• 0

personeel via uitzendbureau/afkoop

Ik heb via het uitzendbureau een medewerker aangenomen. Het leek te klikken, cv was goed etc. Om mijn goede wil te tonen heb ik het uitzendburo afgekocht voor 7.000 Euro. Nu is hij vaak ziek, neemt het niet zo nauw met de regeltjes en blijk ik een ´kat in de zak te hebben overgenomen´. Ik wil het uitzendburo aansprakelijk stellen vanwege de slechte screening. Heb ik hier enige kans?

Link naar reactie

Aanbevolen berichten

7 antwoorden op deze vraag

  • 0

Niet echt lijkt me. Je zult dan moeten aantonen dat het uitzendbureau te kwader trouw is.

Ik werk zelf als uitzendbureau weleens in dergelijke constructies, maar ik zou een claim van jou nooit accepteren.

Op het moment dat je iemand in dienst neemt is dat jouw verantwoordelijkheid geworden.

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Geen kans.

 

Je had ook de uitzendkracht het normale aantal uren kunnen laten werken voor overname (1040 uur). Wellicht waren de gebreken dan al aan het licht gekomen en had je zonder moeilijkheden afscheid van betrokkene kunnen nemen. Je hebt ervoor gekozen om de kandidaat voortijdig over te nemen dus voldeed de kandidaat op dat moment aan al je wensen. Er valt het uitzendbureau hier niets te verwijten.

Nu dus een kwestie van om de tafel gaan zitten met je werknemer en de situatie bespreken en een zgn. verbeterperiode afspreken of aan het einde van het kontrakt afscheid van elkaar nemen. Wordt de situatie echt onhoudbaar dan is er altijd nog de weg naar het CWI of kantonrechter om het kontrakt voortijdig te laten ontbinden. Maar zoals je de situatie nu schetst krijg je voor genoemde punten geen ontslagvergunning. Dan moet het echt om aantoonbaar kwalijke zaken als diefstal etc.. gaan.

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
  • 0

Ik ben het niet geheel eens met voorgaande opmerkingen.

Je hebt die 7K EURO echt niet om goede wil te tonen betaald, maar voor dienstverlening.

Weet natuurlijk niet precies hoe het proces gegaan is, maar indien UZB de kandidaat in bestand had, een intake met hem heeft gedaan en bij jou geintroduceerd heeft en deze blijkt achteraf toch niet te voldoen, heb je zeker recht op compensatie.

Meestal niet in geld, maar wellicht heeft het uitzendbureau wel een soort garantieregeling (bij W&S/executive search iig gebruikelijk), dat indien een werknemer binnen een x aantal maanden niet blijkt te voldoen ze kostenloos een nieuwe voor je zoeken!

 

Uiteraard dien je zelf de termijnen in de gaten te houden. Zit hij wellicht nog in de proeftijd? Dan kan je er vanaf.

Anders procedure volgen zoals Ferry schetst of...in onderling overleg uitelkaar (via vaststellingsovereenkomst).

 

Erwin

 

www.emanagement.nl Interim (Financial) Management en begeleiding van startups in online media, mobile apps en software developm.

Tevens geinteresseerd om mee te ondernemen o.b.v. een goed idee, maar bedenk: als jij je laatste 10K niet wilt investeren in je eigen idee, waarom zou ik het dan wel doe

Link naar reactie
  • 0

Ik wil jullie bedanken voor jullie reacties. Ik kan mij niet voorstellen dat een intermediair geen enkele verantwoordelijkheid zou dragen. Natuurlijk heb ik risico gelopen en hem verkeerd ingeschat en had ik beter 2 tot 3 maanden via het uitzendbureau hem eerst willen inhuren. Ik wilde een statement maken en het waren 2 goede gesprekken met een uitstekende cv. Het jaarcontract maar zo goed mogelijk uitdienen en hopelijk met zo min mogelijke schade want met een klein bedrijf ben je kwetsbaar als iemand echt niet goed functioneert, loopt te klooien met de kilometeradministratie, telefoon en niet op komt dagen bij klanten van mij. Er was een goede reden voor ontslag op staande voet ah eind van het vorig jaar alleen heb ik daarbij bepaalde afwegingen gemaakt om dit niet te doen. Ik ben nu in gesprek met het uitzendbureau en zij erkennen dat hij niet degene is dit wij zochten en vinden zelfs dat wij nog meegaand zijn. Ik vind dat ze voor dat bedrag wanprestatie hebben geleverd en natuurlijk ben ik te naief geweest.

