• 0

Betaling voor import van sample uit China

Hey,

Ik ga een lading van +-60kg financiële apparaten bestellen in China als sample voor een totaal van $1300.

Ik ben erachter gekomen dat de verkoper een handelsagent is van een bedrijf dat listed is op alibaba met 4j gold membership. Ik heb dat bedrijf gecontacteerd en ze hebben mij dat ook bevestigd dat deze persoon een solo verkoper is die regelmatig bij hun aankoopt.

 

Nu zou ik dus de betaling moeten doen van dat bedrag... hij stelt voor ofwel bankoverschrijving, ofwel western union. Het geld gaat in beide gevallen naar een persoonlijke rekening gezien ze geen Chinese exportlicentie hebben.

 

Voorts heb ik er wel een goed gevoel op, de verkoper weet waarover hij praat, oefent geen druk uit, is correct in omgang en maakte me erop attent dat ik rekening moet houden met de Chinese vakantie 17jan-2feb (iets wat een scammer niet zou doen denk ik.

 

 

Korte vraag hierbij dus:

-Is deze manier van betaling een gewoonte in handel met China of niet? Als westerling voel ik me er ongemakkelijk bij om te betalen naar een appartementsblok met room 323 etc.

-Wat is de kost van een L/C betaling waarover ik hier las, zijn er betere betalingsoplossingen, en lost L/C iets op als er verkeerde of geen goederen toekomen?

 

 

Alvast bedankt.

werner

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

Het adres kan kloppen, mijn betrouwbare leverancier heeft een soortgelijke adres. Ik denk dat het al 'n goede stap was dat je hebt rondgevraagd bij het bedrijf. Als jouw agent al een keer iemand heeft opgelicht had het bedrijf het vast al geweten.

Qua betalingsmogelijkheden heb ikzelf geen ervaring; maak het zelf altijd op de gewone manier over.

Link naar reactie
  • 0

Goede middag,

 

Je vermeldt niet of je moet vooruitbetalen (gehele zending of bijvoorbeeld 30 %) of dat je pas betaalt bij verzending. Ik heb met mijn vaste transporteur de afspraak dat deze mij een seintje geeft als de goederen daadwerkelijk verscheept zijn. In ruil voor de vrachtbrieven maak ik dan het bedrag over. Dit is een gebruikelijke procedure.

 

SubRosa : Moving products that move people

&

R.W. Verbrugge Bedrijfseconomisch advies :

http://www.reneverbrugge.nl

Link naar reactie
  • 0

Ok, ik heb ineens de volledige betaling vooraf gedaan, en er is zover ik zie (nog) niets fishy aan de hand :)

 

Korte vraag nog.

Ik handel momenteel nog niet als vennootschap gezien deze nog niet opgericht is. Ik importeer dus een €1000 aan producten uit china als sample, vooraleer de ultieme stap te zetten.

 

Als dit is aangegeven is als SAMPLE , betaal ik daar dan als particulier BTW op?

Link naar reactie
  • 0

Beste advies dat ik kan geven is een bankoverschrijving te doen ls die optie bestaat. Als het een tussenpersoon is die legaal werkt, heeft hij ook een bedrijfje met een bankrekening. Hiermee heb je dan ook direct zwart op wit bewijs van betaling.

 

Western Union kan ook geen kwaad, maar ik doe het liever niet.

 

"Voorts heb ik er wel een goed gevoel op, de verkoper weet waarover hij praat, oefent geen druk uit, is correct in omgang en maakte me erop attent dat ik rekening moet houden met de Chinese vakantie 17jan-2feb (iets wat een scammer niet zou doen denk ik."

 

Tja, ik zou altijd op m'n hoede zijn... Dat het bedrijf bevestigd deze persoon te kennen is een goed teken.

 

Mijn vraag is: waarom praat je niet gewoon direkt met de fabriek ??? Is lullig voor de middleman, maar je hebt hem niet nodig voor een sample. Misschien kan hij wel QC voor je doen als je echt gaat bestellen. Toegevoegde waarde van dit soort personen is vaak 0 en rechtstreeks met de fabriek praten is altijd met minder risico. Als de fabriek geen exportvergunning heeft denk ik dat je ergens anders de produkten moet kopen want dan is de CE denk ik niet erbij.

 

Veel succes!

 

 

 

Link naar reactie
  • 0

Als dit is aangegeven is als SAMPLE , betaal ik daar dan als particulier BTW op?

 

Ja, sample, free gift of no commercial value blijven gewoon BTW plichtig. Personal affects ontduikt de dans weleens, maar steeds minder, vooral als het overduidelijk een commerciele zending is.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 172 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.