Fiscale zaken rondom arbeidsbetrekking grootaandeelhouder
Cookies op HigherLevel.nl
We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.
Alef Arendsen
Alef Arendsen
Hallo,
binnenkort gaat er wat in mijn arbeidssituatie veranderen. Ik ga zelf binnenkort even met een fiscalist om tafel, maar wilde kijken of jullie nog interessante input hebben.
De situatie is als volgt: ik heb een persoonlijke holding (A BV) met aandelen (> 5%) in een andere holding (B BV). Hieronder hangen twee werkmaatschappijen. Bij één van deze werkmaatschappijen ga ik in dienst. Ik ben bij holding B B.V. directeur (niet bij de werkmaatschappij dus).
Idealiter zie ik een en ander als volgt gestructureerd:
1. Vast (relatief laag) basissalaris
2. Onkostenvergoeding (uiteraard verantwoord dmv bonnetjes) van max 1500 euro
3. Bonus afhankelijk van prestatie achteraf
Een aantal vragen:
a. een dermate hoge onkostenvergoeding met een laag basissalaris, gaat de fiscus hier niet over zeuren?
b. bonussen worden met hoog tarief belast. Is dit op de een of andere manier anders te structureren. Bijvoorbeeld dmv tekengeld bij bijtekenen voor een extra jaar of iets dergelijks?
c. Ik ga ervanuit dat het feit dat ik directeur ben bij de B B.V. (en ook bij mijn eigen persoonlijke holding A B.V.) ervoor zorgt dat ik gewoon minimaal een DGA salaris moet ontvangen? Kan ik dit terugrekenen naar een percentage als ik part-time ga werken?
thanks,
Alef
The New Motion - elektrisch rijden geregeld
Alef op Twitter
Alef op LinkedIn
Link naar reactie
Aanbevolen berichten
3 antwoorden op deze vraag