• 0

Verleggingregeling

Hallo, kan iemand me helpen met het invullen van de aangifte omzetbelasting? Wij kopen oud goud in van particulieren; vervolgens wordt het goud verkocht aan een ondernemer in Nederland. Tot en met september kregen wij een credit nota van onze leverancier (de afnemer van oud goud) met btw vermeld. Wij boeken dus:

 

Bank

Aan Omzet

Aan BTW te betalen

 

Vanaf oktober, staat er op zijn nota dat de btw verleggingregeling van toepassing is. Er wordt dus geboekt bijv:

 

Bank 5000

Aan omzet 5000

 

Moet ik op het aangifteformulier vermelden bij vraag 2a negatief 5000 (bedrag waarover OB wordt berekend) en negatief 950 (omzetbelasting) en vervolgens bij vraag 5b 950 aangeven?

 

Graag info zsm in verband met aangifte voor december 2008. Bij voorbaat dank.

 

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

6 antwoorden op deze vraag

  • 0

Je moet de transacties aangeven onder ICL (intra communautaire levering) waarbij je het BTW nummer van de afnemer moet vermelden.

 

Dit is theoretisch en heb geen praktijk ervaring.

 

ICL lijkt mij niet mogelijk Ryan,

TS geeft aan dat de afnemer een in NL gevestigde onderneming is.

 

Tot en met september kregen wij een credit nota van onze leverancier (de afnemer van oud goud)

 

@TS: Je vraag snijdt geen hout. Hoe kan jullie afnemer jullie leverancier zijn? De leverancier is in jouw vraag elke particulier van wie jullie goud inkopen. De afnemer is de in NL gevestigde ondernemer die dat goud van jullie koopt. Kan dus nooit dezelfde zijn.

 

En waarom ontvangen jullie creditnota's? Je koopt in van particulieren. Die sturen jullie geen creditnota. Daarna verkoop je aan een ondernemer. Jullie sturen hem een nota en mogelijk een creditnota als de bestelling niet geleverd kan worden oid.

 

Jullie afnemer kan nooit een creditnota sturen. Jullie factureren hem immers.

 

Hoe zit het nu?

 

Groet

Joost

 

 

 

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Bedankt voor je snelle reactie. Oud goud kopen wij in van particulieren. Na zeg maar, 2 maanden hebben zij zoveel goud verzameld; dat brengen wij persoonlijk dan naar X (een NL onderneming). Wij sturen nooit een nota naar X.

X stuurt ons dan een credit nota, vervolgens wordt het bedrag naar onze bankrekening overgemaakt. Soms hebben wij zoveel goud nodig om sieraden te maken. Als wij niet voldoende goud hebben, dan kopen wij ook goud van X. Vandaar dat X zowel afnemer en leverancier is.

In de omzetbelasting aangifte heb ik dus bij vraag 2a € 5000 (bedrag waarover OB wordt berekend) en 950 als omzetbelasting vermeld. Vervolgens bij vraag 5b 950 als voorbelasting aangegeven. Moet het zo?

 

Groeten

Link naar reactie
  • 0

Bedankt voor je snelle reactie. Oud goud kopen wij in van particulieren. Na zeg maar, 2 maanden hebben zij zoveel goud verzameld; dat brengen wij persoonlijk dan naar X (een NL onderneming). Wij sturen nooit een nota naar X.

 

Vreemd. Je levert wel, maar factureert niet. Jullie als leverancier moeten een factuur aan X sturen. Niet X die een creditnota aan jullie stuurt. Dat is de omgekeerde gang van zaken en daardoor klopt de OB aangifte dus ook niet (negatieve omzet).

 

 

In de omzetbelasting aangifte heb ik dus bij vraag 2a € 5000 (bedrag waarover OB wordt berekend) en 950 als omzetbelasting vermeld. Vervolgens bij vraag 5b 950 als voorbelasting aangegeven. Moet het zo?

 

Groeten

 

Jullie leveren het goud, dus jullie dragen de BTW af. Omzet 5.000, afdracht BTW 950.

Waarom zou je nog eens 950 als voorbelasting willen terugvragen? Je hebt ingekocht van particulieren. Daarop zit geen BTW.

 

Anyway, draai de handel voortaan terug naar de juiste gang van zaken! De fiscus zal hier bij een controle ook met gefronste wenkbrauwen naar kijken.

 

Over de verleggingsregeling: die is alleen van toepassing bij beleggingsgoud. En dan onder de volgende voorwaarden:

http://www.belastingdienst.nl/zakelijk/omzetbelasting/ob09/ob09-274.html

 

Die kan X dus alleen toepassen op goud dat zij verkopen aan jullie!

 

Groet

Joost

DenariusAdvies: Tax | M&A | Legal

Link naar reactie
  • 0

Beste Joost,

 

Ik ben helemaal met je eens dat het vreemd is dat wij creditnota’s krijgen van X ipv dat wij aan X factureren, maar mijn baas wil het op deze manier.

Zoals ik in mijn eerder email heb gezegd, kregen wij een credit nota van onze leverancier (de afnemer van oud goud) met btw vermeld (t/m september).

Op de creditnota stond dus:

 

Goud 325/1000 (bijv.)   -5,000

Btw 19%      - 950

Bedrag te betalen   -5,950

 

Bij ontvangst van het geld boekten wij:

Bank         5,950

Aan BTW te betalen       950

Aan omzet         5,000

 

Maar vanaf 1 oktober staat op de creditnota van X dat “verleggingregeling van toepassing is op edelmetaalafval”.

Op de creditnota staat bijv.:

 

Goud 325/1000      -5,000

Btw          0

Bedrag te betalen   -5,000

 

Wij boeken nu dus:

 

Bank         5,000

Aan Omzet         5,000

 

Mijn aangifte ziet als volgt:

 

    Bedrag waarover

OB wordt berekend    OB

2a Leveringen/diensten waarbij de heffing van

OB naar U is verlegd    5,000    950

5a Verschuldigde OB       950

5b Voorbelasting       -950

Te betalen       0      

 

 

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    5 leden, 168 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.