• 0

Personeelskosten berekenen

Ik zie door de bomen even het bos niet meer.

 

Ik ben bezig met mijn ondernemingsplan voor een fotobureau waarbij ik de opdrachten, administratie en verdere zorgen heb. En waarbij de klasgenoten van mijn fotografiestudie deze opdrachten uitvoeren. Tot zo ver leek het me vrij simpel. Ik laat hen elk een VAR-verklaring regelen. VAR-ROW, als ik het goed begrijp. Dan draag ik als ondernemer geen verdere kosten af voor verzekeringen/arbeidsongeschiktheid/etc. Maar in hoe verre zijn zij wel verplicht om kosten af te dragen? Als ik (en dat is de uiteindelijke vraag) bijvooroorbeeld wil dat zij onder de streep netto zo'n 20 euro per uur overhouden, hoe bereken ik dat?

Voor het gemak kan ik er wel van uitgaan dat de algemene heffingskorting geldt aangezien het allemaal parttime en kleinschalig is.

 

Kan iemand me een schopje in de goeie richting geven? Bij voorbaat dank

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

4 antwoorden op deze vraag

  • 0
Ik laat hen elk een VAR-verklaring regelen. VAR-ROW, als ik het goed begrijp.

 

Welke VAR ze krijgen hangt van hun individuele situatie af. Een VAR-ROW heb je niet zoveel aan, want die geeft geen zekerheid over het al dan niet inhouden van loonheffingen en premies. Een VAR-WUO geeft die zekerheid wel.

 

Maar in hoe verre zijn zij wel verplicht om kosten af te dragen?

 

Zij moeten de winst opgeven voor de inkomstenbelasting, als resultaat uit overige werkzaamheden of winst uit onderneming.

 

Als ik (en dat is de uiteindelijke vraag) bijvooroorbeeld wil dat zij onder de streep netto zo'n 20 euro per uur overhouden, hoe bereken ik dat?

 

Wat zij na belasting overhouden hangt af van hun andere inkomsten en persoonlijke situatie. Daarvoor geldt het hele verhaal van de inkomstenbelasting, met voeten, drempels, aftrekposten, schijven etc.

Link naar reactie
  • 0

Hoi fotograaf

 

Je hebt een beste schop in de juiste richting nodig ;D

 

Zoals Rene al aangaf is een VAR-ROW zinloos. Die biedt jou geen enkele zekerheid. In de wet worden alleen de VAR-WUO en VAR-DGA als zekerheid genoemd. Met een VAR-ROW loop je nog steeds het risico dat je (fictief) werkgever bent. Je geeft aan dat ze mede-studenten zijn. Artikel 3-1-e LB geeft aan dat er sprake is van een dienstverband voor degene, die werkzaam is om vakbekwaamheid te verwerven.

 

Is wat vergezocht, maar de discussie wil je met de fiscus niet aangaan als zij dit standpunt innemen.

 

Als je wilt dat zij netto 20 per uur overhouden (is wel heeeel erg goed betaald ::), komt neer op fulltime € 5.000 bruto per maand) dan moet je hen dat lekker laten uitrekenen. Hun netto tarief hangt af van hun privé inkomen en omzet min kosten in hun ondernemingen.

 

Met de algemene heffingskorting heb jij als niet werkgever juist helemaal niets van doen. Het is immers geen loondienstverband, althans zoals jij dat wenst. Maar juist omdat het kleinschalig is, loop je wel een risico van een fictief dienstverband en dus LB plicht.

 

Groet

Joost

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

En ik denken dat ik in de goeie richting zat ;D

 

En nee, ik heb er als werkgever niet direct mee te maken en het is hun zaak. Maar hoe makkelijker ik het voor hen maak, des te zekerder ben ik dat ze aan de slag gaan. Dus vandaar dat ik het wel graag weten wil.

Maar goed, je hebt gelijk. Ik ga gewoon een bruto bedrag vaststellen en daar moet men het mee doen denk ik.

 

VAR-WUO zit er niet in volgens mij aangezien de meesten alleen mij als opdrachtergever zullen hebben en 200uur per jaar. Als ik dan deze site erbij pak: http://www.lancelots.nl/bedrijfsvoering/inkomstenbelasting/var/bemiddeling-of-detachering

Dan zit er denk ik zelfs weinig op dan gewoon een dienstverband aan te gaan? Of zie ik nog iets over het hoofd?

 

In ieder geval bedankt zo ver!

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 220 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 80.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.