• 0

Bedrijf opstarten en verkopen zonder de KVK

Ik heb een probleem/dilemma als ik het zo mag noemen.

 

Ik zit momenteel in de WAO en ben van plan op korte termijn een webshop op te richten en van daaruit te gaan verkopen.

(verkoop aan bedrijven v. promotionele produkten)

 

Maar nou is het probleem dat dat niet gaat want mijn uitkering zal stopgezet worden na het bezoekje aan de KVK. Daarom ben ik van plan om dat zonder de KVK te gaan doen.

 

Ik verstuur bij elke order gewoon een factuur. En laat dat geld storten op mijn Zakelijke Girorekening. Ik heb een zakelijke girorekening aangevraagd op mijn bedrijfsnaam, in de vorm v.e. maatschap, in de vorm v.e. eenmanszaak ging niet want dan willen ze je KVK-nr.

 

Dus de klant krijgt gewoon zijn factuur met zogenaamd de BTW erbij en stort het op mijn Zakelijke girorek. op het afschrift zal dan mijn bedrijfsnaam komen te staan.

 

Nou is mijn vraag kan ik hierdoor in de problemen door raken, zijn er manieren dat ik me wel kan aanmelden bij de kvk en mn uitkering behoud?

 

Zal de belastingdienst erachter komen, als ze de aan mij betaalde BTW willen declareren bij de belastingdienst)BTW-teruggave)??

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

5 antwoorden op deze vraag

  • 0

als jij niet staat ingeschreven bij de kvk mag je simpelweg geen btw heffen, dus dat gaat al niet door. wat je wel kan doen is dus geen btw heffen en gewoon je producten voor een inclusief bedrag verkopen. voor particulieren zal dit niet heel veel uitmaken. ik geloof dat je tot 1500 euro winst mag ondernemen zonder kvk en belastingdienst romslomp, zoek dit wel nog even goed uit.

Link naar reactie
  • 0

De belastingdienst kan daar achter komen ja. Stel nou dat ze een keer de boeken controleren bij 1 van je klanten, en daar staat jouw factuur ergens tussen? Trucjes met de BTW wil ik je echt afraden, tenzij je 100% sure bent waar je mee bezig bent!

 

Van die 1500 euro is mij niks bekend, ik dacht eigenlijk dat er geen harde limiet voor is. Als je iets incidenteel doet is inschrijving niet nodig (je koopt 1x een product en verkoopt het met winst), als je het vaker doet is wel inschrijving vereist. Bedrijven zijn trouwens i.h.a. niet echt geneigd iets in te kopen bij een particulier.

 

Misschien kun je het er eens met je uitkerende instantie over hebben?

Link naar reactie
  • 0
Nou is mijn vraag kan ik hierdoor in de problemen door raken, zijn er manieren dat ik me wel kan aanmelden bij de kvk en mn uitkering behoud?

 

Je wil onder het mom van een maatschap promotionele artikelen gaan verkopen aan zakelijke afnemers, BTW in rekening brengen, en alles met behoud van uitkering. Nogal wiedes dat je in problemen kunt raken. Dat is bedrog naar alle kanten. Naar de uitkerende instanties, naar de belasting en naar je klanten.

 

Er zal toch wel een regeling zijn die het ondernemen door WAOers stimuleert?

Hiep hiep hoera: honderd jaar A4  :partying-face:  (DIN = Duits Instituut voor Normalisatie)

Link naar reactie
  • 0

ik geloof dat je tot 1500 euro winst mag ondernemen zonder kvk en belastingdienst romslomp

Er is een drempel voor btw , ik dacht dat die 1800 euro was... Er zijn daarnaast nog allerlei andere vormen van aftrek voor starters en dergelijke, maar of je die mag gebruiken zonder je te registreren, dat durf ik te betwijfelen...

 

Ik weet niet hoe het met de WAO zit, met de WW kun je wat regelen, zodat je een deel van je uitkering houdt... Zal met WAO wel anders in elkaar zitten...

 

Nou moet ik eerlijk zeggen, dat ik het niet zo zou kunnen waarderen als iemand met een webshop geld verdient terwijl hij in de WAO zit... Die persoon (in dit geval jij dus) zit niet voor niets in de WAO. Als jij vindt dat je legaal bezig bent, dan is er met de uitkeringsinstantie ook wel wat te regelen (zelfde verhaal als WW)...

 

Over facturen: er moet een BTW-nummer en KvK nummerr opstaan (bepaalde uitzonderingen igv freelancers daargelaten). Heb je geen BTW nummer, dan moet je in aanvraag bij belastingdienst te Amsterdam (bijv.) erop zetten en je facturen hersturen zodra je je BTW-nummer hebt...

 

In principe heeft de ontvangende partij geen problemen als dat er niet opstaat, maar er zijn veel partijen die het niet leuk vinden. Wij accepteren vaak geen eens facturen waar geen BTW-nummer opstaat

Link naar reactie
  • 0

Als ondernemer van een eenmanszaak ben je volgens mij wel verplicht tot inschrijven, maar de enige straf die erop staat als je je niet inschrijft is dat je hoofdelijk aansprakelijk bent... en dat verdwijnt niet met inschrijven............

 

Over dat in rekening brengen van BTW is het duidelijk: niet doen als je het niet moet doen (en dus ook aangeeft...) Je kunt er alleen maar problemen mee krijgen.

 

Volgens mij is er trouwens inderdaad een subsidieregeling om ondernemer te worden vanuit de WAO...! Misschien even informeren bij de uitvoeringsinstantie of bij de KvK??

Comfi puzzelt aan comfort in de afstemming tussen mensen, systemen en strategie.

Comfi vervult hierbij een brugfunctie tussen management, automatisering, controlling en de uitvoerende organisatie.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    6 leden, 213 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.