Link naar reactie
  • 0

Inderdaad.

Er zijn partijen die bijvoorbeeld een verklaring van goed gedrag en een pre-employmentscreening vragen van een uitzendbureau. Vraag je dat niet dan kan het uitzendbureau natuurlijk ook niet ruiken dat deze man 'fout' is.

Zij doen hun best en leveren dus zeker geen wanprestatie!

 

http://www.analyzethat.nl -> Reporting, Data Integratie, Geavanceerde analytics, Data en Process mining

Link naar reactie
  • 0

Een claim neerleggen heeft geen zin. Dat houdt echt geen stand voor de rechter, mocht het zover komen.

Na afkoop van de uren was de zaak rond en gesloten. Beide partijen accoord. Er is geen sprake van wanprestatie (met de gegevens die ik nu van je heb).

 

Belangrijk is nu dossiervorming. Alles vastleggen wat er mis gaat en wat jij er aan doet om dingen te voorkomen. Hoe je de werknemer begeleidt. Gesprek voeren met je werknemer, dit notuleren en voor accoord laten tekenen. Des te sterker sta je voor de rechter.

 

Een evt. ontslagprocedure via het CWI duurt zo'n 6- 8 weken. De werkgever gaat naar het CWI. Krijg je een ontslagvergunning dan is deze 28 dagen geldig. Wel dient er een opzegtermijn met loondoorbetalingsverplichting gehanteerd te worden. Als de werknemer het niet eens is met het ontslag dan kan hij naar de kantonrechter.

 

Procedure via kantonrechter duurt ong. 2 weken. Wel is er altijd toekenning schadevergoeding aan werknemer (afhankelijk van arbeidsverleden). Is het verzoek ontslag rechtvaardig dan is ontbinding arbeidsovereenkomst per direct.

 

Of derde optie (al een beetje genoemd hier ergens) contract ontbinden met wederzijds goedvinden.

 

Dat het uitzendbureau nu "toegeeft" niet de juiste match te hebben gemaakt is alleen maar gunstiger voor jou. Je hebt in de toekomst een onderhandelingspositie. Kijk hoever je dat tarief naar beneden kan krijgen. Als ze je willen leveren, en daar ga ik wel van uit, zullen ze zeker wat met het tarief doen en/ of vraag dan om een garantieregeling.

 

 

Altijd opzoek naar het "That's it!"- moment.

Link naar reactie
Gast
Dit topic is nu gesloten voor nieuwe reacties.
Hide Sidebar
  • Wil je onze Nieuwsflits ontvangen?
    Deze verzenden we elk kwartaal.

  • Wie is er online?
    7 leden, 145 Gasten

  • Breng jouw businessplan naar een higher level!

    Op dit forum worden alle onderwerpen m.b.t. ondernemerschap besproken.

    • Stel jouw ondernemersvragen
    • Antwoorden/oplossingen van collega ondernemers
    • > 75.000 geregistreerde leden
    • > 100.000 bezoekers per maand
    • 24/7 bereikbaar / binnen < 6 uur antwoord
    •  Altijd gratis

  • Ook interessant:

    Ook interessant:

×
×
  • Nieuwe aanmaken...

Cookies op HigherLevel.nl

We hebben cookies geplaatst op je toestel om deze website voor jou beter te kunnen maken. Je kunt de cookie instellingen aanpassen, anders gaan we er van uit dat het goed is om verder te gaan.