo marcel

bedankt voor je reactie

facturen maakte ik zelf al in excell

ik had mijn boekhouder al gevraagt wat voor programma hij gebruikte maar dat was veel te duur en veel te groot voor een zzper.

Hij blijft echt nog wel dingen voor ons doen maar inboeken enz. moet ik toch ook zelf wel kunnen

Link naar reactie
  • 0

Ik heb zelf de eerste jaren als ondernemer de boekhouding in Excel gedaan, niks geen boekhouder erbij, ik wilde het zelf kunnen. Zolang je administratie niet te groot en niet te ingewikkeld is kan je met Excel een heel eind komen. Echter, als je Excel gebruikt is verstand van boekhouden wel essentieel als je bijvoorbeeld tot een saldibalans wilt komen. ( kennis van Excel is ook wel handig).

Een boekhoudpakket helpt je met de journaalposten, zeker als er al een voorbeeldadministratie en dagboeken inzitten. En je hebt een handleiding erbij als je er niet meteen uitkomt. Excel doet dat niet. Daar moet je zelf alles verzinnen en vooral je zelf goed blijven controleren want een foutje is snel gemaakt en een formule of getal is snel overschreven. Daarnaast zit je nog met het risico van het overschrijven van je administratie of verschillende versies van je administratie die je niet meer uit elkaar kunt houden.

 

Op een gegeven moment werd mijn administratie te groot en dan wordt Excel nogal onwerkbaar, tijdrovend en te foutgevoelig!

Stel je maar voor dat je voor elk dagboek een tab gebruikt: verkoopboek, inkoopboek, kasboek, giro, bank, creditcard, spaarrekening, btw rondrekening, afschrijvingsstaat, ib/vpb berekening, voorafgaand journaalposten, saldibalans. Alles moet naar elkaar doorlinken en soms zoek je je dan suf waarom je balans niet meer in evenwicht is.

 

Toen ben ik overgegaan op CashNet. Simpel pakket maar het voorziet wel in de administratieve behoeften van mijn bedrijf.

Ik geloof dat ze nu een eindejaaractie hebben voor starters. De meeste aanbieders hebben tegenwoordig wel een vorm van internetboekhouden in het assortiment. Ik vind dit zelf een prettige manier van administratie voeren.

 

Je kunt ook voor een middenweg kiezen. Zelf je dagboeken voeren (debiteuren, crediteuren, bank) in Excel en de rest aan je boekhouder overlaten. Dit hangt van jouw specifieke geval af.

Link naar reactie
  • 0

Boekhouding in excel kan prima.

Ik heb al voor diverse klanten een excelsjabloon ontwikkeld waar ze de boekhouding precies zo kunnen doen zoals zij dat willen.

Je moet inderdaad met excel wel een paar zaken goed regelen, maar dan is het ook de beste keus.

Veel beter dan boekhoudpakketten die niet flexibel zijn, ongelooflijk duur (vooral onderhoudsabonnementen) en jou opschepen met allerlei bugs die ze er zelf nog niet hebben uitgehaald. Hier spreek ik uit ervaring want ik ben jarenlang applicatiebeheerder geweest bij een accountantskantoor.

In excel is het zelfs zo te maken dat je altijd kunt zien hoe je jaarrekening eruit komt te zien. Hierdoor heb je veel beter inzicht in de gang van zaken dan dat je naar een boekhouder gaat, die anderhalve maand na het eindigen van je kwartaal met cijfers komt. Dan kan het soms weleens te laat zijn.

 

Johan van den Brink

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    2 leden, 72 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.